קולינריה: "פיתה שניצל"

מאחורי המנה שכבשה לאחרונה את הלקוחות ואת הרשת - פיתה מטוגנת בשמן עמוק עם פירורי לחם כמו שניצל, ולאחר הטיגון ממולאת בחזה עוף וסלטים – עומד עידו ונה, הבעלים של "הסנדוויץ' של ABBA" בראש העין. "באתי בכלל מתחום המוזיקה, ועם משבר הקורונה גיליתי כישרונות נוספים, כולל בתחום הקולינרי", הוא מספר. "חשבתי איך אני מביא מנה שעוד לא הגיעה לקולינריה הישראלית ובכלל לעולם. ככה פיתחתי את 'פיתה שניצל'".

מתי היא תפסה תאוצה?
"כמה שעות לפני שפתחתי את המקום בראש העין פרסמנו את תמונת המנה, כבר אז נהיה תור, וזה נהיה להיט. קיבלנו פרגונים בכל קבוצות האוכל הגדולות בפייסבוק, והיום המנה כבר רצה בכל הרשתות. רשמנו עליה פטנט, ואנחנו עובדים על שיווקה גם מחוץ לגבולות ישראל".
אם תהיתם, המנה, שכנראה רבים יאכלו בקיץ הנוכחי, תעלה לכם 32 שקלים. "היום אנשים כבר מכינים בבתים 'פיתה שניצל', וגם החלו לחקות אותנו במסעדות אחרות", הוא אומר. "זה מקסים וזה מוכיח שהמנה מצליחה. יש לנו רק בעיה קטנה עם העובדה שאנשים אומרים שהם המציאו את זה, כשאנחנו בעצם המצאנו".

הסנדוויץ' של ABBA בראש העין, פיתה שניצל (צילום: יחצ)
הסנדוויץ' של ABBA בראש העין, פיתה שניצל (צילום: יחצ)

טיולים: חופשות ללא ילדים

מגיפת הקורונה תשפיע על אופי החופשות שלנו גם בקיץ הנוכחי: העובדה שמי שחוזר ארצה מחו"ל ואינו מחוסן צריך לשהות בבידוד – גורמת לכך שיותר ויותר הורים נוסעים לחו"ל ללא ילדיהם, שטרם התחסנו. "עד אוגוסט ותקופת החגים אנחנו כמעט לא רואים הזמנות של משפחות עם ילדים קטנים, שלא יכולים להתחסן", אומר ניר מזור, סמנכ"ל שיווק של קבוצת "קשרי תעופה". "החופשות לקיץ הקרוב יהיו בעיקר זוגיות או חופשה של החבר'ה: כמה זוגות, כמה חברות, כמה חברים".

לאן טסים הקיץ?
"היעדים הם קרובים יותר, ובולטים מעל לכל האיים היווניים, שבהם יש המון מקומות רומנטיים. בנוסף, המלונות שנבחרים הם באיכות יותר גבוהה, כאלה שממותגים באופן יוקרתי, ואפילו ניכרת סגירת חדרים שלא הייתה אופיינית בעבר: סוויטות וחדרים עם בריכה פרטית, בעצם כל מה שיכול לפצות על הזמן האבוד. החופשות נעות בין 72 שעות עד חמישה ימים - זמן יחסית סביר להשאיר את הילדים עם בייביסיטר או עם סבא וסבתא".

סטייל: צמות

רואים אותן על מסלולי התצוגות, ברשתות החברתיות וברחובות, והביקוש להן גובר גם במספרות. "הצמות נמצאות איתנו עוד מהתקופות הקדמוניות, והן חזרו לאופנה בעקבות כל מיני פסטיבלים ברחבי העולם, שבמסגרתם היה צורך לייצר תסרוקות שיכולות להחזיק הרבה זמן ולא דורשות יותר מדי אבזור", אומר מעצב השיער מתן חליבה ל"לוריאל פרופסיונל". "היום כבר עושים צמות בכל מקום. היום אני עושה צמות לכלות, עד כדי כך זה הפך למיינסטרים".

למה נשים מתחברות לצמות?
"צמה היא משהו שמאוד קל ללמוד לעשות. כיום יש לקוחות במספרה שמוותרות על פן ויוצאות עם תסרוקת צמה. את יכולה ללכת עם צמה לים וגם לצאת איתה בערב. יש גם אקססוריז שהחלו להיכנס לעולם הצמות, כמו למשל פירסינגים או שרשראות שקולעים לתוך הצמה. בתוך עולם הצמות יש אין ספור סגנונות; צמה מוקפדת, מרושלת, צמות עם נפח או צמודות".

צמות בשיער (צילום: לוריאל פרופסיונל)
צמות בשיער (צילום: לוריאל פרופסיונל)

אופנה: צבע ורוד

"הצבע הוורוד קיבל כיום חיים חדשים", אומרת הסטייליסטית ליאת אשורי. "מדובר בוורוד בייבי שמופיע בשמלות מפוארות וגם בטי־שירט הכי פשוטה, בנעליים ובתיקים. גם הצבע ורוד פוקסיה, שעד לא מזמן היה צבע די נישתי שהופיע למשל בבגדי ספורט מלייקרה, מככב כיום בז'קטים מחויטים, בבגדי ים, בחצאיות ובגופיות. גם השילובים שנעשים עם הצבע הוורוד כיום הם נועזים יותר. ישנה מגמה ורודה ועליזה בפריטים מגוונים".

מה עם מי שלא מתחבר בקלות לצבע הזה?
"הצבע הוורוד אף פעם לא היה צבע שכולם אהבו, אבל עכשיו נדמה שהוא כובש גם כאלה שמעולם לא לבשו את הצבע לפני כן. אגב, גם אצל הגברים ניתן לראות בקיץ הזה יותר פריטים ורודים בגוון הבהיר של הצבע, וגם אצלם התופעה גדלה: גברים לובשים ורוד יותר מאשר בעבר, וישנם יותר פריטים בוורוד לבחירתם".

צבע ורוד (צילום: אינגאימג')
צבע ורוד (צילום: אינגאימג')

תרבות: החזרה לקולנוע

אחרי שנה וחצי שבהן בתי הקולנוע היו סגורים, הם נהנים כעת מפריחה המתבטאת באולמות מלאים. "אנחנו מרגישים שאנשים חוזרים בהמוניהם", אומר יועד פדר, מנהל בתי הקולנוע לב תל אביב בדיזנגוף סנטר.

"יש ביקושים מאוד גדולים לסרטים, לאירועים שלנו. אנשים רוצים שנרחיב את שעות הפעילות שלנו, מה שכרגע לא מתאפשר עדיין מפני שהקהל חזר לשגרה מהר יותר מהעובדים שעדיין נמצאים בחל"ת. עדיין למשל אי אפשר לפתוח בבקרים כי אין מספיק כוח אדם. הביקוש כרגע יותר גדול ממה שהיה לפני הקורונה. אנשים שלא היו בקולנוע למעלה משנה - רוצים לפצות את עצמם על הזמן הזה. כרטיסים לסרטים נמכרים עכשיו מאוד מהר, וישנם אנשים שמגיעים לא בשעות הפעילות ושואלים מתי פותחים. זה ממש כמו מפגש בין זוג אוהבים".

קולנוע (צילום: מרק ישראל סלם)
קולנוע (צילום: מרק ישראל סלם)

קייטנות: אפייה וקונדיטוריה

אם בשנים האחרונות קייטנות סייבר נחשבו להיט, הרי שבקיץ הנוכחי קייטנות קונדיטוריה ואפייה צצות בכל עבר, והביקוש אליהן הולך וגובר. "אפייה הפכה מאוד פופולרית בשנים האחרונות, רואים זאת גם באינסטגרם ובטיקטוק, וילדים ובני נוער נחשפים לזה", אומרת קארין אזולאי, מנהלת מרכז חוויות וטעמים ברשת רולדין המציעה קייטנות לילדים ובני נוער שיתקיימו במרכז הסדנאות ROLADIN SENSES שבקדימה.

מה לדעתך הקפיץ קייטנות מסוג זה לקדמת הבמה?
"בקורונה ילדים בילו הרבה זמן בבית, ההורים חיפשו דרכים להעסיק אותם, ובישול ואפייה תפסו מקום מאוד נכבד בזמן הזה. היום לא רק אמא ואבא מבשלים או אופים, אלא גם ילדים ובני נוער. כמו כן, בתחום הקונדיטוריה יש משהו מאוד יצירתי, וילדים אוהבים את זה. מעבר לכך, ידוע שילדים מתים על מתוקים. לקייטנות שלנו מגיעים בנים ובנות בגילי 9־14".

קייטנות לילדים ברולדין (צילום: יחצ)
קייטנות לילדים ברולדין (צילום: יחצ)

רשת: הופכים לדמות של דיסני

גם אתם בוודאי כבר נתקלתם בטרנד החדש שסוחף את הרשתות החברתיות – האפליקציה Voila AI, שמשתמשת בבינה מלאכותית על מנת להפוך אתכם לדמויות מצוירות בסגנון דיסני או פיקסאר וכבר טיפסה לצמרת טבלת ההורדות לאייפון ואנדרואיד בארצות הברית.

"ממש לא מזמן היה לנו את הטרנד של איך איראה כשאהיה זקנה, או איך הייתי נראית אם הייתי בן המין השני, ועכשיו הגיע דיסני", אומרת ד"ר כרמל ווייסמן, חוקרת תרבות דיגיטלית בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. "הטרנדים האלה מאפשרים לנו לדמיין את עצמנו אחרת ולהציג את עצמנו ברשת בצורה שונה מהמציאות".

למה זה כל כך מושך?
"הזהות שלנו לא אחידה, יש בתוכנו הרבה קולות, הרבה ממדים, ופתאום יש טכנולוגיה שיכולה לתת פנים לכל קול כזה. זו הזמרת שבתוכי, זה הקול הזקן שבתוכי, זה החלק הגברי/הנשי שבתוכי. אלה חלקים שקיימים בתוכנו, ומסקרן אותנו איך הם היו באים לידי ביטוי לו היו תופסים חלק גדול יותר מאיתנו. הרשת תמיד הייתה מעבדה לחקר הזהות, וזה מה שהופך את הדבר הזה לכל כך טרנדי. בנוסף, כיום תחום האנימציה הופך יותר ויותר פופולרי. אנחנו רוצים לראות כמעט כל דבר סטטי - בתנועה. הטכנולוגיה במקרה זה מאפשרת לנו לממש את הדמיון שלנו".

עיצוב: Cottagecore

סגנון Cottagecore, ששם את הפשטות והשלווה בפרונט, הפך פופולרי במיוחד בימים אלה, ומה שבולט בו הוא צבעים, דוגמאות ופריטים שמזכירים את בית סבא וסבתא. "זו אסתטיקה אופנתית שמתוארת כתת־תרבות של דור ה־Z, שיותר ויותר מבניו מתרפקים על חיים פשוטים וכפריים", אומרת שרית גולדשטיין, סמנכ"לית השיווק ומבעלי "גולדשטיין גלרי טפט". "המגמה הזו חוצה מגדרים ואפשר לראות אותה באופנה, בטקסטיל, בגרפיקה, וכמובן בעיצוב הפנים. חובביה מעריכים נוסטלגיה ומתרפקים על מלאכות מסורתיות כמו אפייה, שזירה וקדרות".

כיצד זה יתבטא בעיצוב הבית?
"בבתיהם של חובבי הסגנון נמצא לא מעט פריטים כמו אהילי בד, כריות גובלן, כלים נאים עשויים פורצלן וכד'. אליהם מתווספים קירות בריקים, טפטים עתירי דוגמאות בוטניות כמו עלים ופרחים, שטיחי צמר וחבלים, וכמובן עץ טבעי והרבה ממנו. התוצר הסופי הוא נוסטלגי, עשיר ומעורר רגש. גם אם את לא לגמרי מתחברת אליו, לא באמת אפשר להתעלם ממנו".