חברת "מודרנה" הגישה היום (שני) בקשה לאישור חירום של החיסון לקורונה שפיתחה, לאחר תוצאות הניסוי המלאות הראו יעילות של 94.1% במניעת הידבקות בנגיף. החברה אף דיווחה כי החיסון נמצא יעיל ב-100% במניעת מחלה קשה בקרב הנדבקים שחוסנו. החברה נערכת להפצת החיסונים ברחבי ארה"ב והודיעה כי תוכל לעשות זאת כבר בשבועות הקרובים. 

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

כאמור, מודרנה הגישה את הבקשה לאישור חירום בארה"ב ובאירופה בהתבסס על התוצאות המלאות משלב המחקר השלישי, שהראו כי החיסון היה יעיל ב-94.1%, ללא תופעות לוואי או סיכונים משמעותיים. הניסוי הראה גם שיעור הצלחה של 100% במניעת מקרים חמורים. אם הבקשה תתקבל, החיסון של מודרנה צפויה להיות השני שיקבל אישור חירום עוד השנה, יחד עם החיסון של חברת "פייזר". 

"אנו מאמינים שיש לנו חיסון יעיל מאוד. כעת יש לנו את הנתונים להוכיח זאת", אמר בכיר במודרנה לרויטרס. "אנו מצפים לקחת חלק מרכזי בשינוי המגמה של המגפה הזאת". הוא סיפר כי התרגש מאוד לאחר שראה את תוצאות הניסוי: "זו הייתה הפעם הראשונה שהרשיתי לעצמי לבכות. ברמה כזו של יעילות, כשאתה פשוט עושה את המתמטיקה של המשמעות של המגפה שמתרחשת סביבנו, זה פשוט פוטנציאל גדול מכדי להכיל. זה אומר שאם התחסנת - הסיכויים שלך לחלות בפועל פחתו פי 20".

לפי הנתונים שפרסמה החברה, מתוך 196 מתנדבים שנדבקו בקורונה, בניסוי שכלל למעלה מ-30,000 איש, 185 קיבלו פלצבו לעומת 11 שקיבלו את החיסון. החברה דיווחה על 30 מקרים חמורים - כולם בקבוצת הפלצבו - מה שאומר שהחיסון היה יעיל ב-100% במניעת מקרים חמורים. הניסוי כלל מקרה מוות אחד של נדבק שהיה בקבוצת הפלצבו.

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

כזכור, בחודש יוני דווח כי ישראל חתמה על הסכם עם החברה, כאשר מדובר בסיכום משמעותי משום שהוא מבטיח שבמידה ויימצא חיסון יעיל לנגיף - ישראל לא תימצא בסוף רשימת ההמתנה לרכישתו. ההסכם כולל בתוכו סעיפים שקובעים את מספר המנות שתוכל ישראל לרכוש בשעת הצורך. כמו כן, החוזה מבטיח כי במידה וחיסון כזה ייכנס לשוק לפני טווח השנה שהוקצה לגילוי כזה על ידי מומחים, יוכלו להשתמש בו בארץ. 

זמן קצר לאחר קבלת האישור לשימוש חירום, מודרנה צופה כי החיסון יישלח לנקודות הפצה ייעודיות ברחבי ארצות הברית לצורך חלוקתו. תהליך ההפצה צפוי להיות פשוט יותר בהשוואה לזה של פייזר, שכן החיסון של מודרנה לא דורש את הטמפרטורה הקרה מאוד אותה דורש החיסון של פייזר.