נציגי חברת התרופות פייזר וגורמי מערכת הבריאות האמריקאית קיימו אתמול (שני) פגישה בעניין נחיצותה של מנה שלישית של חיסון הקורונה, בסיומה חזרו והדגישו המומחים הרפואיים הבכירים כי אין מספיק ראיות לצורך בחיסון שלישי וכי מוקדם מדי לקבל החלטה נחרצת בנושא. "נכון לעכשיו, אמריקאים מחוסנים לחלוטין אינם זקוקים לזריקת דחף," נמסר.

פייזר טענה שאנשים יצטרכו מנה שלישית של החיסון בקרוב יחסית, אך ה-CDC, ה-FDA ומומחים נוספים מסכימים כי מערכת החיסון של אדם מחוסן לחלוטין עדיין חזקה מאוד נגד הנגיף. "זה באמת משקף את כוחם של החיסונים הללו, ואת העובדה שהם עמידים מאוד", אמר אמש אחד המומחים. "אז אני לא חושב שלכלל האוכלוסייה, בטווח הקצר, יהיה צורך במנות דחף".

פייזר אוספת מידע על תגובות הנוגדנים בקרב אלו המקבלים מנה שלישית, כמו גם נתונים מישראל, ומצפה להגיש לפחות חלק מכך לרשות המזון והתרופות בשבועות הקרובים בבקשה רשמית להרחיב את אישור החירום עבור החיסון לצורך המנה השלישית.

עם זאת, גורמים רשמיים אמרו לאחר הפגישה כי יהיה צורך בנתונים נוספים - ואולי בעוד מספר חודשים - לפני שהרגולטורים יוכלו לקבוע אם יש צורך בזריקות הדחף. הגורמים הוסיפו כי ההחלטה תהיה תלויה בחלקה בנתונים שנאספים על ידי ה-CDC על מקרי הידבקות בקרב אנשים מחוסנים הגורמים למחלה קשה או לאשפוז.

הפגישה המקוונת נערכה באותו יום בו ישראל החלה לתת מנת חיסון שלישית למדוכאי חיסון, החלטה שעוררה מחלוקת רבה בעולם. מומחים אמריקאים רבים, בהם ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הרפואי הראשי של הנשיא ביידן למגיפה, אמרו כי אין עדיין ראיות מספיקות כי יש צורך במנת הדחף. חלקם אומרים כי המהלך של ישראל עשוי לבשר על החלטת ממשלה להמליץ ​​לפחות על חיסון אוכלוסיות רגישות ופגיעות.

"זו הייתה פגישה מעניינת. הם שיתפו את הנתונים שלהם. לא היה שום דבר שדומה להחלטה", אמר ד"ר פאוצ'י לאחר הפגישה אמש. "זו רק חתיכה אחת של פאזל גדול בהרבה, רק חלק אחד מבסיס הנתונים, כך שאין מקרה משכנע מספיק לכאן או לכאן".

"גם פייזר וגם ממשלת ארה"ב חולקים את תחושת הדחיפות במאבק בנגיף, ומסכימים שהצעדים הבאים בהליך הרגולטורי הקפדני יוכתבו לפי הנתונים המדעיים", אמר דובר חברת פייזר.

כך או כך, גורמים רשמיים אמרו כי כל המלצה שתהיה לגבי מנות הדחף צפויה להיות מכוונת לקבוצות גיל ואוכלוסייה ספציפיות. כך למשל, דיירי בית אבות שקיבלו את החיסונים בסוף 2020 או בתחילת 2021, בעוד שקשישים שקיבלו את זריקותיהם הראשונות באביב עשויים להמתין זמן רב יותר.