נגה, במבט לאחור - איך הכל התחיל?
"אמא שלי ז"ל הייתה סופרת צעירה ומבין הראשונות שהחלו לכתוב בשפה העברית החדשה. יתר הסופרים דאז, אנחנו מדברים על לפני 70 שנה, הביאו עמם סגנון שהושפע רבות מהגולה, ואמא הייתה הראשונה שפרצה דרך, החלה לדבר בשפה העברית החדשה, לשלב סלנג וסגנון שונה מאוד ממה שילדים קראו אז. היא בחרה להביא דמות שובבה, חוצפנית שדרכה היא בעצם מעבירה מגוון מסרים. הבחירה בקוף הייתה מושלמת, יש לו התנהגות משעשעת והוא יכול לעשות דברים יוצאי דופן ועדיין יסלחו לו ויאהבו אותו – כי הוא קוף".

ספרי על הסדרה החדשה?
"מדובר בקונספט חדש ותמים, הסדרה היא למעשה שעת סיפור טלוויזיונית המציגה את ספריו של קופיקו. לקראת 70 שנה לקופיקו רצינו להחזיר את הצופים והילדים למקורות, למקום שממנו הכל החל- הספרים ולעורר עניין סביבם. הופתעתי, או יותר נכון לא הופתעתי לגלות שרוב האנשים לא יודעים שדמותו של קופידו יצאה לאור תחילה דרך ספרים".

מה מחכה לנו בעלילת הסדרה?
"דמותו של אוראל צברי, המשחק את השומר בספריה, מספרת לילדים את סיפוריו של קופיקו על פי הספרים שנכתבו, כאשר קופיקו עצמו נוכח בשעת הסיפור. כמובן שהוא מתערב בעלילה, מדבר עם הילדים, מפעיל ומצחיק אותם וכשצריך מתווכח ומספר את האמת שלו".   

כמה ספרים נכתבו על קופיקו עד היום?
"למעלה מ-170 ספרי קופיקו נכתבו, גם לאחר שאמא ז"ל נפטרה המשכנו להוציא ספרים, חלקם במהדורות חדשות. מאוד הקפדנו על חדשנות, ערכנו התאמה של השפה והמושגים כדי שיתאים לכל תקופה. דמותו של קופיקו מתאימה את עצמה לשינויים ולכן היא על זמנית".

איך את רואה את ההקשר בין סיפורו של קופיקו למדינה?
"הוא זכה לכינוי הקוף הלאומי ולמעשה מתאר מהזווית שלו כל מיני תחומים בין אם מדובר על חברתיים, התנהגויות של אנשים ואיך אפשר בלי חוצפה?  יחסים במשפחה, בין שכנים ואפילו נקודת מבט על יום מילואים. הוא פשוט מחבר בין דורות ומהווה מכנה משותף, הוא צמח בישראל וגדל עם המדינה".

מה אנחנו לא יודעים על קופיקו?
"אני חושבת שהרוב יודעים עליו הכל, אין לא עצם בלשון, הוא לא מסתיר כלום".

תמר בורנשטיין-לזר מקריאה מקופיקו (צילום: יורם ברק)
תמר בורנשטיין-לזר מקריאה מקופיקו (צילום: יורם ברק)

בן כמה קופיקו?
"הוא כמו בן 8-10 עם חכמה של בן 70, יש לו מה להגיד על הכל".

ספרי על השינוי שהדמות עברה לאורך השנים?
"קופיקו עבר כמה שינויים לאורך השנים, הוא משתנה עם הזמן, השפה שלו, המדיות מתרחבות, הנושאים שהוא עוסק בהם משתנים עם הזמן, מאוד חשוב לו הנושא של צדק חברתי, הגינות בין ילדים והוא הקדים את זמנו כשעסק גם בנושא החרמות בפרק מיוחד שאפילו בר רפאלי השתתפה בו".

אין מי שצפה בקופיקו ולא מכיר את שושנה, מהיכן ההשראה לדמות?
"יש לנו שושנה בכל בניין, שכונה, ועד הורים, היא חלק מהנוף והחיבור בין קופיקו אליה מציג את הקונפליקטים הטבעיים בין אנשים והכל בהומור כמובן. ההשראה לדמות הייתה דמותה של שושנה ז"ל השכנה שהייתה לנו בבניין בילדותנו".

האם קופיקו תורגם לשפות?
"קופיקו שלנו הוא בינתיים רק כחול לבן וטרם תורגם לשפות, אך זה בהחלט על הפרק".

נגה למעשה את הופכת אותו לטלוויזיוני, מדוע בחרת לעשות זאת? ואנחנו מדברים על מהלך של עשרות שנים קודם לכן.
"עסקתי בתחום התקשורת והבנתי שאם קופיקו לא יתקדם עם הטכנולוגיה והחדשנות דינו יהיה כמו ספרי ילדים היסטוריים אחרים, הוא ייקבר בהיסטוריה ופעם בכמה זמן הוא מקסימום ייכנס למחקרי תרבות".

במבט קדימה – מה צופן לעתידו של הקוף הלאומי?
"אנחנו נצא בסרט קולנוע, תהיה עוד עונה של קופיקו והוא ימשיך לחבור לשורה הראשונה של אמני ילדים בהצגות והופעות".