הקורונה עדיין כאן: "זן הקורונה החדש XBB 1.5 הוא המדבק ביותר עד כה ועלול  להתחיל גל תחלואה חדש", כך מסרו היום (ראשון) מומחי בריאות לעיתון "הוושינגטון פוסט". שלוש שנים לאחר הופעת הנגיף לראשונה, הזן החדש עבר לדומיננטי בחלקים רבים של ארה"ב, על ידי שילוב של מוטציות, ועובר במהירות בין מחלימים ומחוסנים.

הזן החדש הוגדר על ידי משרד הבריאות עולמי כ"זן המדבק ביותר", כאשר מספר הנדבקים בו בארה"ב בחודש דצמבר עמד על 2% בלבד, ובשבוע הראשון של ינואר אחוז נדבקים קפץ ל-27%, כך על פי הערכות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). כמו כן, נמסר כי בצפון-מזרח המדינה, יותר מ-70% נדבקו בזן החדש.

מתחם חיסונים לקורונה בארה''ב (צילום: רויטרס)
מתחם חיסונים לקורונה בארה''ב (צילום: רויטרס)

אף על פי שאין ראיות לכך שהזן החדש מסוכן יותר מקודמיו, לאחרונה עלו שמועות כי הוא עמדי בפני החיסון, וזה העלה דאגה רבה בקרב מומחי בריאות. "הזן החדש לא התפתח בגלל שאנשים חוסנו", אמר ווהן קופר, פרופסור לביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת פיטסבורג". לדבריו, "האופן שבו הוא התפתח, בואו נהיה ישירים, היא בגלל שאנשים נדבקו ממספר וירוסים בו זמנים". ה-XBB 1.5 הופיע כתוצאה משני תת-וריאנטים של האומיקרון.

וירולוגים שחקרו את הזן החדש, העידו כי אינו חסין במידה רבה יותר משאר הווריאנטים כנגד הנוגדנים, אך מצד שני הוא משכפל את עצמו בצורה מתוחכמת יותר. בדרך זו הוא הופך את עצמו לזן הדומיננטי ביותר בקהילה, אך זה לא בהכרח מחמיר את התסמינים אצל הנדבקים. למרות זאת, פקידי בריאות בארה"ב קראו לציבור הרחב לקבל את מנת הדחף של החיסון, שפותח כנגד תת-וריאנטים של האומיקרון, כדי למנוע עלייה גדולה במספר הנדבקים בחורף.

על פי הנתונים מארה"ב, כ-48 אלף בני אדם מאושפזים בבתי החולים לאחר שנדבקו בקורונה, המספר הגבוה ביותר מאז חודש פברואר האחרון, אך עדיין נמוך מהשיא שעבד על 150 אלף מאושפזים. עד כה, רק 15% מהציבור הרחב ו-38% בלבד מהאזרחים הוותיקים, הנמצאים באוכלוסיית הסיכון התחסנו כנגד הנגיף.