ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הכריז הערב (שני) על הטלת סגר כללי בכל רחבי בריטניה, לאור התפשטות המוטציה החדשה של נגיף הקורונה במדינה ועל התושבים להישאר בבתיהם למעט מקרים חיוניים כדוגמת עבודה, בדיקה רפואית, קניות ובריחה מהתעללות בבית. במסגרת ההגבלות החדשות כל מערכת החינוך עוברת ממחר ללמידה מרחוק, למעט ילדים של עובדים חיוניים. "נספק אקסטרה תמיכה כדי לוודא שהילדים ימשיכו לקבל את ארוחות הצהריים גם כשבתי הספר סגורים ונספק כל תמיכה שנצטרך כדי שהם יוכלו ללמוד", אמר ג'ונסון.

בוריס ג'ונסון מודיע על כניסת בריטניה לסגר. צילום: רויטרס

"אני מבין את הלחץ הנפשי שזה גורם בכל המדינה, גם להורים שהילדים שלהם היום הלכו לביה''ס ותוהים למה לא לקחנו את ההחלטה מוקדם יותר. אנחנו יודעים כמה כל יום בחינוך הוא חשוב לילדים. אני רוצה להבטיח שהבעיה היא לא שהילדים לא בטוחים בביה''ס, הבעיה היא שגם לביה''ס יש תפקיד בהפצת הנגיף. היום המומחים ייעצו שנעבור לרמת כוננות 5, מה שאומר שאם לא נבצע פעולות עכשיו, בתוך שלושה שבועות מערכת הבריאות תקרוס", הדגיש בפתח דבריו. 

עם זאת, הסביר ג'נסון את מתווה החיסונים המתוכנן במדינה והוסיף כי "השבועות הקרובים יהיו הכי קשים אבל אני מאמין שאנחנו נכנסים לישורת האחרונה של המאבק, כל המאמצים שלנו מוקדשים למלחמה בקורונה ולטובת אזרחי בריטניה. תודות לנס המדע והחזון האנושי, אנחנו יודעים איך להגיע לשם".

כאמור, בנוסף לסגר, בבריטניה החלו לחסן את האוכלוסייה בחיסון של חברת אסטרזנקה, שפותח על ידי אוניברסיטת אוקספורד. העדיפות הראשונה בבריטניה היא לחסן כמה שיותר אנשים במנה הראשונה של החיסון, מאשר לחסן חלק קטן יותר מהאוכלוסייה בשתי מנות. את הצעד החריג, אליו מתנגדים מדענים ורופאים במדינה, אימצה גם דנמרק, ולפי חלק מהדיווחים, ישנן מדינות נוספות שיפעלו בקו דומה.

"אם תסתכלו על המספרים, אין אפשרות אחרת מלבד אמצעים קיצוניים יותר. על הצעדים הבאים נכריז בבוא הזמן", אמר ראש הממשלה ג'ונסון בעת ביקור רופאים שהתחסנו היום.  עד כה חוסנו בבריטניה למעלה ממיליון בני אדם, יותר מכמות המתחסנים בכל יתר אירופה גם יחד. היום דיווחה בריטניה על 58,784 מקרים חדשים של נגיף קורונה, ו-407 מתים.

בגרמניה הוארך הסגר שהוטל במדינה, וכעת הוא יימשך עד לסוף החודש, כאשר במקביל מנסים בגרמניה לבדוק את האפשרות לפעול בדומה לבריטניה, ולדחות את מתן המנה השנייה לחיסון נגד הקורונה במספר שבועות נוספים, מעבר למגבלת 42 הימים שנקבעה עד כה. עד כה התחסנו במדינה 239 אלף בני אדם, מאז התחלת מתן החיסונים במדינה לפני כשבוע.

רחובות גרמניה בימי הקורונה  (צילום: רויטרס)
רחובות גרמניה בימי הקורונה (צילום: רויטרס)

מדינה אירופית נוספת שהחלה לחסן את האוכלוסייה נגד נגיף הקורונה היא הולנד, אשר החלה היום בקמפיין לקראת תחילת מתן החיסונים לאוכלוסייה ביום רביעי. בימים האחרונים נשמעה ביקורת נגד פעולות ממשלת הולנד, לאחר שמדינות אחרות באיחוד האירופי כבר החלו לחסן את האוכלוסייה, בעוד בהולנד ביקשו להמתין זמן מה נוסף, לטענתם בעקבות חוסר יכולת להתחיל בחיסונים. 

התחלואה בהולנד ממשיכה להיות גבוהה, למרות שכבר מחודש דצמבר מונהג סגר מלא במדינה, במהלכו בתי הספר ומרבית החנויות סגורות. לפי החלטת הממשלה, הראשונים להתחסן ביום רביעי יהיו צוותי רפואה אשר באים במגע יום יומי עם חולי קורונה, כמו גם מטפלים סיעודיים אשר מטפילן במבוגרים בבתיהם.