בשבוע שעבר, יצאו אמנים ובעלי העסקים העצמאיים להצביע בכיכר רבין על אופן הטיפול של הרשויות במשבר הכלכלי. השחקן והיוצר צחי הלוי, מראשי המחאה, התייחס היום (חמישי) בראיון בתכנית הקבינט ב-103FM למצבם המורכב של האמנים ושל עולם התרבות בפרט בשל התפשטות נגיף הקורונה. "יש כאן הטעייה של הציבור. עולם התרבות בסכנת ממשית, המחאה לא תירגע, זה לא הולך למקום טוב”, הזהיר הלוי.

"כביכול יש חזרה לשגרה, אבל עולם התרבות כבר חודשיים נמצא במשבר כלכלי, ואין לו מענה בהיבט לא של פיצויים ולא בהיבט של דמי אבטלה, וגם לא שחרור של תקציבים כלואים שנועדו לתרבות והם לא משוחררים. גם בהיבט של מתווה חזרה, כבר לפני חודש הוגשה הצעה של עובדי התעשייה. לא ברור לנו למה בקניונים מותר ובחדרי כושר מותר, ואולמות קולנוע ואולמות תיאטרון אי אפשר? דיברו על 50 איש, 50 איש באולם תיאטרון או קולנוע זה בעצם כלום, זה לא נותן מענה בהיבט הכלכלי למוסדות האלה שנשענים ברובם על הכנסות עצמאיות".

למיטב ידיעתך מנסים להתמודד או דפדפו הצידה?
"למיטב ידיעתי, יש אטימות. אני לא רוצה להיזהר במילותיי, שגובלות ברשעות, או בחוסר הבנה של איך דברים פועלים, לא מטעם משרד הבריאות ולא מטעם משרד התרבות, שכנראה לא מבינים את העולמות האלה. אני חייב לומר שאני באופן אישי חווה משבר אמון, לא רק מהיום. זה מאוד מציף את הנושא הזה, הנתק והאטימות שאנו נתקלים בהן".

בהמשך, התייחס הלוי למתווה החזרה לשגרה במשק ואמר כי “יש כאן הטעייה של הציבור. עולם התרבות בסכנת ממשית, המחאה לא תירגע, זה לא הולך למקום טוב. אני מניח שהמצב יישאר כך בשנה או בשנתיים הקרובות. מה האלטרנטיבה? לשבת בבית ולהיות בהסגר במשך שנתיים? זה לא ריאלי. ברור שצריך לקחת ניהול סיכונים, אבל על פניו, אם לוקחים את עולם התרבות, לא סומכים על אנשים שעוסקים בזה שינקטו בצעדים הנכונים והמתאימים בשביל למנוע כמה שיותר את החזרה של ההתפרצות. אני לא יודע על מה לשים את האצבע, אבל התחושה היא או שאין רצון או אין יכולת".

קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)

עם מי אתם מדברים?
"לפני חודש הוגשה הצעה למשרד התרבות הצעה למתווה לחזרה, ואין מענה. בהיבט הכלכלי יש כאלה שכן קשובים. יו"ר ועדת הכספים למשל, יש דברים שנעשים בהיבט הזה, ועל פניו יש אוזן קשבת, אבל כשזה מתורגם הלכה למעשה, אין תוצאות בשטח. עולם התרבות, מכיל בערך 150,000 עובדים, ועם האנשים שנסמכים על ההכנסות שלהם, מדובר על קרוב לחצי מיליון איש שכרגע אין שום אופק בהיבט הזה.

זה נורא, לא צריך להגיד לכם שחברה בלי תרבות היא חברה חולה מאוד והתחושה שעולם התרבות בסכנה ממשית. מהלך הרוח שאני חווה ברחובות גם במחאה של העצמאים בכלל ושל עולם התרבות בפרט, זה לא הולך להירגע. אתמול התקיימו מחאות מחוץ לבתים של נבחרי ציבור. הפקידות הבכירה וזה לא הולך למקום טוב וחבל שככה. צריכה להיות שם התעוררות רצינית".

מוטב מאוחר מלעולם לא.
"אני מסכים, בגלל זה הקריאה פה היא חד וחלק לשבת איתנו, עם נציגים מעולם התרבות, על המתווה ועל ההצעות שיש לנו. בסופו של דבר מדובר באנשים יצירתיים ויש יכולת לחשוב מחוץ לקופסא בשביל מצד אחד לשמור על בריאות הציבור של כולם ומצד שני על בריאותם הכלכלית של מאות אלפי אנשים ומוסדות תרבות. אנחנו רוצים להחזיר את התרבות".