לא רק ישראל מתמודדת בימים אלה עם התפרצות נוספת של קורונה, שחלק ניכר ממנה הוא כתוצאה מהווריאנט ההודי. ברחבי העולם, הווריאנט, שכבר קיבל את השם "דלתא", מכה גלים ומאיים לגרום להתפרצות מחודשת וקשה יותר של הנגיף. 

על פי הנתונים מרחבי העולם, "הדלתא" כבר התפשט בצורה נרחבת בבריטניה, ועת הוא מאיים להתפשט מחדש גם בארה"ב, כאשר הוא למעשה הוא מחליף את הווריאנט "אלפא". מומחים אף מעריכים כי הזן הנוכחי מופץ מהר יותר ב-40% עד 80% מה"אלפא", שהתגלה לראשונה בבריטניה.

"זו הגרסה הכי מדבקת מכל הגרסאות שראינו" אמר ל-CNN ד"ר פיטר הוץ, מומחה אמריקני למחלות זיהומיות. "ראינו מה קרה בבריטניה, שם זה התפשט ברחבי כל המדינה, אז אני חושש שזה יקרה גם בארה"ב", אמר הוץ. 

אחד מהמומחים המובילים של ארה"ב לנושאי מחלות מדבקות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, התבטא בנוגע לווריאנט ההודי ואמר: "גרסת הדלתא של הנגיף הקורונה, שנמצאה לראשונה בהודו, היא האיום הגדול ביותר על מאמץ ארה"ב למגר את הקורונה בגבולותיה. גרסת 'הדלתא' מועברת ביתר קלות מאשר הגרסה המקורית של הקורונה והופכת לגרסה הדומיננטית בעולם של המחלה".עם 

כמו כן, מחקרי מחלות זיהומיות, מעידים על כך שווריאנטים כדוגמת "דלתא", עשויים לחזור לחיינו גם בעתיד. המודל המחקרי האחרון העיד על כך שיתכן כי הזן הנוכחי עלול לשוב בתקופת הסתיו והחורף ולגרום לזינוק בתמותה. 

הווריאנט התגלה לראשונה בהודו לפני כשנה, משם חדר לפורטוגל והוביל לזינוק בתחלואה בליסבון בתוך שבועות. מדענים בגרמניה, שם התפשטות הווריאנט מצומצמת יחסית, מצפים להתפרצותו בחודשים הקרובים. גם באיטליה צופים את הכפלת כמות החולים.

מה באשר למחוסנים?

ד"ר אשיש ק. ג'ה, דיקן אוניברסיטת בראון לרפואה, טען בעניין אוכלוסיית המחוסנים: "אם אתה מחוסן לגמרי, אין מה לדאוג". זאת, בהתבסס על מחקר שנערך לאחרונה, לפיו, חיסון פייזר היה יעיל ב-88% בהגנה מפני הסימפטומים של "דלתא". אולם המחקר מצא כי מנה אחת בלבד של החיסון, הייתה יעילה ב-33% אחוזים בלבד. 

"מחוסנים צפוים להגיב בצורה טובה לנגיף, בשלב זה", אמר פיטר הוץ. "עם זאת, ההגנה שמציעה מנה אחת היא די נמוכה, כך שאדם שאינו מחוסן – נתון לסיכון גבוה".

בעוד "דלתא" מדבק יותר מקודמיו, ישנה סברה לפיה מחוסנים לא יחלו באופן קשה. הזינוק בתחלואה בבריטניה היה חד אמנם, אך מספר המתים נותר יציב ולא הוסיף לזנק.  מנגד, נטען כי הווריאנט עשוי "לחמוק" מנוגדני החיסון שיוצרו בגוף, או אף להפחית מיעילותו של זה.