1. מסע בעקבות מגילת אסתר ושירי פורים. האקדמיה ללשון העברית

לקראת חג פורים תקיים האקדמיה ללשון העברית שני אירועים לציבור הרחב בהם ידובר על היבטים לשוניים ותרבותיים הקשורים לפורים: מגילת אסתר, שירי פורים והשפעת השפה הפרסית על מגילת אסתר ועל העברית בכלל.

ביום שני 4 במרץ תתקיים הרצאה מקוונת "מגילת אסתר – בין פרסית לעברית". המרצה ד"ר תמר עילם גינדין, בלשנית מומחית לשפה הפרסית, תשוחח על השפעת הפרסית על העברית. השפעה זו ניכרת במיוחד בשפה הייחודית של מגילת אסתר שנכתבה ככל הנראה על ידי דובר פרסית. המגע בין איראן הקדומה לעם ישראל משתקף גם בספרי התנ"ך המאוחרים עזרא, נחמיה ודניאל. (ההשתתפות באירוע ללא תשלום, בהרשמה דרך אתר האקדמיה ללשון).

אירוע נוסף – "פנים אל פנים" – יתקיים במרכז התרבות וההדרכה של האקדמיה ללשון העברית ביום שלישי 19 במרץ. בתוכנית שני חלקים: הדרכה חווייתית במרכז החדש, בהתמקדות על מגילת אסתר, עברית ומה שביניהן. בהדרכה ישולב סיור בתערוכה המיוחדת המוקדשת לפועלו של אליעזר בן־יהודה. בחלקה השני: הרצאה מאת ד"ר יעקב עציון מ"שושנת יעקב" ועד "אני פורים" – מסע בזמן בעקבות שירים ופרודיות לפורים. 

ההדרכה תתקיים בשני סבבים: בשעה 17:00 ובשעה 19:00.

 ההרצאה תהיה בשעה 18:00.

 https://hebrew-academy.org.il/

המלכה אסתר (צילום: האקדמיה ללשון העברית)
המלכה אסתר (צילום: האקדמיה ללשון העברית)

2. "לילות" מופע משותף של דורית ראובני ודודו זכאי. תיאטרון גבעתיים

הקשר בין דורית ראובני ודודו זכאי נמתח מאמצע שנות ה-70 ועד היום והגיעו לשיאו בשנת 1978 עם האלבום והמופע המשותף "לילות". 

כעת שבים השניים ומתאחדים על הבמה במופע של זמר עברי עם הלהיטים הגדולים: "לילות", "הללויה", "ההר הירוק תמיד", "לקום בשש בבוקר", "היום היום", "חייכי לי בשירים", "מסביב למדורה", "דרך ארץ השקד" ועוד. 

ראובני וזכאי השיקו את המופע המשותף בחודשים שלפני המלחמה.  ומשפרצה המלחמה הם הופיעו בפני קהילות המפונים. עתה הם יוצאים לסיבוב הופעות חדש.

תיאטרון גבעתיים 6.3.

זאפה  ירושלים 2.4.

גריי יהוד 3.4.

דורית ודודו (צילום: יחצ)
דורית ודודו (צילום: יחצ)

3. שלוש תערוכות חדשות. המדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס

שלוש תערוכות חדשות מושקות במדיטק ובמוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס.

"השנה שהיתה 2023" -מציגה רגעים משנת 2023 - אירועי השנה החולפת בקריקטורות של 32 קריקטוריסטיות וקריקטוריסטים ישראלים.

אוצרים: מיכל קורמן ויותם פישביין

"העולם בדרכי נעם" – עיפרון הזהב לשנת 2024 למאייר נעם נדב.

התערוכה של נעם נדב, מוותיקי המאיירים בישראל, היא טעימה של עשרות איורים על קצה המזלג מתוך האלפים שהוא יצר וממשיך ליצור.

אוצר: מישל קישקה

"נירמו ואלנבוגן מזהים תהליכים", תערוכה בה מוצגות עבודות של מיטב הקריקטוריסטים הישראלים העכשוויים, בדגש על תהליכי עבודה קומיים וסאטיריים: כיצד לוקחים מציאות איומה והופכים אותה לקריקטורה? 
אוצרים: ניר מולד ועמוס אלנבוגן.

פתיחה: 4.3.

נעילה 31.8.

4. מבט נשי - סרטי נשים בסינמטק תל אביב

תכנית "מבט נשי" המסורתית לרגל יום האישה הבינלאומי, תתקיים במהלך חודש מרץ בסינמטק תל אביב במהלכה יוקרנו כ-30 סרטים ויתקיימו אירועים של סרטים ודיונים של ועל נשים יוצרות.

בין היתר יוקרן מבחר סרטים ישראלים עלילתיים ודוקומנטריים בטרום בכורה, סרטים בינלאומיים בטרום בכורה ובהקרנות מיוחדות חינם למנויים, סרטים לסביים שעליהם אמון הפסטיבל הגאה.

במרכז התוכנית פוקוס על הבמאית, מפיקה, וצלמת אביגיל שפרבר שזכתה לאחרונה (יחד עם שרון לוזון) בפרס אופיר ובפרס הסרט הטוב בדוקאביב על סרטה "ענבל פרלמוטר אם זה נגמר". בנוסף, יוקרנו עוד 6 סרטים ארוכים ו-3 סרטים קצרים שהייתה שותפה ביצירתם כבמאית/ צלמת/ מפיקה ויתקיימו שיחות ודיונים על יצירתה.

לפרטים: בעמוד המרכז.

5. פעילויות לכל המשפחה באווירת פורים. נמל יפו

מדי שבת במהלך חודש מרץ  יתקיימו בנמל יפו ביוזמת עיריית תל אביב יפו אירועים ופעילויות לילדים ומשפחות, כולן באווירת פורים ובהם סדנת עיצוב חולצות, הצגות מוסיקלית, פעילות תיאטרלית ועוד.

מבקרי הנמל מוזמנים לבלות במשחקיות עץ לילדים, עמדות צביעה, נול אריגה, קוביות לגו, עמדת איפור פנים ועוד.

ביקור בתערוכת פופ אפ של אמן האנימה יאיר ששון המציג את עבודותיו בנושא דרגון בו.

10:00-14:00.

מחסן 2, נמל יפו.

https://www.namalyafo.co.il/events/%d7%a9%d7%9e%d7%97-%d7%91%d7%a0%d7%9e%d7%9c-%d7%a9%d7%91%d7%aa%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%95%d7%a8%d7%a3-%d7%9e%d7%95%d7%96%d7%99%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%aa/