דו"ח חסר תקדים של האו"ם חשף היום (חמישי) כי "מדד הפיתוח האנושי חזר אחורה חמש שנים בעקבות מגפת הקורונה ומשברים אחרים". הדו"ח של תכנית הפיתוח של האו"ם, העיד בנוסף כי מדד תוחלת החיים, רמת ההשכלה ורמת איכות החיים בעולם, ירד במשך שנתיים רצופות, בין שנת 2020 ל-2021.

בתוך כך, ראש ה-UNDP, אחים שטיינר, התייחס לנתונים ואמר כי "הנתונים מראים שאנו מתים מוקדם יותר, פחות משכילים וההכנסות יורדות. רק על פי שלושה פרטמטרים ניתן לקבל תחושה מדוע כל כך הרבה אנשים מתחילים להיות נושאים, מותסכלים ומודאגים מהעתיד". זאת, לאחר שמדד הפיתוח האנושי עלה בהתמדה במשך עשרות שנים, אך החל לרדת בשנת 2020, ומחק את השנים המצליחות.

אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)
אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)

בנוסף, שטיינר הצביע על מגפת הקורונה ושילוב של משברים פוליטיים, פיננסיים ומשבר האקלים כגורמים אפשריים לנתונים. הוא הדגיש כי "בזמן שיש זמנים לא בטוחים, אנו חיים בצורה לא רגועה. היו לנו אסונות בעבר, היו קונפליקטים בעבר, אבל המפגש של מה שאנו מתמודדים איתו עכשיו, הוא הנסיגה הגדולה ביותר של הפיתוח האנושי. הנסיגה הזו משפיעה על יותר מ-90% מהמדינות ברחבי העולם". 

בעוד שכמה מדינות החלו להתאושש ממגיפת הקורונה, רבות אחרות כמו באמריקה הלטינית, אפריקה שמדרום לסהרה, ובאיים הקריביים עדיין לא יצאו מהמשבר, ומיד הגיע משבר חדש - המלחמה באוקראינה. על רקע המלחמה, אמר שטיינר כי "ללא כל ספק התחזית על אבטחת המזון והאנגריה לשנת 2022 היא קודרת". בנוסף, הנתונים של האו"ם הראו כי תוחלת החיים הממוצעת בעולם, ירד בשנת 2021 מ-73 שנים ל-71.4. 

יתרה מזאת, הדו"ח העיד גם כי בעקבות שינויי האקלים, הגלובליזציה והקיטוב הפוליטי, "העולם נמצא באי ודאות שלא ראינו מעולם בהיסטוריה האנושית, מה שמוביל לתחושת חוסר ביטחון גוברת. אנשים איבדו אמון אחד בשני. אנחנו לא יכולים להמשיך עם ספר המשחקים של המאה הקודמת", אמר שטיינר.