מערכות הבריאות במרבית הערים הגדולות בברזיל קרובות לקריסה, כך הזהיר היום (רביעי) משרד הבריאות המקומי. יותר מ-80% ממיטות הטיפול הנמרץ תפוסות ב-25 ערי הבירה מתוך 27 המדינות בברזיל, כך על פי קרן אוסוולדו קרוז, מכון מדעי מוכר בברזיל.

המומחים המקומיים הזהירו כי הווריאנט המדבק שהתגלה בברזיל לפני כחודש, עשוי להשפיע על התחלואה באזור ומעבר לו. "ברזיל היא איום על האנושות", אמר האפידמיולוג של הקרן, ג'זם אורלנה. 

בברזיל נרשמו יותר מ-266 אלף מקרי מוות ויותר מ-11 מיליון חולים שאובחנו, מאז פרוץ הנגיף. המדינה אף מדורגת במקום השני בעולם מיד אחרי ארצות הברית, במספר המתים ובמקום השלישי במספר החולים המאומתים. אף על פי כן, ראש הממשלה ז'איר בולסונרו ממשיך להתנגד לצעדים דוגמת בידוד או הנחיות נוספות, על מנת להדוף את התפשטות המגיפה. 

ז'איר בולסונרו (צילום:  ADRIANO MACHADO, רויטרס)
ז'איר בולסונרו (צילום: ADRIANO MACHADO, רויטרס)

על פי הקרן, ב-15 ערי בירה, מחלקות הטיפול נמרץ נמצאות בתפוסה של כ-90%, כולל בערים הגדולות, ריו דה ז'נירו, ברזיליה וסאו פאולו. בשתי ערים – פורטו אלגרה וקאמפו גראנדה, אף חרגו מן הקיבולת האפשרית.

בדוח שהוגש בעניין, משרד הבריאות הזהיר: "יש עומס יתר ואף קריסה של מערכות הבריאות. המאבק בקורונה היה אבוד בשנת 2020, אבל אין סיבה שנמשיך עם זה בשנת 2021", אמר האפידמיולוג הבכיר של קרן אוסוולדו קרוז. "הדבר היחיד שנוכל לעשות הוא הלצפות לנס של חיסונים, או לשינוי מהותי בניהול המגיפה. נדמה כי חוסר הניהול הוא הכלל", הוסיף.

על פי נתונים ראשוניים מאוניברסיטת סאו פאולו, אימפריאל קולג' בלונדון ואוניברסיטת אוקספורד, גרסת ה-P1 של הנגיף עשויה להיות מדבקת פי שניים יותר מגרסתו המקורית של הנגיף. כמו כן, יתכן כי הווריאנט החדש יכול אף לגבור על החיסונים והסיכוי להדבקה חוזרת נאמד על 25% עד 60%.

גם בארגון הבריאות העולמי הביעו חשש כלפי המצב בברזיל, כאשר ראש הארגון, תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, אמר:  "אם ברזיל לא תנהל זאת ברצינות, היא תמשיך להשפיע על יתר שכנותיה ומעבר לכך".

יש המזהירים כי ברזיל הפכה לכר לרביית הנגיף וליצירת ווריאנטים חדשים לו, באין מפריע, שכן במדינה לא הוקפד על הכללים הנהוגים ביתר המדינות, כמו גם המחסור בחיסונים שמשפיע. 

טיפול בחולי קורונה בברזיל, בבית החולים בברזיליה (צילום: REUTERS/Ueslei Marcelino)
טיפול בחולי קורונה בברזיל, בבית החולים בברזיליה (צילום: REUTERS/Ueslei Marcelino)

מומחה מטעם קרן אוסוולדו קרוז טען כי החיסון שעשוי להיות היעיל ביותר מפני הווריאנט המקומי הוא דווקא זה של אסטרהזנקה, עם זאת, צוות חוקרים מטעם אוקספורד, טענו כי דווקא יספק פחות הגנה. על פי רויטרס, מחקר אחר בברזיל מצא כי החיסון של חברת התרופות הסינית, CoronaVac יהיה יעיל נגד הווריאנט.

בכתב עת אחר, נטען כי חיסון של פייזר הצליח להילחם בווריאנט הברזילאי, על ידי כך שבדגימות דם שנלקחו מאנשים, החיסון "נטרל" את הווריאנט. למרות זאת, חיסוני החברה טרם הגיעו למדינה באופן רשמי.