ארגון הבריאות העולמי הודיע כי  נגיף הקורונה היה מחוץ לווהאן לפני הדיווחים הראשונים על התפרצותו וטען כי האפשרות שהונדס במעבדה בסין ודלף ממנה איננה סבירה, כך דווח היום (שלישי) ברשת "סקיי ניוז".

ראש פאנל המומחים של נציבות הבריאות הלאומית של סין, ליאנג וואניאן, אמר במהלך מסיבת עיתונאים שכינס כי צוות מיוחד שחוקר את מקורותיה של מגפת הקורונה טען כי נתונים שלא פורסמו מצביעים על דגימות של הנגיף שנמצאו מספר שבועות לפני המקרים הראשונים שדווח עליהם בווהאן, בירת מחוז חוביי שבסין המהווה את מוקד התפרצות נגיף הקורונה בדצמבר 2019.

קורונה בסין (צילום: רויטרס)

הוא ציין כי ההנחה הרווחת והסבירה ביותר היא שהנגיף הועבר מבעלי חיים לבני אדם, אבל הצוות עדיין לא בטוח בדיוק מאין הוא הגיע או איפה זה קרה, והוסיף כי האפשרות שהונדס במעבדה בסין ודלף ממנה איננה סבירה.

עם זאת, הוא הוסיף כי אין ראיות לכך שנגיף הקורונה התפשט בווהאן לפני דצמבר 2019, אז דווח על המקרים הראשונים, לאחר שגורמים רשמיים בחנו דגימות מחקר, מכירות תרופות ורשומות בתי חולים. עוד טען, כי לא היו עדויות ל"התפרצויות גדולות" לפני דצמבר 2019 בווהאן או במקומות אחרים.

בדצמבר האחרון גזר בית המשפט בסין ארבע שנות מאסר על זאנג זאהן, אחת מהעיתונאיות הראשונות שדיווחה על התפרצות נגיף הקורונה בעיר ווהאן. זאהן פרסמה ביוטיוב סרטונים שהכילו ראיונות עם תושבי העיר וצילומים מתוך בתי החולים. היא נעצרה בחודש מאי האחרון, פתחה בשביתת רעב ומצבה הבריאותי הדרדר. עורכי דינה טענו כי שוטרים קשרו את ידיה והאכילו אותה בכפייה באמצעות צינור. יצוין כי שלושה עיתונאים נוספים נכלאו או הועלמו בסין לאחר שדיווחו על התפרצות הנגיף במדינה.