ירושלים והכותל המערבי מפציעים בימים אלו בעולם השירה של איראן הודות לתרגום שירה של המשוררת הישראלית גילי חיימוביץ' המתפרסם בימים אלו בתרגום לפרסית בירחון האינטרנטי של המתרגמת וד"ר לספרות רוזה ג'מאלי. השיר, "פתק", שמתייחס לירושלים, לא פחות, ואף לכותל המערבי, שבה עד ליבה של ג'מאלי שגילתה אותו בהתרגשות בספרה החדש של חיימוביץ' היוצא בימים אלו בארה"ב “Promised Lands”.

ג'מאלי, בוגרת אוניברסיטת טהרן, משוררת ואף מחזאית בעצמה, יצרה קשר עם חיימוביץ' הודות להשתתפות השתיים בפסטיבל השירה הבינלאומי של קוסובו. עקב מגפת הקורונה, הפסטיבל התקיים וירטואלית, מה שאולי אפשר לשתיים "להיפגש" ביתר קלות דרך שיחות מסנג'ר ומיילים. ג'אמלי, מי שאמונה גם על תרגומם של שקספייר וייטס לפרסית, ואף התנסתה בשירה עברית, התרגשה עד דמעות למקרא השיר.

אין זו הפעם הראשונה ששיריה של חיימוביץ' חוצים גבולות ובפרט שירה "פתק". בשנה שעברה יצא הספר "פתק – Note” במהדורה בינלאומית שהכילה את כל תרגומי השיר עד אז, ל-25 שפות שונות, כגון: גרמנית, יפנית, ספרדית, איטלקית, צרפתית, סינית, מונגולית, הינדית, פורטוגזית, תורכית, גאורגית ועוד. מאז, מעבר לתרגום והפרסום יוצאי הדופן האלו הוא אף תורגם לבנגלית ויצא לאור באנתולוגיה וירחון שירה באנגוליים בהודו וחיימוביץ' אף השתתפה בשני אירועי שירה בנגלדשיים, מדינה נוספת שאינה מכירה רשמית בישראל, ששודרו חי באינטרנט, בהנחיית ד"ר מאסוד אוזמן, מאוניברסיטת דאחה.

המתרגמת האיראנית רוזה ג'מאלי (צילום: יח''צ)
המתרגמת האיראנית רוזה ג'מאלי (צילום: יח''צ)

ספרה החדש של חיימוביץ', Promised Lands, בו כלול השיר, יצא לאחרונה בארה"ב. הישג יוצא דופן למשוררת ישראלית ועוד בפרט כשלא מדובר בספר מתורגם אלא בכזה שכתבה באנגלית, שפה שאינה שפת האם שלה. התחנה הבאה של השיר תהיה בספרה המתורגם לצרפתית "שמש מהוססת" שיצא לאור בקרוב. 

פֶּתֶק מאת גילי חיימוביץ'

אַתָּה הַכֹּתֶל שֶׁלִּי
כֹּתֶל הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי
וְאַתָּה בִּכְלָל לֹא בַּמַּעֲרָב
אֶלָּא פֹּה בַּבַּיִת,
עוֹמֵד לִי עַל הַלֵּב.
זֹאת הַשִּׂמְחָה שֶׁאַתָּה מֵבִיא לִי
לִהְיוֹת מָקוֹם לַבֶּכִי שֶׁלִּי.
הַשִּׁיר הַזֶּה הוּא פֶּתֶק
שֶׁאֲנִי מַטְמִינָה בְּךָ
מַפְצִירָה שֶׁיִּהְיֶה לִי יוֹתֵר מֵאוֹתְךָ,
מִתְפַּלֶּלֶת שֶׁהַפֶּתֶק נִמְצָא
עַל יְדֵי מִישֶׁהוּ שֶׁהוּא לֹא אַתָּה.

Note by Gili Haimovich

,You're my wall
,you're my Wailing Wall
,not the one in Jerusalem, but here in our home
.built on my heart
,This is the happiness you're capable of bringing me
.being a place to cry
This poem is a note
,I'm hiding inside you
pleading to have more than you
.to be familiar with
This poem is a prayer
that the note will be found and heard
.by someone other than yourself

ספרה של גילי חיימוביץ' (צילום: יחצ)
ספרה של גילי חיימוביץ' (צילום: יחצ)