בן כספית ואריה אלדד שוחחו הערב (שני) בתוכניתם ב-103FM עם המנהלת הרפואית של תוכנית 'מגן ישראל', ד"ר אורלי גרינפלד, על מוטציית הקורונה החדשה.

קורונה בבריטניה: לונדון נכנסת לסגר בעקבות המוטציה הבריטית (צילום: רויטרס)

"המוטציה הזאת התגלתה בעיקר בבריטניה, בדנמרק, בדרום אפריקה ובעוד מספר מדינות. אנחנו מנסים לראות איך אפשר למנוע עד כמה שניתן את הגעת המוטציה לארץ, יש אפשרות שהיא כבר פה, אנו בודקים את זה. המטרה היא למנוע כמה שיותר את ההתפשטות שלה. חשוב להגיד שלא נסגרו השמיים, נסגרו השמיים רק להגעת זרים מכל המדינות - ישראלים יכולים לשוב לארץ, אבל הם יזדקקו לבידוד, חלקם במלוניות מעוד 48 שעות כולם יצטרכו להיות במלוניות, ב-48 השעות הקרובות מי שהגיע מארצות שיש בהן את התפשטות המוטציה יופנו מיידית לבידוד במלונית, ומשאר המלונות בבידוד בבית".

2,600 ישראלים נמצאו אתמול חיוביים, האם אתם בודקים את כולם גם למוטציה?
"כל מי שהגיע מהמדינות בהן התגלתה המוטציה אנו בודקים גם למוטציה, מי שלא, בחלקן בודקים וחשוב מאוד לדעת שכל אלה שהגיעו ממדינות אחרות, אנו בודקים כמובן את כולם, עושים היום ריצוף גנטי להרבה מאוד מהבדיקותעל מנת לאתר אם קיימת המוטציה הזו. גם או בודקים את אלו שהגיעו מהמדינות האלה בשבועיים האחרונים, הולכים ובודקים את כל אלה שהיו מאומתים וגם את אלה שלא ושלא עשו בדיקות,  אנו רוצים לאתר אותם ולראות אם גם אצלם הייתה מוטציה".

מה זאת אומרת בודקים למוטציה? בדיקת הקורונה שונה מבדיקת מוטציה? איך זה עובד?
"לא, בדיקת הקורונה היא בדיקה רגילה, בודקים עם משטח והיא בודקת האם הנגיף נמצא, וכשבודקים את הנגיף הזה אפשר גם לבדוק את הרצף הגנטי שלו ולראות האם הייתה מוטציה".

אז הבדיקה יותר מורכבת.
"היא יותר מעמיקה אפשר להגיד. אנשים חווים את אותה בדיקה בדיוק, ואנו שומרים את הבדיקות כך אפשר לחזור לבדיקות שכבר נעשו, אנשים שהיו חיוביים ולבדוק על הבדיקה שלהם האם היה להם את הנגיף הרגיל או הנגיף עם המוטציה".

מתי להערכתך העולם יידע אם המוטציה הזו מטופלת גם ההיא על ידי החיסון או שהיא מאפסת לנו את כל המשחק לאסוננו, זו המוטציה ה-17 של הנגיף, זו לא הראשונה, זה לא בלעדי.
"רואים שהמוטציה הזו עברה הרבה מאוד מוטציות, כמעט 17, באמת מאוד מהר וממה שאנו יודעים עד עכשיו היא כנראה גורמת ליותר הדבקה אבל לאו דווקא ליותר תחלואה, כמובן שהדברים האלה נבדקים. אין עדות שהחיסון לא עובד על המוטציה, וככל הנראה הוא יהיה מספיק טוב. סביר להניח שתוך כשבוע אנחנו נדע אם החיסון משפיע על המוטציה - סבירות גבוהה שכן".