איך תתאושש התרבות מהשנה שעברה? הייתה אחת השנים המוזרות והקשות שחווה עולם התרבות. בתי הקולנוע, התיאטראות ואולמות המופעים נסגרו ופסטיבלים בוטלו. אמנים החלו להופיע בחצרות ובגינות ציבוריות, הלהיטים הבולטים ביותר נולדו בטיקטוק, וסדרה על שחמט שיגעה את העולם.  

זו הייתה שנה שבה שירותי הסטרימינג הפכו לשחקן משמעותי בתעשיית הבידור ואיימו לפגוע בתעשיית הקולנוע המסורתית. סדרות מיתולוגיות כמו "חברים" דיווחו על איחודים מרגשים. הבשורה המשונה שחתמה את השנה הייתה שהמוזיקאי המוערך בוב דילן נכנע לאלוהי הכסף ומכר את הזכויות לכל שיריו לחברת "יוניברסל".

אי הוודאות מלווה אותנו גם בכניסה של השנה החדשה. קשה להעריך איך תראה הטלוויזיה שלנו ב־2021, האם תעשיית המוזיקה תצליח להתרומם ומה יקרה לבתי הקולנוע.

"אין ספק שהמגמה תשתנה", אומרת ד"ר יסמין ששון, מרצה לקולנוע וטלוויזיה במכללות "מנשר לאמנות" ו"ספיר". "הקולנוע, מעצם היותו מתהווה באופן איטי יכלול בשנה הקרובה סרטים שיתעסקו בתהיות ובחרדות ממגפת הקורונה העולמית. לעומתו, הטלוויזיה, שהכתיבה עבורה נעשית בצורה מיידית יותר, תשמש לנו אסקפיזם טהור. אנשים לא ירצו לצרוך חדשות באמצעותה אלא יבקשו לראות דברים מנחמים כמו בינג'ים בנטפליקס. הטלוויזיה תכלול יותר דרמות איכות ותהייה משובחת בתכניה".

לדבריה, ההפקות שהוקפאו בשנה האחרונה יביאו למבול תכנים שישטפו את המסכים, יותר בקולנוע. "ייתנו להן קדימות" היא אומרת ולא ממהרת להספיד את הקולנוע. "נדהר אליו ברגע שזה יהיה אפשרי. אנשים חיכו לזה".

מנגד, ישנם מומחים שטוענים שייקח זמן עד שאולמות הקולנוע ברחבי העולם ייפתחו לקהל הרחב ומתארים מצב שבו תעשיית הקולנוע תתאים את התכנים למסכי הטלוויזיה הביתיים ולסמארטפונים. כלומר, פחות סרטים רווי אפקטים שעולים מאות מיליונים ויותר סרטי נישה.  

גם תעשיית המוזיקה צפויה לשגר לעולם מבול של חומרים חדשים בשנה הקרובה. בהיעדר הופעות מצאו עצמם האומנים מקדישים זמן רב יותר מבעבר להקלטות ולדברי  מבקר המוזיקה של "וואלה", אבי גולדברגר, הם מתכננים להציף את השוק בחודשים הבאים. "הסינגלים והאלבומים מהווים כלי פרסומי עבור האומנים", הוא אומר.

"הם נועדו לשווק הופעות שבהן טמון הכסף הגדול. משום שההופעות בוטלו השנה, לאומנים לא הייתה הכנסה רבה מההשמעות בפלטפורמות הסטרימינג השונות ולכן אני מאמין שבמחצית הראשונה של השנה נראה לא מעט סינגלים להיטיים של האומנים הגדולים, כולל קאמבק של מוזיקאים שניצלו את השנה הזו לפסק זמן. כמו למשל אד שירן שהשבוע הוציא שיר חדש אחרי שתיקה ארוכה".

עוד מציין גולדברגר כי מה שלא ישתנה בשנה הבאה הוא כוחו של הטיקטוק, שמתוכו פרצו השנה לא מעט אומנים ולהיטים. "האפליקציה היא אחד הפקטורים החזקים שנוגעים לבני נוער כיום", הוא אומר. "חברות הסטרימינג הגדולות הבינו את זה והן מחזיקות במניות. אי אפשר לדעת איזה שיר באמת יתפוס, אבל אין ספק שאם הפלטפורמה הזו תשמור על מעמדה ועל קהל היעד הטינאייג'רי שלה – היא תמשיך לספק להיטים שם בשנה הבאה".