החיסון של חברות פייזר ו־BioNTech נגד נגיף הקורונה הופץ למאות אתרים בכל מדינות ארה"ב לקראת תחילת קמפיין החיסונים השבוע – וזאת בעקבות אישור החירום של רשויות הבריאות האמריקאיות. משאיות של חברות השילוח UPS ופדקס יצאו אתמול ממפעל הייצור של פייזר במישיגן בדרכן ל־50 מדינות ארה"ב, והחיסונים יינתנו החל מהיום.

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

בשבת בערב, יממה לאחר האישור של מינהל המזון והתרופות, הצביעה גם הוועדה המייעצת לענייני חיסונים של המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן בעד תחילת החיסונים. התהליך החל היום לאחר האישור הסופי של מנהל המרכז לבקרת מחלות, ד"ר רוברט רדפילד.

הוועדה המייעצת המליצה כי החיסונים הראשונים יינתנו לדיירים של בתי אבות ומרכזים סיעודיים ולאנשי רפואה, ורק בשלב השני יחוסנו בני 65 ומעלה, עובדים חיוניים ובעלי מחלות רקע. אף שבבריטניה החליטו שלא לחסן מי שסובלים מאלרגיות חריפות, חברי הוועדה המליצו לעקוב אחריהם במשך 30 דקות אחרי החיסון כדי לזהות תגובות אפשריות.

נשיאת ההתאחדות הרפואית האמריקאית, ד"ר סוזן ביילי, התריעה כי הספקנות ביחס לחיסון עלולה לפגוע בנכונות לקבל את הזריקות החיוניות. "חשוב להדגיש, החיסונים האלה יצמצמו מקרי מוות ותחלואה חמורה", אמרה. "הם נבחנו באופן מקיף ומעמיק, ואם מספיק מאיתנו יפשילו את השרוולים ויחוסנו, אנחנו נוכל בסופו של דבר לחזור לנורמליות".

בתוך כך, על פי דיווח ברויטרס, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סגנו מייק פנס ובכירים נוספים יקבלו הצעה להתחסן ראשונים נגד הנגיף במסגרת המבצע. גורם המעורה בפרטים הוסיף גם כי צוותים חיוניים בבית הלבן ובממשל יחוסנו בימים הקרובים.

יחד עם זאת, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ו־16 ראשי הממשלות של המדינות הפדרליות סיכמו אתמול על החמרת הסגר הכללי לנוכח שיאי התחלואה והמוות שנרשמו בסוף השבוע. על פי ההחלטה, כל החנויות ובתי הספר ייסגרו החל מיום רביעי ועד 10 בינואר, ועובדים יתבקשו לעבוד מהבית כאשר רק עסקים חיוניים, כגון מרכולים ובתי מרקחת, יוכלו לעבוד. "יש צורך דחוף לנקוט פעולה", אמרה מרקל. "הלוואי שיכולנו לנקוט צעדים קלים יותר, אבל בגלל הקניות לחג המולד - מספר המגעים החברתיים עלה באופן משמעותי".