כנס העתידנות של הג'רוזלם פוסט: ההחלטה לבחור בישראל כחממת הניסוי של חיסון הקורונה של ענקית התרופות שבבעלותו, לא הייתה מבוססת על "קשר רגשי", אמר היום (שלישי) מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בכנס העתידנות של הג'רוזלם פוסט. זאת, על אף היותו יהודי שמוצאו מסלוניקי שביוון, ובן לניצולי שואה. 

בנאום שהועבר לכנס בוידאו, אמר כי "לישראל יש מקום מיוחד בליבי. היא לא רק מסמלת את התגשמותו של חלום, אלא עוגן יציב כדי שאנחנו וילדינו נרגיש בטוחים מפני הדברים שאירעו לנו בעבר". עם זאת, הדגיש מנכ"ל פייזר כי החלטתו למכור מספיק חיסונים לישראל הייתה מבוססת על החלטות קשות שהוחלטו בכובד ראש. "בהינתן התוצאות", הוסיף, "ההחלטות היו חכמות".

בורלא אמר כי הוא חיפש אחרי מדינה שתוכל להדגים את מה שהחיסון מסוגל לעשות. "אם לומר בפשטות, לישראל היו את כל התנאים לכך, גם למערכת הבריאות שלה. האוכלוסייה הקטנה הפכה את המחקר ואיסוף הנתונים אחר השפעות החיסון להרבה יותר נגישים. לישראל יש מידע אלקטרוני רב ונגיש המחובר לכמות יוצאת דופן מהאוכלוסייה", אמר. "לסיכום, ומאוד חשוב להדגיש זאת, אין כמעט מדינות שיש להן ניסיון כמו לישראל בניהול משברים". 

חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בורלא הוסיף כי גם ישראל וגם פייזר היו מוכנות לאתגר ותוצאות שיתוף הפעולה ביניהן היה "פנומנלי". עד כה, קרוב ל-6.2 מיליון ישראלים קיבלו לפחות מנה אחת מהחיסון של ענקית התרופות האמריקאית. בסך הכל, קרוב ל-16 מיליון מנות חיסון של החברה ניתנו בישראל, בין אם במנה הראשונה, השנייה או השלישית. "אין לנו יכולת לנוח על זרי הדפנה", הוסיף בורלא. "העבודה שלנו עוד רחוקה מלהסתיים. פייזר מחוייבת להישאר צעד אחד לפני הנגיף". 

הוא ציין שפייזר תקדיש את החודשים הקרובים בעבודה לקראת הרחבת אישור החירום של המנה השלישית של החיסון, ותגיש מידע מפוקח ממעבדות המחקר שלה, הבודקות את היעילות והבטיחות של המנה גם באוכלוסיות של ילדים בגילאי 11-5. כמו כן, המנכ"ל ציין כי פייזר תמשיך לעבוד על מנת החיסון הניתנת דרך הפה, ולא רק בזריקה. 

עוד הוסיף כי שיתוף פעולה עם ישראל גם בנושא הזה עומד על הפרק. "אנו מצפים לעבוד עם הקהילות המדעיות והאקדמיות בישראל בהרבה תחומים", סיכם, "וכמו תמיד, אנו נעקוב אחר המדע".