הם בוטים, הם מעצבנים, הם לעיתים פוגעניים, הם לא עושים חשבון, הם חפים מפוליטיקלי קורקט, הם לא מתעניינים ב"מה יגידו" ולא משחקים לפי הקודים התקשורתיים המקובלים. הם הפיות הגדולים של התרבות הישראלית, ותגידו עליהם מה שתגידו, בלעדיהם היה כאן הרבה יותר משעמם.

אפרים שמיר

עד לפני כעשור נהנה אפרים שמיר מתדמית של הגיטריסט החביב והמוכשר מלהקת כוורת האגדית. אבל בערך בשנת 2010 הוא החליט להסיר כל רסן, ופעם בכמה זמן מעורר מהומה עם אחת מהתבטאויותיו מעוררות המחלוקת, שלעיתים גם גובלות בגזענות וחוצות את גבול הטעם הטוב.

על שלמה ארצי אמר שמיר שיש לו "טקסטים שמייצגים מלאות עצמית, יומרה ויוהרה, מוזיקה מייגעת וחסרת דמיון, עם פוזה של ספרינגסטין של הערבים". כששרית חדד הקליטה ביצוע מחודש לשיר "נתתי לה חיי" של כוורת, שמיר השווה אותו לדאעש. לאסף אטדגי, מפיק ויוצר בז'אנר המוזיקה הים תיכונית, הוא קרא "לך תעשה בגרות, יא ערס", והוא התעמת גם עם שרת התרבות לשעבר, ח"כ מירי רגב.

בשנת 2019, כאשר רעייתו של נשיא המדינה דאז, נחמה ריבלין, הלכה לעולמה, שמיר כתב בחשבון הפייסבוק שלו "למה לא שרה?". שנה מאוחר יותר כתב בפייסבוק "לחסל את הפסיכופת, את אשתו הזונה המופרעת, ואת הבן זונה הפרזיט הדוחה, אני תוהה אם זאת התחלה טובה של שיר", כאשר לכולם היה ברור שהכוונה למשפחת נתניהו.

אפרים שמיר (צילום: רענן כהן)
אפרים שמיר (צילום: רענן כהן)

אברי גלעד

השדרן הוותיק של "רשת" וגלי צה"ל היה מראשוני "המתפכחים" - הכינוי הרווח לשורת אנשי התקשורת שצמחו במחנה השמאל, חצו את הקווים לימין והקפידו לקומם עליהם את כור מחצבתם לשעבר.

ב-2017, למשל, גלעד הביע תמיכה בהפרות סדר של מתנחלים בכפר קוסרא היהודה ושומרון, כשאמר "יופי, לא נהיה יהודונים שמחכים שהפריץ יגיע". ב-2018 בחר לתקוף את איש השמאל אורי אבנרי לאחר היוודע דבר מותו, וכתב כי "התנכר למשפחתו, לחבריו, ואפילו לחתוליו התייחס באכזריות... מזלם של הילדים שלא באו לעולם הזה".

ב-2019, לאחר השריפה שפרצה בכנסיית נוטרדאם בפריז, בחר להאשים במעשה את המוסלמים בצרפת, על אף שלא היה לכך כל ביסוס, וב-2020 אמר בתוכנית הבוקר כי "בתרבות הערבית יש רק כעס וזעם, אין מקום לאהבה או הומור".

אברי גלעד (צילום: רפי דלויה)
אברי גלעד (צילום: רפי דלויה)

אביב גפן

רבות דובר בשנים האחרונות על התדמית החדשה והממלכתית שמסגל לעצמו אביב גפן, אולי לקראת כניסה אפשרית לחיים פוליטיים, אבל השינוי הזה אינו מבטל שנים ארוכות בהן גפן נהג להתבטא בחופשיות לעיתים רבות ברשעות כלפי קולגות, אישי ציבור ואוכלוסיות שונות במדינה.

כך למשל קרא בעבר "להחזיר את המתנחלים - חיים או מתים", וכן תקף במילים קשות את הציבור הדתי בחלק משיריו. בשיר "שומקום" הופיעה השורה "מי זה שם הולך שיכור, זה ראש הממשלה", שנתפסה כרמז ליצחק רבין, על אף שגפן תמך בו. בהופעה שנערכה זמן קצר לפני הבחירות ב-2015 קרא גפן "להעיף את ביבי קיבינימט", בלי שידע שכעבור חמש שנים יצטלם עם ראש הממשלה לשעבר בלשכתו.

גפן הרבה להתבטא נגד הז'אנר הים תיכוני ונציגיו הבולטים. על אייל גולן אמר בעבר "הייתי שמח שאייל גולן יבוא לצילומים של 'דה וויס', חבל שזה נפל לו באותה התקופה של עבודות השירות", על דודו אהרון אמר שמילות אחד משיריו "מביכות ורדודות", ובזמן אחד המבצעים הצבאיים הציע "לשלוח לעזה שירים של ליאור נרקיס". אם גפן אכן ירוץ יום אחד לפוליטיקה, ליריביו היה לא מעט חומר נגדו.

אביב גפן (צילום: רפי דלויה)
אביב גפן (צילום: רפי דלויה)

דודו אוואט

במהלך השנים הארוכות בהן היה השוער של נבחרת ישראל בכדורגל וקבוצות שונות בליגה הספרדית, דודו אוואט נחשב לדמות רגועה שלא מייצרת כותרות, אבל בשנים האחרונות הכל השתנה. אוואט, שחזר לתודעה לאחרונה כמתמודד ב"הישרדות" וכפרשן בערוץ הספורט, פתח חשבון טוויטר והתגלה כצייצן עוקצני שמזדהה עם הליכוד ונתניהו ולא חוסך אש מיריביו הפוליטיים.

אוואט הרבה להתבדח על חשבון מחנה השמאל האשכנזי, כאשר הבדיחות נסובו על הסטיראוטיפים בדבר יכולות הבישול הגרועות ומאבקי הירושה על הדירה של סבתא. בזמן ההפגנות של מתנגדי נתניהו מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, אוואט כינה את המפגינים "חלאות המין האנושי", והוא גם מרבה לתקוף את נפתלי בנט, יאיר לפיד ומרב מיכאלי.

דודו אוואט (צילום: צילום מסך רשת 13)
דודו אוואט (צילום: צילום מסך רשת 13)