חברת התרופות הבריטית־שוודית אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד הודיעו אתמול כי הן מתכננות לפתח עד הסתיו חיסון חדש, שיוכל להתמודד עם המוטציות החדשות של נגיף הקורונה.

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרה-זניקה

על רקע המחקרים הראשוניים, שמראים כי הגרסה הדרום אפריקאית של הנגיף, שגורמת לשיעורי הדבקה גבוהים, פוגעת ביעילות של החיסונים הקיימים, עדכנו אתמול בכירי אסטרהזניקה ואוקספורד כי הם עומדים להתחיל בפיתוח של חיסון שיוכל לעמוד מול הגרסאות החדשות.

"אנחנו עובדים קשה מאוד וכבר לא מדברים רק על הגרסאות שאנחנו צריכים לייצר במעבדות, אלא גם על המחקרים הקליניים שעלינו לקיים", אמר סגן נשיא אסטרהזניקה והאחראי על המחקר מנה פנגאלוס. "אנחנו מתכננים לנסות להכין משהו עד הסתיו, בשנה הזו".

פרופ' אנדרו פולארד, שמוביל את המחקרים על החיסונים מטעם אוניברסיטת אוקספורד, העריך כי התהליך יהיה מהיר למדי ויצריך ניסויים קליניים בהיקפים קטנים יחסית. זאת מכיוון שיהיה צורך רק בשינוי הרצף הגנטי של החלבון. ההערכות הן כי החיסון יוכל לשמש כמגביר הגנה עבור מי שקיבלו חיסונים, גם של חברות אחרות, אך גם עבור מי שעדיין לא התחסנו.

ההודעה הגיעה זמן קצר לאחר שפורסמו ממצאים ראשוניים, שהראו כי החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד לא רק מגן מפני תחלואה קשה ומוות, אלא גם יכול לצמצם את ההדבקה ב־67% בקרב המחוסנים. שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק אמר בתגובה כי הממצאים "ממש מדהימים" וכי הם מדגישים שהחיסונים הם שיסייעו לסיים את המגיפה.

בינתיים, על רקע הנתונים שהראו כי החיסון ספוטניק 5 מגיע ליעילות של 91.6%, הקרמלין הודיע אתמול כי הוא מתכנן להגביר את הייצור של החיסון בחו"ל.

במוסקבה מסתכלים על המחסור בחיסונים באיחוד האירופי כיעד משמעותי להפצת הספוטניק 5. אחרי שהונגריה הפכה למדינה הראשונה באיחוד שמכניסה לשימוש את החיסון הרוסי, עוד לפני אישור הרשויות הרגולטוריות, הצטרפה ספרד לגרמניה עם הבעת נכונות להשתמש בספוטניק 5 כדי להתגבר על בעיית המכסות. "הממשלה מקבלת בברכה כל חיסון חדש שיקבל אישור", אמרה שרת הבריאות הספרדית קרולינה דריאס, כשנשאלה בפרלמנט על החיסון הרוסי. "זה התנאי היחיד".