החיסון לנגיף הקורונה הפך להיות המטרה עבור חברות רבות שרוצות להיות אלו שיביאו למיגור המגפה, אך האם ההודעה המשמחת על פיתוח החיסוןשל חברת אסטרזנקה הייתה מוקדמת מדי? הלילה (בין רביעי לחמישי) פרסם עיתון הניו-יורק טיימס כי ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, צפוי לדחות את הפצת החיסון ממנו הזמינה ישראל כ-10 מיליון מנות.

לפי הדיווח, מאז שהכריזה החברה על יעילות החיסון (כ-90% הצלחה בקרב הנסיינים שנבדקו), הודו בחברה כי נפלה טעות קריטית בחלק ממנות החיסון שקיבלו חלק מן המתנדבים למחקר. הטעות העלתה טענות כלפי החברה, האם החיסון ישמור על יעילותו לאחר בדיקות נוספות?

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

מדענים ומומחי בריאות טוענים כי חשיפת הטעות, בנוסף לאי סדרים ועובדות שנשמטו ממסמכי החברה אשר פורסמו לקראת אישור החיסון, מערערים את הביטחון שלהם באמינות התוצאות שפרסמה החברה.

לפי הפרסום, היו אלו גורמים רשמיים בארצות הברית, ולא אנשי חברת אסטרזנקה, אשר חשפו כי יש טעות בתוצאות הניסוי, שלטענתם לא הכיל נתונים שנאספו מהאוכלוסייה המבוגרת שנבדקה. כזכור, החברה התגאתה באחוזי ההצלחה הגבוהים בקרב האוכלוסייה המבוגרת כאשר פרסמה את תוצאות הניסוי.

בעקבות הגילוי החדש, המומחים משערים כי פוחת הסיכוי שהחיסון יאושר להפצה תחת אישורי חירום, מה שיגרום לעיכוב בבלימת המגפה בכל העולם. דוברת חברת אסטרזנקה, מישל מיקסל הגיבה לפרסום ואמרה כי "המבחנים שערכנו היו לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר".

חיסון לקורונה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסון לקורונה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

בראיון שערך השבוע מנלאס פנגלוס, מי שאחראי על חלק נרחב ממחלקת המחקר והפיתוח של החברה, הגן פנגלוס על דרכי העבודה של החברה ומסר כי "השגיאה נעשתה על ידי אחד הקבלנים שעבדו על המחקר וכאשר התגלתה הטעות, כל הרגולטורים עודכנו מיד ונערכנו להמשיך בבדיקת החיסונים במינונים שונים".

כשנשאל פנגלוס מדוע החברה חלקה את המידע בדבר הטעות עם אנשי הוול סטריט ומומחים אך לא עם הציבור, השיב כי "אני חושב שהדרך הטובה ביותר לשקף את התוצאות היא דרך כתב עת מדעי שנבדק על ידי אנשי מקצוע ולא בעיתון".