1. "צבעי הזמן הדואב", תערוכת מפונים. גלריית האמנות בקמפוס לוינסקי

יצירות של 15 אמנים ואמניות שפונו מבתיהם ב-7 באוקטובר מוצגות בתערוכה "צבעי הזמן הדואב" בגלריית האמנות בקמפוס לוינסקי בתל אביב. מרבית היצירות נוצרו טרם "השבת השחורה" למעט שתיים.

האחת של מורן יעקב, סטודנטית בתוכנית להכשרת מטפלים בתנועה ואמנות במרכז האקדמי לוינסקי וינגייט, שיצרה דיוקן של עדן זכריה ז"ל, שנחטפה ממסיבת הנובה ונרצחה בעזה, המציגה אותה יחד עם אימה, אורין.

יצירה מורן יעקב דיוקנה של עדן זכריה זל ואימה אורן (צילום: מורן יעקב)
יצירה מורן יעקב דיוקנה של עדן זכריה זל ואימה אורן (צילום: מורן יעקב)

השניה, שירה כוכבי מירושלים, עם סדרת ציורים בסגנון קומיקס אמריקני, בהם חטופה שעוברת התעללות על ידי שוביה, ילדה שמתגעגעת לאחיה התינוק הג'ינג'י החטוף.

יצירה שירה כוכבי (צילום: שירה כוכבי)
יצירה שירה כוכבי (צילום: שירה כוכבי)

יצירותיהן של ברכה שחר מאשקלון, רות יופה מכפר עזה, יונה לוי גרוסמן מעין הבשור, ושל ליאת ביכמן מקיבוץ רוחמה, מתארות את הצבעים, את הנופים ואת הזיכרונות מהקיבוצים המוריקים בעוטף עזה.

יצירה יונה לוי גרוסמן (צילום: יונה לוי)
יצירה יונה לוי גרוסמן (צילום: יונה לוי)

זאב טרכטמן משדרות, אמן ומעצב דיגיטלי בתחום Text Word Arts, מציג ה מעבודותיו שיצר טרם המלחמה, שבאופן מדהים נראות כאילו נוצרו בהשראת מסיבת הנובה.

יצירה זאב טרכטמן (צילום: זאב טרכטמן)
יצירה זאב טרכטמן (צילום: זאב טרכטמן)

עוד באמנים המציגים: אביב פרס מקיבוץ זיקים, אורלי נזר מקיבוץ אור הנר, ברכה שחר וענבל קריסטין מאשקלון,  אורנה אוריין מקיבוץ ברור-חיל, אומניה סבאח מכפר כיסרא סמיע, עליזה הירשאוגה מקיבוץ רוחמה.

"התערוכה היא מעין נקודת אור קטנה וזריקת עידוד להמשיך ולפעול במרחבי היצירה גם בעתות מלחמה" אומרת ד"ר איריס לוי, ראש החטיבה לאמנות  המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט.

אוצרים: ד"ר איריס לוי וד"ר חוסני אלח'טיב
נעילה: 20.2

2. ריטה – שני גברים ואשה אחת. האופרה הקאמרית הישראלית

האופרה "ריטה – שני גברים ואשה אחת" מאת דוניצטי בגרסה של תזמורת האופרה הקאמרית בלבוש ובמקצב בן זמננו, מוצגת דרך עיני התייר (השחקן תומר שרון. תומש) המגיע למלון קטנטן באיטליה המנוהל על ידי ריטה (טלי קצף), אשתו הרודנית והמתעללת של בפה העדין והשלומיאל (אנטון טרוטוש).

ריטה  (צילום: מייק אדרי)
ריטה (צילום: מייק אדרי)

חייהם של בני הזוג נקלעים לסערה עם הגעתו הבלתי צפויה של גספרו (שחף רגב) בעלה הראשון של ריטה, שכולם האמינו שטבע. גספרו מצידו, האמין שריטה מתה בשריפה והגיע כדי להשיג את תעודת הפטירה שלה, כדי שיוכל להינשא לארוסתו החדשה. כשבפה וגספרו נתקלים זה בזו, הם מסכימים לתחרות, שהמנצח בה יאלץ להישאר עם ריטה הסוררת.

תומר שרון פורש  את העלילה בעברית בין הקטעים המושרים, בחירה שמייתרת את הצורך בתרגום. גאטנו דוניצטי, תרגם  את הליברית לאיטלקית, כשניסה להעלות את האופרה בנאפולי, וכך יש ל"ריטה – שני גברים ואשה אחת" שתי גרסאות, מתוכן בחר הבמאי ויטלי פרידלנד את הגירסה האיטלקית. "זוהי אופרה בופה עם דמויות מז'אנר הקומדיה דל'ארטה אופרה פיסית כמעט ליצנית", אומר ויטלי פרידלנד. 

במאי: וויטלי פרידלנד, מנצח: ואג פפיאן, שחקן: תומר שרון (תומש)
זמרים: טלי קצף/מריה מל (סופרן), אנטון טרוטוש (טנור), שחף רגב (בריטון). מה-26 בפברואר ועד 7 במרץ  ברחבי הארץ

3. שובר.ת שוויון Game Changer. מוזיאון העיצוב חולון

במוזיאון העיצוב חולון נפתחת היום התערוכה "שובר.ת שוויון GAME CHANGER" - תערוכה ראשונה מסוגה הבוחנת את תפקיד העיצוב ביצירת תודעה מגדרית, ומבקשת להעלאות את המודעות לדרכים החמקמקות של העיצוב לשנות את תודעת הצרכנים.יות מעצבים.ות. 

שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)
שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

התערוכה מתעמתת עם שאלות על זהות וחברה, ומעלה את המודעות לאופן בו אובייקטים מעצבים את התפיסות החברתיות שלנו, ומנגד כיצד סטראוטיפים מגדריים משפיעים על עיצוב.

בתערוכה מוצגים כ-120 פרויקטים עכשוויים מהארץ ומהעולם , החל ממוצרי מדף מוכרים ופיתוחים טכנולוגיים רפואיים ועד לעבודות עיצוב ביקורתי ופוליטי, לצד מייצבים אינטראקטיביים ודוגמאות איקוניות מהתרבות הפופולרית, המעניקים מבט רחב על נושאי המגדר מזווית עולם העיצוב ומעולמנו הפרטי.

בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שולבו בתערוכה  עבודות עיצוב ואמנות חדשות  המתייחסות ספיצפית לנושאי המגדר בהקשר לתקופה זו, הנוגעת בכאב.

אוצרות התערוכה: מיה דבש אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב, עדי המר יעקבי ורונה זינגר. נעילה: 29.6
https://www.dmh.org.il/


4. שני אלה. תיאטרון אורנה פורת 

"שני אלה" מחזה מאת נטע רוט מתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, במרכזו מפגש בין שני בני נוער. יותם, תלמיד מחונן, מבודד חברתית ודריה, נערה עם הפרעות קשב וריכוז.

שני אלה אורנה פורת (צילום: כפיר בולוטין)
שני אלה אורנה פורת (צילום: כפיר בולוטין)

במסגרת פרויקט הכנה לעתודה נשלח יותם ללמד את דריה לקראת מבחן באזרחות. אם לא יצליח במשימה לא יתקבל לעתודה ודריה לא תקבל תעודה. המפגש בין שני ההפכים יוצר קונפליקטים המערערים את שניהם ומחולל בהם שינוי באמצעותו ילמדו השניים לקבל את עצמם ואחד את השני.

ההצגה מומלצת לגילאי 14-18. שבת 3.2 בשעה 10:30, מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב

5. משה אפשטיין, "חליל הבארוק"  אורח  אנסמבל מצו

אנסמבל מצו מארח בקונצרט השלישי בסדרה "באך והחליל", את החלילן  נגן הטרברסו (חליל הבארוק) משה אפשטיין, בתוכנית מיוחדת ועשירה המשלבת בין הצליל הייחודי של חליל הבארוק לחליליות של דורט פלורנטין יחד עם זמרת הסופרן יעלה אביטל ושאר נגני האנסמבל, שיביאו לבמה תוכנית עשירה הכוללת יצירות אינסטרומנטליות מרהיבות לצד אריות אהובות המציגות לראווה את המצלול הרך והקסום של כלי הנשיפה הבארוקיים. 

במרכז התוכנית יצירות מאת שניים מגדולי מלחיני הבארוק, י.ס. באך וגאורג פיליפ טלמן, אשר במרכזן החליל, החלילית או שניהם יחד. לעתים בשילוב קול. בתוכנית גם שני שירים מאת מלחין בן זמנם של באך וטלמן, ג׳ון אקלס, מלחין החצר של מלכת אנגליה.

יום שישי 2.2 בשעה 13:00 סטודיו אנט, תל אביב, שבת 3.2 בשעה 11:00 מוזיאון טיקוטין, חיפה
https://ticks.co.il/event.php?i=KfZnTLfAki1