מחקר חדש שפורסם היום (רביעי) הראה כי החיסון נגד קורונה שפותח על ידי חברת פייזר ו-BioNTech עשוי להגן מפני המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה שהתגלתה בתקופה האחרונה. התוצאות המעודדות מגיעות מתוך ניתוח דוגמיות דם של משתתפים בניסוי של החברה, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה פייזר כי החיסון יעיל גם נגד מוטציה נוספת של הנגיף, שמוצאה בדרום אפריקה ובנויה בצורה דומה למוטציה הבריטית.

המחקר הנוכחי, שפורסם באתר BioRxiv.org, אך טרם נבדק באופן רשמי על ידי חוקרים נוספים, נערך על נגיף סינתטי אשר הכיל כ-10 שינויים אשר מאפיינים את המוטציה הבריטי לעומת הנגיף המקורי. המחקר החדש מביא עימו תקווה נוספת, מכיוון שמספר מקרי המוות היומיים בבריטניה שובר שיאים מידי יום. בנוסף, המחקר מראה כי לא יצטרכו לעת עתה לפתח חיסונים חדשים.

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

במחקר נבדקו דגימות דם של 16 משתתפים, אשר קיבלו את החיסון של חברת פייזר. את הדגימות חשפו לנגיף הסינתטי שהונדס עבור המחקר. הנוגדנים בדמם של המתנדבים שקיבלו את החיסון, נטרלו את הנגיף באותה מידת יעילות בה נטרלו את הנגיף המקורי שהתפרץ בסין.

ביו-טק הודיעה כי היא מתכננת לפרסם ניתוח מפורט יותר של ההשפעה של החיסון שלה על הגרסה הדרום-אפריקאית תוך מספר ימים. החוקרים אומרים כי הגרסאות מועברות מהר יותר מהנגיף המקורי, אך אינן נחשבות כגורמות למחלות קשות יותר.

בינתיים, מומחים קראו להמשיך במחקר על מנת לקבוע אם חיסונים אלו יוכלו להגן מפני מוטציות נוספות של הנגיף, זאת לאחר שמגפת הקורונה גבתה למעלה משני מיליון קורבנות בשנה האחרונה. יצרניות חיסונים נוספות, כמו חברת אסטרזנקה ו-CureVac, בודקות אף הן בשלב זה אם החיסונים שפיתחו יכולים להגן מפני המוטציה הבריטית והדרום אפריקאית, אך טרם פרסמו את תוצאות מחקריהן.