מתקרבים לסוף המגפה? ועדת המומחים של ה-FDA אישרה הלילה (שישי) את החיסון לקורונה של חברת פייזר, בהצבעה שנערכה במשרדי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, בתום דיון ממושך שארך 8 שעות. 77% מחברי הוועדה תמכו בחיסון: 17 הצביעו בעד, 4 התנגדו ואילו אחד נמנע. 

בדיון השתתפו עשרות מומחים ומדענים של חברת פייזר והשותפה BNTech, אשר הציגו את המחקר משלבי הפיתוח הראשונים דרך המחקרים בבעלי החיים ועד הניסויים הקליניים בבני אדם.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בתגובה לאישור החיסון, כי הוא "שמח שהחיסון של פייזר עבר שלב קריטי באישור ה-FDA. זו בשורה ענקית גם לאזרחי ישראל. הנחיתי את אנשי משרדי לבדוק את האישור ולהגיש את המלצותיהם בימים הקרובים. בינתיים משרד הבריאות ממשיך בהתקדמות ובהיערכות למבצע חיסונים רב היקף שיתחיל כבר במהלך החודש".

כזכור, רשויות הבריאות בבריטניה התריעו אתמול כי אנשים עם היסטוריה של תגובות אלרגיות חריפות לא יכולים לקבל את החיסון נגד קורונה של פייזר ו־BioNTech, יממה לאחר שהחל מבצע החיסונים ההיסטורי. 

הסוכנות לאישור של תרופות ומוצרי בריאות, הגוף הרגולטורי בתחום הבריאות בבריטניה, עדכנה כי שני אנשי צוות רפואי שקיבלו שלשום את המנה הראשונה של החיסון פיתחו תגובות אלרגיות מיד לאחר שקיבלו את הזריקות. השניים, שסבלו בעבר מתגובות דומות, נאלצו להזריק לעצמם מנת אדרנלין מהמזרקים שהם נושאים באופן קבוע כדי לייצב את מצבם.

מרגרט קינן היא הראשונה בעולם שקיבלה את חיסון הפייזר נגד נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וראש הצוות לטיפול במגיפות במשרד ד"ר בועז לב כינסו מסיבת עיתונאים לקראת תחילת מבצע חיסוני הקורונה בישראל, שייצא לדרך ב־27.12. 

השניים הציגו את סדר העדיפויות שלפיו יחוסנו אזרחי ישראל. לדברי ד"ר לב, "מבחינה בריאותית, התעדוף שלנו הוא קודם כל סגלים רפואיים. זה סדר גודל של כ־200־250 אלף בני אדם, כולל קופות חולים, בתי חולים ואנשים שנמצאים במסגרת מד"א ומסיעים חולים. אחריהם יחוסנו קשישים, אנשים בעלי מחלות רקע וחוסים במוסדות והמטפלים שלהם". בהמשך יחוסנו כל חיילי וקציני צה"ל, ולאחר מכן כלל האוכלוסייה.

באשר לשאלה מי לא יחוסן, אמר: "ילדים מתחת לגיל 16 לא עברו את תהליך הניסוי, ולכן לא יקבלו את החיסון. נשים בהריון גם כן לא נבדקו, אז נחכה עד שנחליט, אף שאין אינפורמציה שמודיעה על סיכון במהלך ההריון. גם אנשים עם תגובה אלרגית קשה, שפיתחו בעבר אנפילקסיס, לא יקבלו חיסון, וכמובן אנשים שהחלימו מקורונה". 

מי שיתחסן מקורונה יקבל "דרכון ירוק" שבועיים לאחר שיקבל את מנת החיסון השנייה. בין השאר, הדרכון יעניק פטור מבידוד, ויאפשר כניסה לחדרי כושר, בתי כנסת, מוסדות חינוך ואירועי תרבות.