הבמאי ומייסדו של תיאטרון גשר, יבגני אריה, הלך היום (רביעי) לעולמו בבית חולים בניו יורק, בגיל 74. אריה שימש עד שנת 2019 כמנהלו האמנותי של התיאטרון. "אנחנו המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של יבגני אריה ועדיין מחפשים את המילים. התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדורו ואנחנו בתיאטרון גשר מאבדים את המורה, האב, החבר ומי שהיה ויישאר חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, מייסדו ומקימו, הלב והמהות של 'גשר', אמרה מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין. 

 

לנה קריינדלין, מנכ''לית תאטרון גשר (צילום: אבשלום ששוני)
לנה קריינדלין, מנכ''לית תאטרון גשר (צילום: אבשלום ששוני)

שר האוצר אביגדור ליברמן ספד לו בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "מביע צער רב על מותו של גדול עולם התרבות, מייסד תיאטרון גשר, יבגני אריה. יבגני ז״ל עלה מברית המועצות בשנת 1990 ותרומתו והשפעתו על עולם התרבות והתיאטרון בישראל תיחקק לדורות. יהיה זכרו ברוך".

חברי הכנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו ספדו גם הם. שר החקלאות עודד פורר צייץ: "הצטערתי לשמוע על לכתו של יבגני אריה, מייסד תיאטרון גשר, שנפטר היום בארה"ב בגיל 74. יבגני היה מסורב עלייה, אך למזלנו הגדול התעקש ועלה לארץ ישראל ב-1990 וכך זכינו ליהנות מיצירותיו. אני שולח תנחומים לקרוביו ובני משפחתו. יהי זכרו ברוך".

גם חבר הכנסת אלכס קושניר כתב: "יבגני אריה ז״ל היה אחד הבמאים המוכשרים ביותר, שתרם ליצירה הישראלית באופן יוצא דופן. יהי זכרו ברוך".

ח״כ פרופ׳ יוסי שיין כתב: "צער גדול על מותו בטרם עת של הבמאי הנודע יבגני אריה. אריה, שהיה מסורב עליה,ייסד וניהל את תאטרון "גשר" עד יומו האחרון. תרומתו ליצירה הישראלית עצומה ומותו הפתאומי אובדן גדול. תנחומים למשפחתו ולמשפחת "גשר" כולה".

אריה נולד במוסקבה, אז בירת ברית המועצות, בשנת 1947. בשנות ה-70 המוקדמות למד בימוי באקדמיה לתיאטרון, מוסיקה וקולנוע בלנינגרד ונמנה על תלמידיו של הבמאי המהולל פרופסור גיאורגי טובסטונוגוב. 

במהלך שנות ה-80, ערך סדנאות מקצועיות לשחקנים ומנהלים במכונים תיאטרליים הידועים והנחשבים בברית המועצות וכתב עבודות רבות על מקצוע המשחק ובימוי. בין עבודות האלה נמנית "התפתחות של מהות השחקנים", שנלמדת במכונים תיאטרליים רבים ברוסיה עד היום. 

במשך שנים היה מסורב עלייה לישראל על ידי השלטונות הסובייטים. בשנת 1990, סוף ימיה של ברית המועצות, עלה לישראל וייסד ביפו את תיאטרון גשר. 

יבגני אריה היה איש חינוך והאמין רבות בכישרונות צעירים. בתיאטרון גשר גידל שלושה דורות של שחקנים צעירים שרבים מהם מהווים כיום את גרעין הלהקה.

אריה זכה בפרסים רבים, ביניהם פרס רוזנבלום לאומנויות הבמה, פרס א.מ.ת., בפרס "מסכת הזהב" (פרס התיאטרון הלאומי של רוסיה) ומספר פעמים בפרס התיאטרון הישראלי. קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית, ממכון וייצמן ויחד עם תיאטרון גשר בתארים דומים של אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת תל אביב.

יבגני אריה  (צילום: באדיבות תיאטרון גשר)
יבגני אריה (צילום: באדיבות תיאטרון גשר)

במהלך השנים ביים אריה למעלה מ-40 הצגות. הבולטות שבהן: "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים", "אדם בן כלב", "עיר. סיפורי אודסה", "כפר", "השטן במוסקבה" , "העבד", "שונאים. סיפור אהבה", "יונה ונער", "הדיבוק", "אורסטיאה". כמו כן, ביים מספר אופרות בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, הצגות בתיאטרון סוברמניק מוסקבה, בניו-יורק ובלטביה.

בשנים האחרונות שימש גם כמרצה אורח בבית הספר האירופי למשחק בפריז, בפקולטה לתיאטרון של אוניברסיטת ניו יורק ובאוניברסיטת תל אביב.