"מאז שאחי נהרג - הוא הפך להיות אחי": כך תיאר שדרן הרדיו רזי ברקאי את יהונתן גפן ז"ל, המשורר שהלך לעולמו בשבוע שעבר כשהוא בן 76. ברקאי שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM על יחסיו עם המשורר המנוח, ובנוסף, על ההתכתבות האחרונה שהיתה לו עמו.

בכיר בליכוד חושף: זו כנראה הסיבה שנתניהו לא ספד ליהונתן גפן
"סורי שהרסתי לכם את ההלוויה של אבא": שירה גפן מגיבה לביקורת

בפתח הראיון חשף ברקאי: "לגבי 'הנסיך הקטן', בשנתיים-שלוש הראשונות יהונתן אכן אמר שהוא כתב את זה על אחי, אבל אחרי זה לימים הוא חזר בו ואמר שהוא כתב את זה על מישהו אחר, או על מי שהם אחרים. 'הנסיך הקטן' מבחינתי, הם הנסיכים הקטנים. אז זה לאו דווקא שיר על אחי. יהונתן עצמו שינה את דעותיו, זה בסדר גמור, אני לא רוצה לנכס את השיר הזה לעצמי. זה שיר על כל הנסיכים הקטנים שנהרגו מוקדם מדי".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"היינו בקשר טוב, לא בקטע של יום-יום, אבל פגישות והודעות. לפני שבועיים, ממש כמה ימים לפני שמאיר שלו נפטר, שלחתי ליהונתן ווטסאפ, 'מה קורה?' הוא כתב לי בחזרה, 'הגעגוע הקבוע, מזדקן בחן'. נרגעתי. מזדקן בחן זה יהונתן, אבל מאחורי ההזדקנות החיננית הזו כנראה הסתתר משהו אחר ויהונתן גווע לאיטו", סיפר.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ברקאי המשיך ואמר: "הכתיבה שלו הלכה ונעשתה יותר נדירה. גם המצב הפיזי והנפשי, וכמובן המצב של מה שקורה מסביב לא הוסיף לו בריאות. הכול התחיל לפני 57 שנים, ביום הפטירה או הנפילה של אחי, זכיתי באח אחר שהפך להיות בן משפחה שלנו. ההורים שלי אימצו אותו. זה כמובן גם הפך להיות מעין חיבור מקצועי, אני כעיתונאי והוא כאיש תרבות, אבל זה נולד כחיבור משפחתי וכך אני רוצה לזכור את זה".

"אחי הבכור שהיה מבוגר ממני בשנתיים נהרג כצוער בבה"ד 1 בתרגיל. חבר טוב שלו בטעות ירה בו. יהונתן היה אמור להיות איתו באותו קורס קצינים, הקורס שלו נדחה בשלושה חודשים. יש התכתבויות כל כך יפות בין השניים האלה. הם עשו יחד את פלוגת הצנחנים עם מ"פ ששמו מתן וילנאי, ועם כמה חברים אחרים, ואחרי זה נפרדו כשצחי הלך לבה"ד 1 ויהונתן נשאר צנחן. עלעלתי השבוע במכתבים ביניהם ובשירים שיהונתן כתב לו. בהלוויה ליהונתן ניגש אליי בחור בגיל של יהונתן ושל אח שלי, ושלף תמונה של אח שלי מהארנק שלו, והוא אמר לי 'מהיום שהוא נהרג זו התמונה שאני מחזיק בארנקי'. אחי וגפן גרו באותו אוהל סיירים. הם היו באמת לגמרי יחד", סיפר ברקאי.

בסיום הראיון, חתם ברקאי בנוגע להתמודדות האישית ביום הזיכרון: "למשפחתי תמיד היתה קשה הפרהסיה והם נעדרו מהטקסים האלה, לא בגלל פוליטיקאי כזה או אחר, אלא האבל היה כל כך פרטי ואינטימי, עם המשפחה ועם חברים קרובים, עם יהונתן שמדי פעם הגיע. אני חושב על מה שהולך לקרות ביום שלישי הקרוב ואני אומר בעצב גדול, הרס. חברים יקרים, תניחו לנו. אני אומר את זה גם לפוליטיקאים ואני אומר את זה גם למשפחות שרוצות להפוך את היום הזה לעוד יום של הרמת קול. זה יום של דממה. את הרמת הקול שלכם שאני שותף לה לגמרי, בואו נשאיר לימים אחרים, ובואו נשאיר את היום הזה כיום של דממה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM