פייזר וביונטק, יצרניות החיסון נגד הקורונה, הודיעו היום (שני) כי אין בידיהם שום הוכחה לכך שהחיסון שפיתחו יהיה יעיל, אם המנה השניה לא תינתן למטופלים בזמן. "הבטיחות והיעילות של החיסון נבדקו בלוחות זמנים ספציפיים, במסגרת מה שצוין בתכנון המחקר", מסרו החברות.

מרגרט קינן היא הראשונה בעולם שקיבלה את חיסון הפייזר נגד נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

הדברים של פייזר מגיעים על רקע הדיווחים מבריטניה, שמעדיפה לחסן כמה שיותר אנשים במנה הראשונה של החיסון, מאשר לחסן חלק קטן יותר מהאוכלוסייה בשתי מנות. את הצעד החריג, אליו מתנגדים מדענים ורופאים במדינה, אימצה גם דנמרק, ולפי חלק מהדיווחים, ישנן מדינות נוספות שיפעלו בקו דומה, כמו גרמניה. 

האיחוד האירופי פרסם בתגובה, כי החברות בארגון לא יתנו מנה אחת בלבד של חיסון ולא יאריכו את משך ההמתנה ליותר מ-42 ימי חיסון בין המנה הראשונה לשנייה: "כל שינוי יהיה חייב בנתונים קליניים שיתמכו בו, אחרת הוא ייחשב כ'שימוש מחוץ לתווית'"

כידוע, 1,224,000 ישראלים התחסנו לפי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, נכון להבוקר ,ביניהם גם צעירים רבים ואנשים שלא נמצאים בקבוצות סיכון, שמגיעים למתחמי החיסונים הרבים ללא כל אישור ומקבלים על אף זאת את החיסון. קיים חשש שחרף התחסנותם, לא בהכרח יקבלו את המנה השנייה.