1. אני גזען?

תיאטרון

רוצו לראות את ההצגה 'לילה לבן' בתיאטרון הקאמרי

'לילה לבן', ההפקה החדשה והמצוינת, שעלתה השבוע בתיאטרון הקאמרי על פי מחזה מאת כריסטופר דמוס בראון, היא חובת צפייה לכל ישראלי. העלילה מתרחשת בתחנת משטרה בשעות הקטנות של הלילה. אמא שחורה (רותי אסרסאי) מחפשת את בנה שלא חזר הביתה. היא פונה לשווא אל השוטר התורן (יואב לוי) ולא מקבלת תשובות עד שבעלה בנפרד (ישי גולן), מגיע לתחנה והפרטים מתחילים להגיע. המחזה מציג תמונה לא מחמיאה של המציאות בישראל עבור מי שנולד בצבע הלא נכון. ביטויי הגזענות (הגלויה והמוסתרת) והיחס המפלה של המשטרה, נפרשים לאורכו של לילה לבן שעוברת אישה שחורה שרק רוצה לדעת איפה הבן שלה. הבימוי של תמר קינן הוא רגיש ומדויק ויוצר הזדהות לצד כמה הפוגות קומיות.

מתוך ''לילה לבן'' (צילום: כפיר בולוטין)
מתוך ''לילה לבן'' (צילום: כפיר בולוטין)

2. צליל מכוון

קלאסי

חג המוזיקה הישראלית חוזר לאולמות הקונצרטים

חג המוזיקה הישראלית ה-24, ביוזמת משרד התרבות והספורט, מחזיר השנה לאולמות עשרות קונצרטים של מוזיקה ישראלית אמנותית, המשלבים בין ישן וחדש, מזרח ומערב,  קלאסיקות ישראליות אהובות ובכורות ישראליות; מלחינות ומלחינים מקשת גילים רחבה, יצירות תזמורתיות ורסיטלים, שיבוצעו על-ידי מיטב האנסמבלים, הסולנים, המנצחים והתזמורות בישראל. הכניסה לאירועים ללא תשלום בהרשמה מראש. תוכנית מלאה באתר: http://www.imi.org.il/hag

19.12 באלמא זכרון יעקב/ 20.12 'מרכז למוסיקה משכנות שאננים' ותיאטרון ירושלים/ 21.12 מוזיאון הכט אוניברסיטת חיפה ואולם התיבה תל אביב/ 22.12 היכל התרבות באר שבע/ 23.12 אולם שטריקר וסטודיו אנט, תל אביב. להרשמה 03-7511883

הסינפונייטה באר שבע (צילום: דייגו מיטלברג)
הסינפונייטה באר שבע (צילום: דייגו מיטלברג)

3. בין שגרה לפורענות

מחול

להקת בת שבע מעלה את SUMMER SNOW מאת אלה רוטשילד

היצירה מורכבת מסדרה של סצנות סוריאליסטיות, שדרכן נגלה סיפורה של דמות אחת הנשזרת בסיפורן של דמויות אחרות. העבודה מציפה שאלות על המשא הפיזי והנפשי שבונה את עולמנו ומצר את צעדנו; מה הם החפצים, הזיכרונות, השאיפות, האכזזבות, שמפעילים אותנו, ושאנו נצמדים אליהם - כיחידים וכקבוצה? מה נשאר מכל אלו כשהחיים מתנפצים מיסודם? ההתרחשויות הבימתיות מצטלבות אלו באלו, בונות ומפרקות מארג של מערכות יחסים, ונעות בין שגרת יומיום לפורענות כאוטית, בין הרמוניה למאבק. בביצוע רקדני להקת מחול בת שבע.

20.12, 21:00; 21.12, 19:00; 22.12, 19:00, מרכז סוזן דלל, רח' יחיאלי 5, נווה צדק, תל אביב-יפו. לכרטיסים: 03-5171471, שלוחה 115

להקת ''בת שבע'' (צילום: אסקף)
להקת ''בת שבע'' (צילום: אסקף)

4. הפואטיקה של פושקין

אופרה

האופרה הישראלית מעלה הפקה עטורת שבחים של 'יבגני אונייגין' מאת צ'יקובסקי

יצירת המופת 'יבגני אונייגין' מאת צ'ייקובסקי בבימויו של ז'אן-קלוד אוברה היתה אמורה לעלות על במת האופרה הישראלית בחודש מרץ 2019, ואז, ימים ספורים לפני הופעת הבכורה, בוטלו כל המופעים בארץ. שנתיים אחרי, ההפקה חוזרת בניצוחו של דן אטינגר. בניגוד ליצירתו של פושקין המציבה במרכז את דמות המספר, באופרה הציב צ'יקובסקי את דמותה של טטיאנה במרכז. הבמאי בחר לתרגם את השינויים הרגשיים והנפשיים של הדמויות לתמונות בימתיות דרמטיות: נשפים זוהרים, מחולות מפוארים ושירי-עם המוניים שבתוכן בולטות הדמויות כבודדות וחסרות מנוח. התפאורה מורכבת משורת עצים דקים ומאורכים, המלווים את כל מהלך האופרה כדמות ניצבת על הבימה. בין הסולנים אירה ברטמן ואלה וסילביצקי בתפקיד טטיאנה ואנדריי בונדרנקו וקוסטס סמורגינס בתפקיד אונייגין.

28.12-8.1 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל-אביב לכרטיסים 03-692777, www.israel-opera.co.il

יבגני אונייגין (צילום: יוסי צבקר)
יבגני אונייגין (צילום: יוסי צבקר)

5. מי אוהב זאבים?

לכל המשפחה

טל מוסרי מצטרף לתזמורת הקאמרית לביצוע 'פטר והזאב'

התזמורת הקאמרית הישראלית מזמינה את כל המשפחה לקונצרט ובו שתי יצירות – 'פטר והזאב' מאת פרוקופייב ו'טימי אמיץ הלב' מאת ליאור נבוק. 'פטר והזאב' היא יצירה שכתב המלחין סרגיי פרוקופייב על פי אגדת עם. 'טימי אמיץ הלב', יצירה חדשה של המלחין הישראלי ליאור נבוק היא מעין יצירה משלימה ל'פטר והזאב', ומטרתה להציג בפני הילד אפשרות גם להתיידד עם הזאב. הילד ביצירתו של נבוק מתגבר על הפחד וסוחף את כולם אל רגשות של חמלה וחיבור אל עולם בעלי החיים. משתתפים: המנצח אריאל צוקרמן, השחקן טל מוסרי והתזמורת הקאמרית הישראלית.

25.12 10:30 ו-12:00, מוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקאנטי. לכרטיסים: 03-5188845

אריאל צוקרמן (צילום: מיכאל פאביה)
אריאל צוקרמן (צילום: מיכאל פאביה)

6. אמנות בתנועה

מחול

סדנת ורטיגו מעלה סדרת מופעי מחול אינטימיים במוזיאון ישראל

סדנת מחול ורטיגו בירושלים הוזמנה להופיע בסדרת מופעי מחול אינטימיים 'תנועה במוזיאון' בגלריית מוזיאון ישראל עם 'Love matters' יצירתה של הכוריאוגרפית  קרן חורש בגון בהשתתפות 14 רקדני הסדנה. היצירה עוסקת במרדף אחרי האהבה – ההתחברות לאחר ונמצא בין פרידה לחיבור, בין בדידות לאהבה. העבודה תוצג פעמיים בגלריית התערוכה 'הווה מתמשך: חדש באמנות עכשווית'. מיר הכניסה כלול בכרטיס למוזיאון. כניסה לילדים חינם. 

21.12 17:30, 19:00 במוזיאון ישראל, שדרות רופין 11, ירושלים

סדנת ורטיגו (צילום: EDUARDO SERRA)
סדנת ורטיגו (צילום: EDUARDO SERRA)

7. צחוק בצד

קולנוע

פסטיבל פיניטה לה קומדיה ייפתח מחר בסינמטקים ברחבי הארץ

פסטיבל הקומדיות האיטלקיות 'פיניטה לה קומדיה' ייפתח מחר בסינמטקים ברחבי הארץ: ירושלים, תל אביב, חיפה, אופקים, ראש פינה ושדרות. הפסטיבל מציג השנה תוכנית אמנותית מגוונת של סרטים מהנים שגם עוסקים בנושאים חשובים ומורכבים. התוכנית כוללת הקרנות בכורה בישראל לצד קלאסיקות של מיטב סרטי הז'אנר מכל הזמנים. סרט הפתיחה של הפסטיבל'השדים שלנו', בכיכובה של השחקנית הישראלית הדס ירון, יוקרן באירוע חגיגי בנוכחות היוצרים. עוד בין הקרנות הבכורה בישראל 'הקומיקאים',  עיבוד קולנועי של הבמאי גבריאלה סלבטורס למחזה מאת טרבור גריפית'ס, ו'שירלי' קומדיה המבוססת על זיכרונות ילדותה של הבימאית ברומא של שנות השמונים. הפסטיבל יערוך מחווה לענק הקולנוע ויטוריו דה סיקה ויחשוף בפני הקהל את הצד הפחות מוכר שלו כשחקן וקומיקאי. 

החל מה-18.12 בסינמטקים ברחבי הארץ – תל אביב, ירושלים,  חיפה, אופקים, ראש פינה ושדרות

מתוך ''השדים שלנו'' (צילום: CINECITTA SPA)
מתוך ''השדים שלנו'' (צילום: CINECITTA SPA)

8. ילדי העולם

לכל המשפחה

חן צימבליסטה והתזמורת הסימפונית חוגגים את סוף השנה

חן צימבליסטה והתזמורת הסימפונית ראשון לציון פותחים דלת לעולם המוזיקה הקלאסית בקונצרט שיתקיים במוזיאון אגם. בתוכנית יצירות מאת ויוולדי, רכטר, גרוניך, לויטס, יוסופוב ועוד. הקונצרט מלווה בהקרנות על מסך וידאו והסברים. משתתפים הסולן והמנצח חן צימבליסטה, הזמרת מוריאל הרוש, ותזמורת קונסרבטוריון מגניפיקט ירושלים עם טניה בלצר, מובילת תחום כלי הקשת לצד 10 תלמידים (14-19) רובם ממזרח ירושלים ומבית לחם. הקונצרט יתקיים באולם חוויה במוזיאון אגם בו מותקן מסך וידאו עליו יוקרנו תמונות אשר ילוו את הקונצרט. הישיבה וחווית הקונצרט אינן פורמליות ומותאמות לאירוע מוזיקלי צעיר. המעוניינים יוכלו גם להשתתף בסיור במוזיאון תמורת 25 שקלים בלבד.

25.12 12:00, מוזיאון אגם, קרית הלאום ראשון לציון

ילדי המוסיקה-רבקה מרו (צילום: רן שמעוני)
ילדי המוסיקה-רבקה מרו (צילום: רן שמעוני)

9. אבד בתרגום

קולנוע

הסרט 'המתרגמים' הוא מותחן מרתק עם שחקנים נפלאים מכל העולם

תשעה מתרגמים, שנשכרו לתרגם את הספר האחרון המיוחל של טרילוגיה רבת מכר, כלואים בבונקר מפואר. כאשר עשרת העמודים הראשונים של כתב היד הסודי מופיעים ברשת, משימת החלומות הופכת לסיוט - הגנב הוא אחד מהם והמו"ל (למברט וילסון) מוכן לעשות כל מה שצריך כדי לחשוף אותו... או אותה. סיפור בלשי מותח, מותיר את הצופים בקצה המושב מרותקים עד הסוף. בימוי : רז'י רואנסאר,  משתתפים: למברט וילסון, אולגה קורילנקו, ריקרדו סקמאצ'יו, סידסה בבט קנודסן, אודוארדו נורייגה, אלכס לאותר, אנה מריה שטורם, שרה ג'יראדו ופטריק בושו. 

2.12 בסינמטק תל אביב, קולנוע כוכב רמת השרון ובכל רחבי הארץ

מתוך ''המתרגמים'' (צילום: סינמטק תל אביב)
מתוך ''המתרגמים'' (צילום: סינמטק תל אביב)

10. אמנות המשחק

תערוכה

מוזיאון הנגב מזמין את הקהל לחזור לילדות

'בים בם בום' היא תערוכה חדשה במוזיאון הנגב לאמנות, המפגישה בין צעצועים, משחקים ויצירות אמנות. התערוכה מזמינה את הצופה לנוע בין עולם הילדות למשמעויות התרבותיות הרחבות הבאות לידי ביטוי בעבודות האמנות. התצוגה כוללת אוסף צעצועים ואמנות מרהיב מאיטליה לצד עבודות מרתקות של אמנים ישראלים וכוללת גם פסלי חוץ המוצבים במתחם המוזאונים. מקום מיוחד מוקדש לגיבורי תרבות כמו מיקי מאוס ופינוקיו, שהשפיעו על היבטים שונים בתרבות הפופולרית. חלק נוסף בתערוכה יוקדש לצעצועי וינטג' נדירים מאוסף פרטי, ובחדר האינטראקטיבי יוכלו המבקרים לחוות את האמנות והצעצועים. אוצרים: ארמנו טידיסקי ונירית דהן.

פתיחה 21.12, מוזיאון הנגב לאמנות, רחוב העצמאות 60, באר שבע

מיקי מאוס על תלת אופן, שנות ה-50 (צילום: ארמנו טידיסקי)
מיקי מאוס על תלת אופן, שנות ה-50 (צילום: ארמנו טידיסקי)