יו"ר ארגון הבריאות העולמי תאודרוס אדהנום, הגיב היום (שני) לאמירות של האנס קלוגה, מנהל האזור האירופי בארגון, שהעריך כי האומיקרון עשוי לזרז את סיום המגפה. אדהנום אמר כי "מסוכן להניח שהאומיקרון הוא הווריאנט האחרון או שאנחנו ב'סוף המשחק' של המגפה. לנגיף יש תנאים אידיאליים להיווצרות זנים חדשים".

כאמור, האנס קלוגה, מנהל האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי, העריך כי קיימת סבירות גבוהה שגל האומיקרון עשוי לזרז את סיומה של מגיפת הקורונה ביבשת. ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון, שוחחה הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

"אכן, אנחנו רואים היום שהאומיקרון מתפשט מאוד, דוחק את הדלתא והווריאנטים האחרים שהיו, ובעצמו כשלעצמו לאנשים מחוסנים הוא עושה מחלה אם בכלל קלה יותר, הרבה פחות אשפוזים ומצב קשה. כך שמהבחינה הזאת האומיקרון פוגש בהרבה מדינות באירופה אוכלוסייה מחוסנת וזה ממש טוב. כשלעצמו, למרות כל השינויים והמוטציות, הוא כנראה למד איך לחיות איתנו יותר בשלום וזה טוב. כרגע מה שאנחנו מנסים לומר זה 'בואו נהנה מהחלון הזה, שאולי הוא קצר ואולי הוא גדול, וננסה להפיק ממנו אתה תועלת, ללמוד את הצעדים הבאים ולהיות עם היד על הדופק'. לא לשכוח שהווריאנט הבא יכול להיווצר מתחת לאף", פתחה ד"ר ניצן את דבריה.

"אנחנו מקווים להגיע למצב שאוכלוסיית העולם ברובה לא תהיה בתולית לקורונה, היא נפגשה בו בחיסונים ברוב המקרים, ואנחנו נוכל ללמוד לחיות עם האומיקרון בצורה של להמשיך בעסקים, בלימודים, בחיים ובכל השאר. אנחנו לא יודעים לאן זה יוביל, אם באמת הוא לא ימשיך להתפתח ויביא מוטציה הוא או הקורונה המקורית ייצרו מוטציה אחרת יותר קשה. אבל, כרגע יש לנו חלון יותר נוח לאנושות. אנחנו מקווים שנגיע לסוף המגפה ונוכל להכריז על מצב אנדמי, שאין יותר עלייה בתחלואה, יש סטטוס קוו, מצב קיים שאיתו נוכל לחיות", הוסיפה.

בהמשך נשאלה ד"ר ניצן האם צדק שר האוצר ליברמן כשאמר שאומיקרון הוא מעין שפעת, והשיבה: "לא, אנחנו לא יכולים להשוות בין שפעת לאומיקרון. השפעת היא עונתית, היא לא משהו שפוגש אוכלוסייה בתולית. הקורונה פוגש עולם שלא ראה את הווירוס הזה קודם, הווירוס חדש. השפעת הנוכחתי והעונתית אנחנו חשופים לה עם שינויים כל שנה. אנחנו יודעים להסתדר איתו. האומיקרון כרגע נראה שגורם למחלה לא דלקת ריאות קשה כמו הדלתא או הבטא אלא למחלה קלה יותר. כמובן שלאוכלוסיות בסיכון הוא עדיין גורם למחלה קשה. אבל אנחנו רואים קרן אור, שאנחנו מתקדמים אולי לקראת הסוף".

"אנחנו מסתמכים על רוב הנגיפים שעוברים בדרכי הנשימה שיש להם מאפיינים שמדביקים אנשים א-סימפטומטיים. גורמים בעצם להדבקה בקרב אנשים שאין להם סימפטומים ואנחנו רואים שמשך הזמן כשהאוכלוסייה והווירוס מוצאים את הדרך להתנהל ביחד אנחנו מצליחים להתקיים איתו. זה וירוס שאם הוא יצליח להשתנות בצורה שמובילה לתחלואה קלה בכלל ברוב האוכלוסייה גם בקרב הלא מחוסנים זה יהיה עוד יותר טוב", הוסיפה.

כשנשאלה האם סיומה של המגפה מתקרב, השיבה: "קשה לנו להגיד את זה כי 85 אחוזים מאוכלוסיית אפריקה עוד לא מחוסנת ועוד לא נחשפה, ושם התחלואה מכה בימים אלה. אנחנו רואים במזרח אירופה תחלואה בגלים גבוהים, רוסיה סובלת מאוד כך שקשה לנו לראות את זה קורה. העולם כולו כמקשה אחת... כנראה בעוד כמה חודשים נוכל להחליט לאן אנחנו הולכים. כרגע מקומות בהם אפשר להקל קצת מהעומס, צריך לעשות זאת עם יד על הדופק".

לבסוף נשאלה האם קיים וריאנט חדש שאמור להדאיג אותנו: "כל הזמן יש כאלה. כרגע אחד מהם שאני יכולה לציין זה BA2 שזה צאצא של האומיקרון עם יותר שינויים, יותר מוטציות. כרגע הוא מתפשט באזורים מסוימים באירופה – דנמרק, גרמניה, אני יודעת שיש מעט מקרים בישראל. אנחנו עוקבים אחריו, וזו הסיבה שאמרתי האומיקרון יכול להביא בשורה טובה, מה יאמר לנו הצאצא הבא, האם יהיה קל יותר או קשה יותר, קשה לנו כרגע לומר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm