חג מולד נוסף בצל הקורונה: וריאנט הקורונה החדש, האומיקרון, שוטף את אירופה רגע לפני חגיגות חג המולד, שצפויות להיערך גם השנה בצל הגבלות נוקשות ואף סגרים מלאים בחלק מן המדינות שמתמודדות עם הווריאנט החדש וקצב ההדבקה הידוע לשמצה שלו, שמכפיל את עצמו כל יום וחצי עד שלושה ימים. 

הולנד הייתה בין הראשונות להכריז על סגר ארצי הדוק שנכנס לתוקף היום (ראשון) ויימשך לכל אורך תקופת החגים, עד ה-14 בינואר. כזכור, הולנד כבר הטילה סגר חלקי בסוף החודש שעבר, אך לאור התפשטות האומיקרון ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר כי הסגר החדש הוא בלתי נמנע. 

"אני עומד כאן במצב רוח עגום", אמר אמש ראש הממשלה ההולנדי כשהודיע על הסגר. "הולנד שוב נסגרת בגלל הגל החמישי שנגרם על-ידי זן האומיקרון שפוקד אותנו ומתפשט במהירות גבוהה ממה שחששנו. אנו חייבים להתערב". 

במסגרת ההגבלות החדשות בהולנד ייסגרו בתי הספר עד ה-9 בינואר, תוטל הגבלת אירוח בבתים לשני אנשים בלבד וייסגרו כל החנויות שאינן חיוניות, בהן מסעדות, מספרות, חדרי כושר, מוזיאונים ומקומות ציבוריים אחרים.

קורונה באירופה, אמסטרדם (צילום: רויטרס)
קורונה באירופה, אמסטרדם (צילום: רויטרס)

גם בממלכה הבריטית, שם האומיקרון משתולל ונמצא בקרב כ-60% מהנדבקים, הרשויות מתחילות להכין את הציבור לקראת הגבלות בתקופת החגים. ראש עיריית לונדון אמר היום ל-BBC כי הגבלות חדשות הן בלתי נמנעות, שכן בלעדיהן שירותי הבריאות והרפואה בממלכה עלולים להגיע לסף קריסה. הוא אף ביקש סיוע ממשלתי בעקבות עלייה של 30% במקרי האשפוז בעיר.

"המצב חמור", אמר ראש העיר ל-BBC כשנשאל על הסבירות להגבלות נוספות. "אני חושב שזה בלתי נמנע. אם לא נביא הגבלות חדשות במוקדם ולא במאוחר, נראה עוד ועוד נדבקים ואת השירותים הציבוריים כמו שירות הבריאות העולמי על סף קריסה, אם לא יתמוטטו לחלוטין". 

מומחי הבריאות המייעצים לממשלה מזהירים כי זהו "רק קצה הקרחון", וכי על פי ההערכות מאות אלפי אנשים נדבקים בווריאנט מדי יום. המומחים המליצו להטיל הגבלות וציינו כי על אף שטרם ידועה חומרת המחלה שמביא איתו הזן החדש, "קיים צפי של יותר מ-3,000 אשפוזים ביום רק באנגליה".

קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)
קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)

גם ממשלת איטליה שוקלת צעדים חדשים כדי למנוע עלייה במספרי הנדבקים במהלך תקופת החגים. ראש הממשלה האיטלקית מריו דראגי אף עלול להטיל חובה על המחוסנים להציג בדיקה שלילית כדי לגשת למקומות צפופים, כולל דיסקוטקים ואצטדיונים, כך דיווח היומון קוריירה דלה סרה. בדיקות שליליות עשויות להידרש גם כדי להיכנס לבתי קולנוע ותיאטראות, יחד עם חבישת מסכות בחוץ.

לפי הכללים הנוכחיים, לאנשים שחוסנו או שהחלימו לאחרונה מהמחלה יש גישה חופשית לישיבה מקורה בברים ומסעדות, מוזיאונים, בתי קולנוע, מועדונים ואירועי ספורט. "כמה צעדים, כמו הפיכת מסכות לחובה גם בחוץ, יכולים להינקט בקרוב", אמר פרנקו לוקטלי, אחד היועצים המדעיים של הממשלה.

בצרפת הוחלט על ביטול אירועי השנה החדשה בדגש על אלו ההמוניים בשאנז אליזה, בעקבות התפשטות הווריאנט. ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, הורה לבטל את מופע הזיקוקים החגיגי שנערך כמדי שנה בבירה, ובנוסף הומלץ לכלל התושבים, גם אלו המחוסנים, לבצע בדיקות קורונה טרם התקהלותם לצורך החגיגות.