הוועדה המדעית המייעצת לממשלת בריטניה התריעה כי ההתפרצות של וריאנט האומיקרון עלולה להיות חמורה לעומת גל ההתפרצות של תחילת השנה, וזאת בשל היחלשות החיסונים. מומחים נוספים התריעו כי ההגבלות החדשות שפרסמה הממשלה לא יספיקו כדי להתמודד עם התחלואה הגוברת.


על פי מסמכי הוועדה המייעצת, אם יתברר כי ההערכות הראשוניות לגבי קצב ההדבקה בזן האומיקרון, כפי שעלו מהממצאים בדרום אפריקה, יתאימו גם לאוכלוסייה בבריטניה, הרי שיש "פוטנציאל לעלייה גדולה יותר בהדבקות לעומת ינואר 2021". 


לפי המדענים, תהיה לכך השפעה משמעותית גם על שיעורי האשפוז בבתי החולים, וההערכות הן כי מספר המאושפזים החדשים יעמוד על אלף ביום. "אפילו אם החומרה של האומיקרון תהיה מחצית משל הדלתא, המספר המוחלט של ההידבקויות עלול להוביל לעומסים גדולים יותר על מערכות הבריאות והסיעוד", נכתב.

קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)
קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)


עם זאת, חברי הוועדה הדגישו כי עדיין לא ברור אם הממצאים מדרום אפריקה אכן תואמים לאוכלוסייה הבריטית ולא ידוע לחלוטין כמה הווריאנט יכול לחמוק מהנוגדנים של החיסון, אולם גם ירידה קלה ביעילות החיסון תשפיע על התחלואה והאשפוזים. "אם יכולת ההתחמקות של האומיקרון תוריד את היעילות של החיסון במניעת אשפוזים מ־96% ל־92%, זה יכפיל למעשה את מספר המחוסנים שאינם מוגנים", התריעו.


שלשום הודיע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון על הפעלת תוכנית ב' להתמודדות עם הקורונה, שכוללת חובת עטיית מסיכות בבתי קולנוע, בתיאטראות ובמקומות תפילה, עדיפות למעבר לעבודה מהבית החל מיום שני, וחובה להציג תו ירוק בכניסה למועדוני לילה, למקומות בילוי ללא ישיבה עם יותר מ־500 אנשים, למקומות בילוי פתוחים עם יותר מ־4,000 בני אדם ולכל אירוע עם יותר מ־10,000 בני אדם כדוגמת משחקי כדורגל, וזאת החל מיום רביעי.


עם זאת, פרופ' אנדרו הייוורד, מנהל המכון לאפידמיולוגיה ולבריאות ביוניברסיטי קולג' של לונדון, הזהיר כי הצעדים עלולים שלא להספיק. "הדבר המפחיד לגבי הזן החדש הוא שהיות שהתחלואה עולה מהר מאוד, יהיה שיא גבוה מאוד", אמר ל"סקאי ניוז" - "כמו גשם של חודש שיורד בתוך מספר ימים ומוביל להצפה".