רגעי ההומור, הצחוק והסאטירה מלווים את התרבות הישראלית לאורך שנותיה של המדינה דרך הדמויות המיתולוגיות שעיצבו את עולם הבידור הישראלי, השירים והיציאות הבלתי נשכחות.



שורשיה של הפארודיה הישראלית מצויים כבר בתיאטראות הישראלים הסאטיריים של שנות ה-30 וה-40. באותן שנים התיאטראות התל אביביים "המטאטא", "האוהל", "לי לה לו" ו"דו רה מי" ציירו בצורה פארודית, מחאתית ומצחיקה את החיים בארץ ישראל תחת המשטר הבריטי. עם קום המדינה ותחילת שידוריו של הרדיו הישראלי ה"אסלי", כלומר "קול ישראל" ו"גלי צה"ל", שודרו לא מעט תכניות הומור שהמשיכו את הלך הרוח של אותם תיאטראות.



בפרק הנוכחי של "מילים ולחן" שמוקדם לחג הפורים יצא דודי פטימר למסע בעקבות הפארודיות הגדולות החל משנות ה-40 ועד ימינו דרך מיטב התופעות, המערכונים המוזיקליים והשירים הפארודיים שהצחיקו מדינה שלמה.





אחד ההרכבים הראשונים שזכו להצלחה גולה היה "רביעית מועדון התיאטרון" - ההרכב הפארודי הבולט הראשון בארץ שנולד בשנת 1957 ביוזמת מייסד "מועדון התיאטרון" ו"הקאמרי", יצחק קדישזון. הוא החליט לקחת ארבעה משחקני תיאטרון הקאמרי: גדעון זינגר, יענקל'ה בן סירא, שמעון בר וראובן שפר וליצור רביעייה שתשלב מערכונים הומוריסטיים ושירים משעשעים בהשראת הרביעייה הצרפתית הנודעת "פררה ז'אק".



בשנת 1962 בתכניתה השמינית "בלגאן בא לגן", הקליטה הרביעייה גרסה עברית פארודית שכתב דן אלמגור לשיר "דיאנה", שיר הפופ הלועזי הנודע דאז של הזמר פול אנקה. בשיר, שרה הרביעייה על יעל דיין, בתם של רות ומשה דיין ואחותו של אסי דיין. בשנת 1959 הוציאה דיין את ספרה הראשון, "פנים חדשות במראה" שעורר סערה כי היא חשפה בו פרטים על חייה האישיים וחיי משפחתה. 


עד ביצוע השיר "דיינה" שלועג בעצם ליעל ולספרה, אביה, משה דיין, נהג לפקוד בתדירות גבוהה את הופעותיה של רביעיית מועדון התיאטרון. אחרי שהשיר יצא, הוא לא הגיע יותר. אפילו לא פעם אחת.



עוד פארודיה בלתי נשכחת שהוזכרה בתכנית שייכת לתיקי דיין החיילת המשוחררת מלהקת גייסות השריון וחבורת "לול" שכללה בין השאר את אריק איינשטיין, אורי זוהר, משה איש כסית ובועז דוידזון.

לאחר שהשיר "מתוק מתוק" שביצע יגאל בשן יחד עם להקת פיקוד צפון קטף את תואר "שיר השנה" בשנת 1970, החליטה חבורת "לול" להקליט עם דיין פארודיה משעשעת לשיר בשם "חמוץ חמוץ" שנחשבת לקטע פארודי בלתי נשכח וסימלה את תחילת נסיקת הקריירה של דיין בת ה-23 דאז.



גם השנים האחרונות היו מלאות פארודיות מוכרות של מיטב האמנים: אריק לביא, חבורת "ניקוי ראש", שלישית פנצ'ר, שלישית הגשש החיוור, יאיר ניצני וגני תמיר, "הקומדי סטור" עם צביקה פיק, "ארץ נהדרת" ועוד. התכנית הסתיימה עם הפארודיה החדשה של הדמות הפארודית דודו פארוק (אורי קומאי) שבשנה האחרונה כאמור נחשבה לדמות שנויה במחלוקת שסחפה את בני הנוער והצעירים. פארוק בעצמו הקליט גרסה פארודית ללהיטם של סטטיק ובן אל - "גומיגם" תחת השם "דרעבלאך" שזכתה לאופי פארודי, מיני ו"מלוכלך".