צלם – שען 

תערוכת צילום חדשה של הצלם ישראל איסר אולשטיין (אליצור) מוצגת במוזיאון ארץ ישראל תל אביב. בתערוכה תצלומים שהודפסו במקור במידה של גלויה של כ-70 מקומות מיישובי הארץ – מתל חי ועד לירושלים. הצילומים פרושים על פני שתי קומות בגלריה "המגדל" במוזיאון.

"נוצץ בחשכה": יהודה פוליקר בשיר חדש שמוקדש לאלו שאיבדו את יקיריהם
"מה עושות האיילות בלילות?": אנה בניאל מביימת בפסטיבל תיאטרון קצר בצוותא

ישראל איסר אולשטיין (אליצור) יליד ליטא, מגיל צעיר אהב לתקן שעונים, לכרוך ספרים, לנגר ולצלם. בסוף מלחמת העולם הראשונה תיעד במצלמתו את הנופים ואנשי עיירתו סלנט. אולשטיין עלה לארץ ב-1926, תר את הארץ וצילם אותה. הוא נשא עמו חצובה ומצלמת עץ ניידת, שבה הטעין תשלילי זכוכית שבאמצעותם צילם תצלומים מבוימים ברוח סגנון התקופה, של כ־70 מקומות יישוב – מתל חי ועד לירושלים.

לאחר מותו ב-1978, מצא קרוב משפחתו האמן אברהם אילת, את מצלמת העץ עם עזבנו: 300 תצלומים שהודפסו במקור במידה של גלויה: 9X14 ס"מ. רבים מהם מוצגים בתערוכה. תצלומיו המבוימים ניכרים בחוש אסתטי ובהומור פנימי. אולשטיין מופיע בתצלומים כאחת הדמויות וכחלק מהקומפוזיציה. בהיותו צלם ־שען התקין שעון עצר (טיימר) מיוחד על המצלמה – כך הספיק להפעילו להתמקם בפריי, ולהצטלם עם מושאי צילומיו.

צילום מתוך תערוכה של ישראל אולשטיין אליצור (צילום: מוזיאון ארץ ישראל)
צילום מתוך תערוכה של ישראל אולשטיין אליצור (צילום: מוזיאון ארץ ישראל)

תערוכת מכירת אמנות בנמל קיסריה

תערוכת מכירה ייחודית שכל הכנסותיה ייתרמו לרכישת כסאות גלגלים לשיקום נפגעי המלחמה  תיערך בנמל קיסריה במהלך סוף השבוע. התערוכה, פרי שיתוף פעולה של החברה לפיתוח קיסריה והחמ"ל האזרחי של קהילת קיסריה תיפתח בטקס בהנחייתו של השחקן איציק כהן.

כ-60 אומנים נרתמו למען המטרה וייקחו חלק בתערוכה בה יוצגו ויוצעו למכירה עשרות יצירות אמנות מקוריות: מציור ורישום דרך גילוף, פיסול, פרזול ועוד. באומנים המשתתפים - יורם אפק, אתי גדיש דה לנגה, ליאור כלפון, איציק מבורך, יובל מלר, צחי נבו - יומסקו, ואחרים. 

יום שישי, 29.12, 11:00 בגלריית ארט נובה בנמל

ניתן לתרום גם דרך האתר 

יצירה של ליאור כלפון שתוצג בתערוכה בנמל קיסריה (צילום: ירון אלקלעי)
יצירה של ליאור כלפון שתוצג בתערוכה בנמל קיסריה (צילום: ירון אלקלעי)

מקליד/ה

מחזה מקורי, מצחיק, עצוב ומרגש בו זמנית שכתבה וביימה רוני ברודצקי מבוסס על שיחות וואטסאפ אמיתיות.
דיאלוגים שנונים, קורעי לב או סתם עניינים שבשגרה שנאספו מתוך קבוצות וואטסאפ אמיתיות מקבלים חיים על הבמה, בסצנות שמשקפות את חיינו הפרטיים והחברה הישראלית על כל רבדיה: הורים לילדים בגן החוששים מגורם עוין שמסתובב באזור, ויכוחים בין חברים בקבוצת מחאה, בחורה צעירה שמתכתבת עם במאי מבוגר ונערץ, ועד קבוצת ועד הבית המקומית. 

"מקליד/ה" - יום שלישי, 2.1.2024 20:30, צוותא תל אביב

ההצגה מקליד/ה (צילום: יוסי צבקר)
ההצגה מקליד/ה (צילום: יוסי צבקר)

מטלפונים לבנים לסמארטפונים – תקשורת והומור בקולנוע האיטלקי

סינמטק תל אביב משיק תוכנית קולנוע מיוחדת: "מטלפונים לבנים לסמארטפונים - תקשורת והומור בקולנוע האיטלקי".
התוכנית בניהולו האומנותי של רוני פלוס, כוללת חמישה סרטים חדשים וארבעה סרטים קלאסיים, חלקם בז'אנר "סרטי הטלפונים הלבנים" (Cinema of White Telephones), השם שניתן לסרטים שהופקו באיטליה בשנות ה-30, שהיו כידוע שנות המשטר הפשיסטי באיטליה.

הפסטיבל ייפתח בסרטה של פאולה קורטלסי "מחר יום נוסף",  שובר הקופות הנוכחי באיטליה, שזכה לתשואות סוערות בפסטיבלי רומא וחיפה באוקטובר. הסרט מגולל את השינויים שחלו בחברה האיטלקית בשנים שלאחר המלחמה תוך שימת לב מיוחדת למצבן של הנשים.

עוד בתוכנית: "השומר הזקן"  דרמה מאת מריו בלאסטי, מ-1934, המהווה דוגמה מובהקת לאופן בו משטר אוטוריטרי משתמש בקולנוע לתעמולה. וגם: סרטים המספרים את סיפורה של החברה האיטלקית העכשווית ומתייחסים לנושאים אוניברסליים  החל באהבה ועד עיסוק במצב הנכים, הסרט התיעודי "בוקר טוב תל אביב", מעין שיר אהבה לעיר תל אביב הופק בשיתוף האולפן המפורסם צ'ינה-צ'יטה ועוד. הפרויקט מתקיים בשיתוף פעולה עם המכון האיטלקי לתרבות תל אביב וחיפה, Cinecittà, אדמאס והסינמטקים בישראל.

סינמטק תל אביב, 27 בדצמבר – 7 בינואר

השומר הזקן (צילום: באדיבות Cinecitta)
השומר הזקן (צילום: באדיבות Cinecitta)

פסטיבל נצח – להנצחת אמנים שנרצחו ב-7 באוקטובר

פסטיבל נצח, פרויקט להנצחת אמנים ואמניות שנרצחו בטבח ה-7 באוקטובר שם לו למטרה להוציא לאור את יצירותיהם. הפסטיבל יתקיים היום ומחר (-25-26 בדצמבר) בצוללת הצהובה, ירושלים.

הפסטיבל הינו חלק מפרויקט "נצח", שבנוסף להנצחת האמנים, מעניק ומייצר תמיכה למשפחות ולחברים של הנרצחים ומנסה לייצר עבורם המשכיות. בעבודת התחקיר נאספו שמות, קבצי אודיו, טקסטים וכל יצירה שהאמנים הנספים הותירו אחריהם. עד כה גובשה רשימה של כ-30 אמנים שנרצחו.

חמישה אמנים יזמו והקימו את המיזם: נתי וייס, רועי זינג, תום חלד, נועם בן שבת ולי אוסי, אליהם הצטרפה נועה יפה, שאחיה, בניהו ביטון ז"ל (22), מוסיקאי צעיר נרצח בפסטיבל הנובה. "המטרה שלנו להגיע למקסימום יוצרים ולהוציא לאור כמה שיותר יצירות שנוצרו, הופקו והלחנו ע"י הנרצחים. התוצר הסופי יהיה אלבום של שירים וסינגלים שיופקו ויצאו לאור בכל פלטפורמות הדיגיטל וברשתות. בהמשך נקיים גם הופעות לזכרם" אומרת נועה יפה.

כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים מיועדות למימון הפרויקט