וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַיּוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם/ וּמָרוֹקוֹ/ וְתֵימָן/ וְכּוּרְדִּיסְטָן/ וּפָרַס וְעִירַאק.....שהוֹלִידוּ אֶת זֶרַע שֶׁלֹּא יָדַעְנוּ כְּמוֹתוֹ בְּיִשְׂרָאֵל....וְאֶת נְהִימָתָם דּוֹמָה לְנַהֲמַת חַיּוֹת/ וְנַהֲמַת חַיּוֹת הוֹלִידָה אֶת בָּבּוּנִים/ וּבָּבּוּנִים הוֹלִידוּ אֶת טוֹבִים רַק בִּמְעַט/ מִן הָעֲרָבִים אִתָּם חַיוּ/ וּנְחוּתִים מִן הָעֲרָבִים/ אֲלֵיהֶם הִתְרַגַּלְנוּ/ וְהֵם הוֹלִידוּ אֶת פָלַנְגּוֹת/ וּפָלַנְגּוֹת הוֹלִידוּ אֶת פְרֶענְקִים/ וּפְרֶענְקִים הוֹלִידוּ אֶת צַ'חְצָ'חִים/ וְצַ'חְצָ'חִים הוֹלִידוּ אֶת הֵם לֹא נֶחְמָדִים/ וְהֵם לֹא נֶחְמָדִים הוֹלִידוּ אֶת הֵם לֹא אַחִים שֶׁלִּי....."



אלו קטעים נבחרים מתוך "ואלה שמות", שיר של המשורר שלומי חתוכה מתוך ספרו "מזרח ירח", שפורסם לפני שנתיים במוסף התרבות של "הארץ", ולאחרונה עלה ליוטיוב כקליפ ראפ שחתוכה הלחין ומבצע, במסגרת ההרכב "פרחים שחורים", ובו שותף גם אורן בנימין, כסינגל ראשון לכבוד צאת אלבום הבכורה, "איש, אישה, אש".



חידוש מעניין ופרובוקטיבי שנכנס לשיר הוא שזירת המשפט "יש יודו־נאצים", בקולו האותנטי של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל, לאורכו ולרוחבו של השיר. "אני משתדל לכוון לאיפה שצריך", אומר חתוכה על הרעיון מאחורי הקליפ וההחלטה לשזור את אמירתו הפרובוקטיבית של ליבוביץ': "ישעיהו ליבוביץ' הוא כמו נביא יהודי. מלומד, משכיל וכדאי מאוד שאנשים ידעו מה הוא חשב. אם בני אדם עשו את פשע השואה, הם יכולים לעשות עוד פשע. ואם היהודים הם באמת אור לגויים, אז כדאי שהם יגידו את זה. חוץ מזה, זה מה שזה. גזענות נגד מזרחים. אפשר לראות אותה בספרים, בסרטים, בפרסומות. אגב, אשמח אם תכתבי 'יש יודונאצים'. לא רק 'יודו־נאצים'".



גם אשכנזים מדווחים על גזענות כלפי מזרחים?


"כן. יש גם פעילים מהגזרה האשכנזית. זה כל כך חזק, שאי אפשר להתעלם מזה שכולם במדיה בלונדינים עם עיניים כחולות".



איך אתה מסביר את זה שהגזענות הפכה למכת מדינה בישראל?


"חלק מהבאים לארץ ישראל, באו ממדינות גזעניות. מה עוד שגזענות משרתת הגמוניה. כשאת מאדירה ציבור אחד, את משפילה ציבור אחר".



מה עושים כדי להילחם בגזענות?


"אפליה מתקנת, כמו שח"כ יגאל גואטה מש"ס ניסה להעלות בכנסת: שיהיה ייצוג של 50% בדירקטוריונים של חברות וארגונים גדולים".



זה לא מאולץ?


"גם גזענות היא אילוץ. חייבים לתת כוח קונטרה. איך זה שכל ראשי הממשלה ושופטי בית המשפט היו אשכנזים במשך כמעט 70 שנה? שום הגמוניה לא מוכנה לוותר על הכוח שלה".



זה נכון שהמפלים הגדולים של המזרחים אלה הם עצמם?


"הרבה פעמים מזרחים אומרים: 'לא רוצה להתייחס לגזענות שחוויתי. לא רוצה להציף את הדברים, כי הצלחתי'. אבל את צודקת, יש מזרחים שמפלים בלי לשים לב. בשלטון יודעים שיש חוסר שוויון, כי הם שומעים את זה ולא עושים כלום, למה שיעשו?"



הנה, קמה ועדת ביטון, שמסקנותיה התקבלו על ידי שר החינוך.


"כן. שמעת אם מישהו אימץ את המסקנות שלה? עד היום המלצותיה לא יושמו. ח"כ יואל חסון רצה לחוקק חוק שיכפה את יישום ההמלצות, וזה לא עבר".



גזענות היא לאו דווקא מחלה ישראלית.


"אבל ילדינו סובלים מזה כאן. כל מדינה צריכה לדעת להתמודד עם זה. אם באמת כולנו יהודים, איך זה שההיסטוריה הוכיחה שגורלו של אדם עם שם משפחה אשכנזי שפר עליו"?



איפה אתה פגשת את הגזענות?


"אני מכיר אותה מילדות. זאת מחלה נבזית. ראיתי אנשים בעלי כוח משתמשים בה נגד ילדים. בבית ספר שבו למדתי היה יחס מפלה של מורים כלפי תלמידים מזרחים. דיבור מקטין, מזלזל. חלקם אפילו הודה בזה".



ובבגרות מה?


"כשאתה בוגר יש לך כלים להתמודד עם זה".



התחלת את דרכך עם חבורת ערס פואטיקה. היום אתה כבר לא שם. מדוע?


"עבר הרבה זמן והתפתחנו לכיוונים שונים. מדובר באנשים יוצרים ומובילים של דעות חברתיות. כל אחד סוחב לכיוון שלו. אבל הפריצה המשמעותית אכן הייתה".




"אדם לא נולד גזען"



חתוכה, שאת רוב זמנו מקדיש להתנדבות בעמר"ם - עמותת רוח המזרח - עובד לפרנסתו ב"כאן", תאגיד השידור הציבורי שעתידו לוט בערפל. הוא גם מוזיקאי ("תחביב רציני ביותר").



למה הוצאת דווקא קליפ ל"ואלה שמות"?


"הוצאנו אלבום, ויש אמני וידיאו שהתנדבו לעשות לנו קליפים. דור לוי, שהוא אמן וידיאו, עשה לנו את הקליפ. כל המוזיקה שעשיתי ברקע, זה מוזיקה שלי ושל אורן בנימין, הידוע בכינוי 'כינורו של רוטשילד'".



כשאתה נלחם בגזענות, אתה בעצם נלחם בטבע האדם?


"אדם לא נולד גזען. כשתינוק נולד הוא לא גזען. הוא הופך לכזה כשהוא גדל. ילדים סופגים גזענות ובגיל ארבע כבר יודעים מה לעשות. אנחנו מכוונים להגברת הגזענות".



יש מצב שזה הפך מבחינתך ומבחינת הסובבים אותך מחאה למען מחאה?
"אנשים לא מוחים סתם. אין לנו אנרגיות מיותרות. האנרגיות שזה לוקח לי הן לא פשוטות. לא קל למחות מבוקר עד ערב, ובעיקר כל היום לבקר".



מתי תרגיש שמהאבק מצליח?


"אני מניח שכשיהיו סימנים כאלה. שהייצוג המזרחי יהיה שוויוני בכל מיני מקומות, כמו ייצוג בבית המשפט, בספרי הלימוד".



רון כחלילי ציין בראיון שנערך איתו ב"ידיעות אחרונות", שהמאבק המזרחי נכשל. מה תענה לו?


"אני לא חושב שמאבק המזרחי נכשל. מאז ומתמיד הבנתי מול אלו עוצמות הוא מתמודד, וכמה מורכבות יש בו. המבחן הוא הדרך עצמה והאופן שבו הוא מתמודד, ולא הגשמת המטרה לבדה. לא מאמין בזה. ובכל זאת, יש שינוי ניכר. השיח המזרחי עלה על השולחן ואין מצב שהוא יעלם בקרוב".