"כשאני משחק, אני לא רואה את עצמי כבמאי, מתמסר לחלוטין"

בסרט "טור פרידה" של הבמאי רוני ניניו שיצא בסוף השבוע משחק הבמאי עירד רובינשטיין שאחראי להצלחות מוכחות כמו "אותלו" ו"אדיפוס", ובקרוב תעלה בבימויו ההצגה "מי מפחד מ-וירג'יניה וולף?" עם אפרת בן-צור

יעקב בר-און צילום: ללא
עירד רובינשטיין ב"טור פרידה"
עירד רובינשטיין ב"טור פרידה" | צילום: עפר ינוב

עלילת "טור פרידה", סרטו של הבמאי רוני ניניו, שיצא בסוף השבוע להקרנות על 30 מסכים ברחבי הארץ, נעוצה בתקופת הקורונה. על רקע אחת ההפגנות נגד הכוונה להפיכה משטרית צץ מאפלולית הערב אלמוני, נתקל בעיתונאי בעל טור דעה וסוחף אותו לוויכוח פוליטי נוקב. בעוד שלצופי הסרט מזוהה דרור קרן - שברוב כשרונו נושא אותו על כתפיו - כמגלם דמותו של בעל הטור, רק חובבי תיאטרון מושבעים מזהים בפליאה מסוימת את עירד רובינשטיין, במאי הבית של הקאמרי, כאלמוני דנן.

כשרובינשטיין נשאל מה לו, מי שנחשב כעת כבמאי לוהט בתיאטרון הישראלי עם הצלחות מוכחות כמו "אותלו" ו"אדיפוס" - שבקרוב תעלה בבימויו ההצגה "מי מפחד מ-וירג'יניה וולף?" - ולתפקידו בסרט, שאם ממצמצים בעת הצפייה בו, מחמיצים אותו, הוא משיב: "אני לא מתעסק עם גודל התפקיד כמו עם הזדמנות לומר משהו חשוב בצורה אמנותית בתקופה הקשה של המאבק על הדמוקרטיה לפני שהגיע השבעה באוקטובר. כמי שעסוק בתיאטרון, כשאני בא לשחק בקולנוע, יותר קל לי כשזה בהופעות-אורח בתפקידים קטנים".

אגב, עיסוקו הצדדי כשחקן הביא באחרונה את רובינשטיין להודו, שהוא, "אדם מטייל בנשמה שלי", טרם ביקר בה מעודו ו"זה היה מהמם".

כעת, רצות על במות הקאמרי ארבע הצגות בבימויו של רובינשטיין, מי שזכה בעשור הקודם פעמיים בפרס התיאטרון - "אהבה ומגפה", "המלך עומד למות", "הבן של מושיקו הגדול" וכמובן, "אדיפוס". לצידן מוצגות בבימויו שתי הצגות-ילדים בתיאטרון "השעה".

הצגת "אהבה ומגפה", בכיכובם של נטע גרטי ונדב נייטס, נכתבה על-ידי רובינשטיין וכותבים אחרים בתקופת הקורונה על הרקע שלה. האם העלאת הצגות-מקור מודגשת בדף המסרים שלך? - אני שואל אותו.

"זה לגמרי באג'נדה שלי להתייחס לכאן ולעכשיו", הוא משיב. "אני אוהב לספר בתיאטרון סיפור שמעולם לא סופר כשם שאני אוהב לגעת בקלאסיקה כמו 'אדיפוס', מה גם שזה מאפשר להיות עם האצבע על דופק התקופה. הייתי רוצה להגיב על הבמה על אירועי השבעה באוקטובר, אבל מוקדם לעשות זאת כשאנחנו עדיין בעין הסערה. עם כל הכבוד לקלאסיקה לחשוב לי להיות צמוד לאקטואליה, אם כי לפעמים אני זאת דרך הקלאסיקה, בהצגות כמו 'אדיפוס', שהיא מאוד רלוונטית".

כעת, רובינשטיין עסוק בתיאטרונו בבימוי הקלאסיקה המודרנית "מי מפחד מ-וירג'יניה וולף?" מאת אדוארד אלבי, כשאפרת בן-צור ומיכה סלקטר יתכבדו להיכנס לנעליהם הגדולות של אליזבט טיילור וריצ'רד ברטון בסרט שהופק על-פי המחזה - ויחד עם אביגיל הררי ותום אבני יתמודדו עם הזכרונות מהפקת המופת של המחזה בהבימה ב-65', בכיכוב מרים זוהר, מישא אשרוב, דליה פרידלנד ואלכס פלג בבימויו הנמרץ של היי קיילוס.

"מאז שעבדתי בגשר, אפרת - שחקנית שאני מאוד מעריך -  ואני רצינו לעבוד יחד וזה לא הסתייע", הוא אומר. "שנים חיכינו להזדמנות ועכשיו אני שמח שזה קורה פתאום. וכשמזכירים לי את ההפקה ההיא בהבימה, זה מעביר בי רעד והתרגשות".

תגיות:
תיאטרון
/
הצגות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף