חשש בבריטניה מפני מוטציה חדשה ומסוכנת יותר של נגיף הקורונה: שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק הודיע אמש (רביעי) כי וריאציה חדשה של וירוס הקורונה אותרה במדינה בשני נדבקים שהיו מגעים של מקרים שהגיעו מדרום אפריקה. הוא אף הזהיר כי מדובר במוטציה מידבקת יותר, שעברה שינוי גנטי רחב יותר מהקודמת - ועל כן עלולה להיות גם מסוכנת יותר. 

קורונה בבריטניה: לונדון נכנסת לסגר בעקבות המוטציה הבריטית (צילום: רויטרס)

כזכור, בשבוע שעבר דיווחו בדרום אפריקה על זן חדש של הנגיף, 501.V2, שייתכן שאף הוביל לגל השני שפרץ במדינה לפני שבועות ספורים, כך לדברי שר הבריאות במדינה שהזהיר מפני הזן החדש בציוצים שהעלה בחשבון הטוויטר שלו. לפי רשויות הבריאות בדרום אפריקה גם הזן הזה מתפשט מהר יותר מקודמו, אך מוקדם לדעת מהי חומרתו והאם החיסונים הנוכחיים יפעלו נגדו.

"הודות ליכולתם הגנומית המרשימה של הדרום אפריקאים, גילינו שני מקרים של וריאציה חדשה נוספת כאן בבריטניה, שניהם מגעים של מקרים שהגיעו מדרום אפריקה בשבועות האחרונים", הוסיף הנקוק. "וריאציה חדשה זו מדאיגה מאוד מכיוון שהיא עוד יותר מידבקת, ונראה שהיא עברה שינוי גנטי רחב יותר מהמוטציה הקודמת שהתגלתה בבריטניה".

הוא הדגיש כי אנשים שהיו במגע עם החולים בווריאציה החדשה, יחד עם כל מי שהגיע מדרום אפריקה בשבועיים האחרונים או היה בקשר הדוק עם מישהו שחזר - חייבים להיכנס לבידוד. בנוסף, בריטניה עצרה באופן מיידי את הטיסות מדרום אפריקה. 

"הווריאציה החדשה בבריטניה, שאותה זיהינו, שונה מאוד מהווריאציה בדרום אפריקה, יש להן מוטציות שונות", אמרה סוזן הופקינס מהרשות הבריטית לבריאות הציבור. "שתיהן נראות כאילו הן מידבקות יותר. יש לנו יותר עדויות על אופן ההדבקה של הווריאציה הבריטית מכיוון שלמדנו זאת בפירוט רב עם שותפים אקדמיים. אנחנו עדיין לומדים על הגרסה הדרום אפריקאית".

היא הביעה ביטחון כי תושג שליטה במוטציה הדרום-אפריקאית וציניה כי החיסונים שכבר פותחו אמורים להיות יעילים גם כנגדה. "אין לנו כל ראיות כרגע לכך שהחיסון לא יעבוד, אז למעשה המשמעות של העובדה היא שישנן עדויות חזקות לכך שהוא כן יעבוד, מכיוון שהחיסון מייצר תגובה חיסונית חזקה והוא רחב ופועל כנגד וריאציות שונות של הנגיף".