החיסון הרוסי נגד קורונה, "ספוטניק 5", הראה 91.6% הצלחה במהלך השלב השלישי של הניסוי. הנתונים החדשים פורסמו היום (שני) בכתב העת הרפואי The Lancent לאחר שהמאמר נבדק ואושר על ידי מדענים עמיתים.

המדענים שבחנו את הנתונים אמרו לאחר הפרסום כי "התוצאות של השלב השלישי מראות כי לעולם יש עוד חיסון לסמוך עליו במאבק נגד הנגיף הקטלני". בנוסף, המדענים הצדיקו את החלטת הממשל הרוסי שלא לחכות לתוצאות המבחנים ולהתחיל לחסן באמצעות החיסון.

מתנדבים מקבלים את החיסון ברוסיה. צילום: רויטרס

"רוסיה צדקה לכל אורך הדרך", אמר המדען קיריל דמיטריב, ראש ה-RDIF, קרן השקעות רוסית אשר אחראית על הפצת החיסון ומכירתו מחוץ למדינה. דמיטריב טען כי המתנגדים להפצת החיסון, עוד במהלך הניסוי, עשו זאת מטעמים פוליטיים ולא מטעמים רפואיים. הוא סיפר בנוסף כי רוסיה כבר העבירה במהלך הניסוי את המידע הנחוץ לקבלת האישורים להפצת החיסון מצד האיחוד האירופי.

"תהליך הפיתוח של החיסון זכה לביקורת בעקבות חיפזון, עיגול פינות והיעדר שקיפות, אך התוצאה המדווחת כאן ברורה ומציגה את העקרונות המדעיים של החיסונים", אמרו פרופסור איאן ג'ונס מאוניברסיטת רידינג ופרופסור פולי רוי מבית הספר לרפואה טרופית בלונדון אשר תגובתם הובאה בצמוד לנתונים על ידי כתב העת.

השלב השלישי של הניסוי נערך בקרב 20 אלף מתנדבים, כאשר כרבע מהם קיבלו חיסון פלצבו. לפי הנתונים שפורסמו, רק כ-16 איש חלו בקורונה והציגו תסמינים לאחר שקיבלו את מנת החיסון האמיתית, לעומת כ-62 נדבקים בקרב קבוצת הפלצבו.

בניסוי השתתפו גם 2,144 בני אדם מעל גיל 60, אשר החיסון הציג אפקטיביות של 91.8% בקרבם, ולא נראה כי היו לו תופעות לוואי חמורות שנגמרו בעקבות ההתחסנות. במהלך הניסוי מתו ארבעה משתתפים, אך נקבע כי המוות שלהם לא נגרם בעקבות החיסון.