בדיוק שנה אחרי מקרה המוות הראשון מנגיף הקורונה, אישרה אתמול סין את כניסתה של משלחת מומחים של ארגון הבריאות העולמי, שמנסה לחקור את נסיבות ההתפרצות של המגיפה אשר שיתקה את העולם וגרמה ל־2 מיליון קורבנות.

בית החולים לטיפול בחולי נגיף הקורונה שהוקם בסין. צילום: רשתות חברתיות

עם זאת, המומחים יוכלו להיפגש רק עם עמיתיהם הסינים, ולא ידוע אם חברי המשלחת גם יוכלו להגיע לעיר ווהאן, שם זוהה הנגיף לראשונה.
אף שמוטל ספק אם המשלחת אכן תוכל להגיע לחקר האמת, בעקבות המאמצים הסיניים להסתיר מידע על תחילת המגיפה, כולל מאסר של עיתונאים ורופאים, בירך מנהל ארגון הבריאות העולמי על ההחלטה הסינית. "אנחנו מצפים לעבוד בצמוד עם עמיתינו במשימה הקריטית הזו, כדי לזהות את מקור הנגיף ואת האופן שבו חדר לאוכלוסייה האנושית", אמר ד"ר תיאודורוס גברה־יסוס.

האישור הסיני הגיע כאשר המדינה מתמודדת עם ההתפרצות הגדולה ביותר זה חודשים ארוכים. סגר הדוק הוטל אתמול על יותר מחצי מיליון בני אדם המתגוררים בכפרים במחוז שוניי שבפאתי בייג'ינג, עד לסיום מבצע בדיקות נרחב לאיתור הנשאים. זאת אחרי ששבעה בני משפחה נדבקו בנגיף.

במקביל באנגליה, היועץ הרפואי הבכיר של הממשלה פרופ' כריס וייטי התריע אתמול כי התקופה הקרובה תהיה החמורה ביותר מאז פרוץ המגיפה, והפציר בתושבים לצמצם את הפגישות עם אחרים עד למינימום. "בלונדון אחד מכל 30 בני אדם נושא את הנגיף, וברחבי המדינה מדובר באחד מכל 50", הזהיר.

בינתיים בצרפת, מומחים מותחים ביקורות על ההתנהלות הלקויה של מבצע החיסונים, ומציינים את ישראל כמודל להצלחה בתחום זה. אלא שאותה הצלחה ישראלית גם מעודדת גורמים אנטישמיים, המאשימים את ישראל והיהודים בהפצת המחלה ובהפקת רווחים מהחיסונים.

השר היהודי היחיד בממשלה ודוברה - גבריאל אטאל, שהוא גם הומוסקסואל, קיבל איומים על חייו מגורמים ניאו־נאציים, כשעל מעטפת המכתב שנשלח אליו צוירו טלאי צהוב וגם כוכב ורוד, שבו השתמשו הנאצים לסימון ההומוסקסואלים. "נשמיד את היהודים ואת ההומואים של מקרון. זבל נועד לשריפה", נכתב שם, בין השאר. אטאל הגיש תלונה במשטרה.

במקרה אחר, חברת שליחויות בשטרסבורג סירבה לספק משלוחים של אוכל כשר וישראלי, בטענה שהם "לא מעבירים משלוחים ליהודים". שני מסעדנים יהודים הגישו תביעה משפטית על אפליה על רקע אנטישמי.