בהלה באירופה: מקרה ראשון של וריאנט הקורונה החדש (B.1.1529) אותר באירופה, בקרב נוסע שהגיע ממצרים ב-11 בנובמבר ונחת בבלגיה. את התסמינים הראשונים פיתח ב-22 בנובמבר, כך הודיע היום (שישי) וירולוג בכיר במדינה.

הווריאנט החדש זוהה בישראל; כלל מדינות דרום אפריקה הוכרזו כאדומות

במקביל, החשש מפני הווריאנט החדש הוביל מדינות נוספות בעולם לנקוט בצעדים דרמטיים: כלי התקשורת בספרד דיווחו היום על כוונת הרשויות להשהות טיסות לדרום אפריקה ולבוטסואנה, שם התגלה הנגיף לראשונה, כבר מיום שלישי הקרוב. ברוסיה הוחלט להגביל את הכניסה מדרום אפריקה והונג קונג.

גם משרד הבריאות הדני אסר על טיסות לא חיוניות לדרום אפריקה ומדינות נוספות ביבשת, מחשש להתפרצות. כמו כן, מוקדם יותר, המליצה הנציבות האירופית על איסור גורף לטיסות מדרום אפריקה ואליה בעקבות התפשטות הנגיף.

קורונה באירופה - זינוק בתחלואה. צילום: רויטרס

בארצות הברית, ד"ר אנתוני פאוצ'י, שעומד בראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות זיהומיות, הודיע כי התקיים דיון יחד עם בכירים במערכת הבריאות, שעסק בהתפרצות הווריאנט הדרום אפריקאי. בראיון לרשת CNN טען פאוצ'י כי טרם זוהו נדבקים בזן החדש בארצות הברית, ועל כן לא התקבלו החלטות קונקרטיות.

גם מזכ"ל ארגון התיירות העולמי, זוראב פולוליקאשווילי, הבהיר כי יש לקבל החלטות מיידיות באשר לתיירות לדרום אפריקה, והוסיף: "ההחלטות צריכות להתקבל היום, בשבוע הבא עלול להיות כבר מאוחר מדי". 

בתוך כך, שר הבריאות של דרום אפריקה התייחס לבהלה סביב זן הקורונה החדש והדגיש כי הוא בטוח בכך שהחיסונים יצליחו למנוע את התפשטות הווריאנט. בנוסף, התייחס להחלטת בריטניה לאסור טיסות מדרום אפריקה ואליה, ואמר: "זוהי פעולה חד צדדית שאינה מקובלת על פי ארגון הבריאות העולמי". שר הבריאות אף הבהיר כי אין בכוונת הממשל המקומי לדרוש חובת חיסונים נגד הקורונה.

כזכור, אמש מדענים החוקרים את נגיף הקורונה ברחבי העולם דיווחו לאתר "The Guardian" על אודות הימצאות גרסה חדשה של הנגיף, הנושאת בתוכה מספר גבוה של מוטציות ועלולה להוביל לגלי תחלואה נוספים, אשר במרכזם יעמדו נגיפים שעמידים לחיסון.

עד כה התגלה כי לגרסה המדוברת ישנן 32 מוטציות שונות בחלבון בו נאבקים החיסונים השונים. על פי המדענים, המוטציות יכולות להשפיע מצד אחד על יכולת הנגיף להדביק תאים בגוף, אך מצד שני יכולות גם להשפיע על תאי החיסון לתקוף את המחלה. הנגיף התגלה לראשונה בבוטסואנה ב-11 בנובמבר, ובהמשך התגלו מקרים נוספים בדרום אפריקה ובהונג קונג.