עיתון "גרדיאן" הבריטי דיווח היום (שלישי) כי קוריאה הצפונית נמצאת על סף "קטסטרופה" לאחר שהתגלו במדינה כמעט 1.5 מיליון מאומתים לנגיף הקורונה. מומחים מסרו כי המדינה עלולה להיות במצב זה, במידה ולא תנקוט "פעולה מהירה של אספקת חיסונים וטיפולים תרופתיים לאזרחיה".

בתוך כך, מאז חודש אפריל האחרון, התגלו במדינה כ-269,510 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה ו-56 בני אדם מתו כתוצאה מסיבוכיו. מאז שפרצה המגפה במדינה, כ-1.48 מיליון אזרחים אובחנו כמאומתים. כתוצאה מכך, כ-663,910 אזרחים שהו בהסגר. המספר האמיתי של המאומתים לקורונה, כמעט בוודאות, גדול הרבה יותר ממה שפורסם זאת, בהתחשב בהיעדר בדיקות ומשאבים תקינים לניטור וטיפול בחולים.

חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)
חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)

במקביל, עולה החשד כי המשטר במדינה לא פעל על מנת לחסן את אזרחיו, וכי אין בידיו גישה לתרופות אנטי ויראליות שמשמשות לטיפול בחולי קורונה במדינות אחרות בעולם. לבתי החולים במדינה יש מעט משאבים לטיפול במקרים חמורים, וכי האוכלוסייה במדינה חשופה הרבה יותר למקרים של תת תזונה ורגישים יותר למחלות קשות.

אוון מילר, מרצה ללימודי קוריאנית בבית הספר ללימודי מזרח ואפריקה באוניברסיטת לונדון, אמר כי "זה נראה ממש רע". לדבריו, "הם עומדים בפני התפשטות של נגיף האומיקרון ללא הגנה חיסונית וללא תרופות מתאימות לטיפול בנגיף". יחד עם זאת, מומחים מעלים את החשש כי המנהיג, קים ג'ונג און, יהיה מוכן לקבל מספר גבוה של מאומתים לנגיף וזאת כדי למנוע מפתיחת ארצו לבדיקות בינלאומיות. "מכונת התעמולה של קוריאה הצפונית רואה בנגיף כעל אויב שניתן להביס אותו באמצעות סגרים". 

פיונגיאנג, קוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)
פיונגיאנג, קוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)

כזכור, דוברות לשכת הנשיא בקוריאה הדרומית הודיעה ביום שישי האחרון כי היא מוכנה לספק חיסונים וציוד רפואי לשכנה המסוגרת מצפון. בהצהרה מיוחדת, נאמר כי "אנחנו נדון בתוכניות מפורטות לסיוע לקוריאה הצפונית", אמר דוברו של הנשיא, יון סוק-יאול. זאת, לאחר שהתקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית דיווחה על התפרצות נרחבת של נגיף הקורונה באוכלוסייה.

בסוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית, נמסר כי "זהו אירוע החירום הגדול ביותר שנרשם במדינה, חור בסגר החירום שנשמר בבטחה במהלך השנתיים ושלושה חודשים האחרונים, מאז פברואר 2020". עוד נכתב כי מקרי ההדבקה אובחנו בפיונגינאג, כאשר הדגימות נלקחו מהחולים ב-8 במאי. לא נמסר מידע נוסף אודות מקור התחלואה או מספר המקרים שאובחנו.