בכורה בסגר: קורונה? התרבות מושבתת? - סמכו על המנהל האמנותי של להקת המחול הבאר-שבעית "קמע", הכוריאוגרף תמיר גינץ, שגם במצב הביש הנוכחי הוא יודע איך להפוך את הלימון ללימונדה. ההוכחה - הערב (שני)  יעלה בעמוד האינטרנט של הלהקה ובערוץ היוטיוב שלה  אונליין לצפייה חופשית לכל בבכורה המופע, פרי התקופה, "האוויר עומד", שבו לא רק שהרקדנים שבים לרקוד, אלא גם כל שמונה העבודות הקצרות שיציגו הן מהתוצרת העצמית שלהם.

"למעשה, התחום שלנו מת", אומר גינץ. "הרקדנים, בשונה מאומנים אחרים, זקוקים כמו ספורטאים תחרותיים לאימון יומי, מה שלא אפשרי בשל הקורונה, כשאין קהל ואין במות. רקדן מתחיל את יומו בתרגול של שעה וחצי, מה שלא נדרש משחקן. הלהקה שלנו חולקת את המשכן לאמנויות הבמה בבאר-שבע ואני רואה שחקנים מגיעים להצגות כמעט ברגע האחרון וזה בסדר. לא כן הרקדן, שעל גופו לייצר ספונטניות פיזית כמו אתלט".

"לשבת בבית ולצפות במופע אונליין לעולם לא יהווה חלופה לאמנויות הבמה, במיוחד במחול", מסביר המנהל האמנותי של הלהקה ומדגיש, "הזיעה והנשימה- האנרגיה מהקהל לבמה ולהפך, החוויה הספונטנית החד פעמית, הם המהות של היצירה ושל העשייה הבימתית. לכן חשבתי שנכון ללכת למקום שבו הדיגיטל אינו מתעד מופע אלה יש לו אמירה משלו. הצלם הוא כשווה ערך לכוריאוגרף במופע המיוחד הזה, הוא בוחר מה להראות ואיך. הבקיאות של גיל נמט כאמן ווידאו ביצירת וויז'ואל העדכני ביותר בעולם, מביא את המופע הזה למקום עם ערך אמנותי מוסף, יש פה גירויים חדשים, ז'אנר בפני עצמו". 

המנהל האמנותי של להקת המחול ''קמע'', הכוריאוגרף תמיר גינץ (צילום:  כפיר בולוטין)
המנהל האמנותי של להקת המחול ''קמע'', הכוריאוגרף תמיר גינץ (צילום: כפיר בולוטין)

עוד הוסיף גינץ: "בתקופה כל כך קשה לרקדנים רציתי לתת להם תקווה באמצעות ביטוי אישי, אתגר וחופש אמנותי, לכן הקטעים השזורים במופע אינם בעלי נרטיב תנועתי או דרמטי אחיד". אולם גינץ לא הסתפק בהחזרת רקדניו לתלם,  אלא העביר לידיהם את המושכות, "כדי שיתחלקו לקפסולות, כדרישת השעה וייצרו סולואים, דואטים וריקודים לשלושה ולארבעה רקדנים". "אולי מכך יצמח דור יוצרי העתיד במחול", הוא מקווה. "זה גם ייתן להם את המוטיבציה להמשיך במקצוע ביום שאחרי".

הפקת המופע כיצירה דיגיטלית הופקדה בידי אמן הווידאו הבאר-שבעי גיל נמט, שלו ניתן חופש אמנותי בצילום, בבימוי ועריכת הדיגיטל על מנת ליצור חוויית צפייה חדשנית, צעירה, בועטת ועדכנית יחד עם המוזיקה של חברו, נדב אזולאי, המשמשת כחוט מקשר בין שמונה היצירות. "זה משהו על גבול המיצג", סבור גינץ. "צפייה בבית במופע אונליין לא תהווה לעולם חלופה להופעה חיה על הבמה עם הזיעה של הרקדנים ועם נשימות הקהל", מוסיף גינץ. "נראה היה לי נכון ללכת הפעם למקום שבו הדיגיטל איננו מתעד מופע, אלא יש לו אמירה משלו עם ערך אומנותי מוסף ועם גירויים חדשים".

מה אומר השם "האוויר עומד"?
"אני הגיתי את השם הזה. כולנו נתונים כעת באיזשהו ואקום. אי אפשר ללכת לשום מקום. אנחנו לא יכולים לנוע באופן חופשי, גם לא יכולים לטוס, להופיע ולהיפגש. יש הרגשה שהחיים נתקעו, אנחנו כלואים והאוויר באמת עומד". ב"קמע" פועלים בדרך כלל 16 רקדנים, מהם  זרים מצרפת ומהולנד, אך "הצטמצמנו כדי תריסר עד יעבור זעם". הזרים נשארו כאן כל ימי הקורונה ובימים אלה "קיבלו פס" כדי לבקר את משפחותיהם על מנת שיחזרו במורל גבוה לחידוש הפעילות, כשיותר הרסן.

להקת המחול קמע נערכת למופע בסגר (צילום: לימור פרומרמן)
להקת המחול קמע נערכת למופע בסגר (צילום: לימור פרומרמן)

מה מאפיין את להקת "קמע"?
"לפני הכל הבאר-שבעיות שלה. כולנו, כולל אותי מתגוררים בעיר ומהווים חלק מהמרקם האמנותי שלה. לפני שמונה שנים עברתי אליה מרמת-אביב גם כדי לתת דוגמה אישית.  אנחנו מחוץ למה שקורה במרכז ואותנו לא מעניין מה אופנתי כרגע. אנחנו משתדלים להביא אמנות אחרת, כשהיצירות שלי הן מאוד דרמטיות, לא אבסטרקטיות וחוקרות תנועה לשם הבעה רגשית עם מסע אל תוך נבכי הנפש. כמו כן, זוהי להקה שבה מתהווה שפה תנועתית ייחודית, הנבנית מתוך מסורת המחול, בלי להתנכר לה".

גינץ החל לרקוד בצעירותו בקרית-מוצקין, עיר הולדתו ולאחר שנים שבהן פעל בצפון, כולל ב"בלט חיפה", עבר לתל-אביב ורקד בלהקת העבר "בת דור", בהדרכתה של הכוריאוגרפית המיתולוגית ז'נט אורדמן. עם סגירת הלהקה, גינץ, שיצירות מחול שלו הועלו בהצלחה ברחבי תבל, עבר ב-2002 לבאר-שבע. תחילה לימד בשלוחת "בת דור" שם ובעקבות החיבוק החם שבו התקבלה בעיר "גן נעול", יצירתו על ילדים אוטיסטים, נשאר בבירת הנגב כדי להתמסר להקמת ולניהול "קמע".

להקת המחול קמע נערכת למופע בסגר (צילום: לימור פרומרמן)
להקת המחול קמע נערכת למופע בסגר (צילום: לימור פרומרמן)

הייתה לך הפסקה כה ארוכה מפעילות כמו בימי קורונה אלה?
"אני עוסק במחול מגיל 13 ואני לא זוכר תקופה כה ארוכה שבה לא שמעתי מחיאות כפיים של קהל במופעים שלי ובה גם לא מחאתי כפיים להופעות של אחרים. זה מבחינתי חסר תקדים שבמשך חצי שנה לא הייתה בסטודיו חזרה על יצירה שלי. מדהים איך שבמדינות באירופה שבהן הכתה הקורונה באופן קשה יותר בהשוואה למה שקורה בארץ חזרו ואילו כאן משתהים, בתקווה שלא מתוך כוונה לחסל את התרבות".

גם מנכל להקת המחול קמע, עידן אבישר, התייחס למופע המקוון והדגיש: "בתקופה מאתגרת זו כשהעולם כולו מתמודד עם מגפת הקורונה, אנחנו בלהקת המחול קמע ממשיכים לחשוב על דרכים חדשות לפגוש את הקהל, אם לא פנים אל פנים אז באמצעות יצירה דיגיטלית שנולדה מתוך שיתוף פעולה פורה של המנהל האמנותי של הלהקה והכוריאוגרף תמיר גינץ ואמן הוידאו גיל נמט. נמשיך וניצור גם בימים אלו." 

המופע יעלה ביום שני ה -12/10 באתר האינטרנט של הלהקה ובערוץ היוטיוב שלה ויהיה זמין החל מתאריך זה לצפייה חינם:

www.kameadance.com

https://www.youtube.com/user/kameadance