"זה מה יש": האירוויזיון כמו שלא ראינו אותו מעולם

רכבת הרים רגשית, שקשוקה של פאייטים, מכירת קולות וסנקציות נגד רוסיה - הכל בכל ועוד יש בספרו המבדר של אלון אמיר, שהוא סוג של ראש פקולטה למדעי האירוויזיון. העיקר שנעלה לגמר בחודש הבא בטורינו

ירון פריד צילום: תומר אפלבאום
"זה מה יש" - עטיפת הספר
"זה מה יש" - עטיפת הספר | צילום: יח"צ

באותה שנה הגיע הקרקס לשטוקהולם, עיר שחביבה על ינאי (בן דמותו של אמיר), שמעדיף קור על חום, מעשן בשרשרת, מרעיף בדיחות שואה על הסביבה וקורא לחבריו וחברותיו במתק שפתיים "עלובה" ו"חלאת אדם". ינאי, כמו אמיר בזמנו, נוחת בבירת שוודיה עם שני כובעים - מנהלו האישי של נציג ישראל בתחרות, בן פופולר (בחיים האמיתיים זה היה חובי סטאר, אם כי הדמות מבוססת על יותר ממקור אחד) והאחראי על יחסי הציבור של המשלחת הישראלית. סטאר שר אז את השיר "made of stars", שהיה מהגרועים בתולדות האירוע (ראש בראש פחות או יותר עם "I.M" של מיכאל בן דוד, נציגנו השנה, וכמה עגום ששמות עבריים לשירים נכחדו לחלוטין), ואילו פופולר מנסה להתמודד עם שיר בעייתי שנקרא "shades of peace", שאיש אינו מבין מה הוא מנסה לומר ושזוכה לכינוי "piece of shit".

"אומנם בן נתן הופעה מושלמת על הבמה, אבל כדי שארוחה במסעדה תהיה טובה, היא לא יכולה להישען אך ורק על פרזנטציה מרשימה, היא צריכה חומרי גלם מעולים, והם, רחמנא ליצלן, עבדו עם מרגרינה ולא עם חמאה". שרת התרבות באותה עת, ריקי נגב (ואם השם הזה נשמע לכם מוכר, סחתיין), נזעקת על כך שהמילים חסרות הפשר מתחנפות בעצם לפלסטינים, דורשת לפסול את השיר וזוכה בליטרת המהומה התקשורתית שלה.

זאת בערך הצרה האחרונה ברשימת הדאגות המתרחבת של ינאי. פופולר, הקליינט שלו, כשמו לא כן הוא, עושה לו את המוות ומתגלה כדיווה אנטי־חברתית ממורמרת ומאופרת תמיד, שמתקיימת על דיאטה של קולה, תלונות ואיומים. מנהל המשלחת, שעובד ב"לשכת הטלוויזיה" (המקבילה המומצאת של רשות השידור), מתנכל לינאי, ואחד מזמרי הליווי, שקבור עמוק בארון, בואכה נרניה, קצת משחק ברגשותיו. אבל האויבת האמיתית של ינאי היא, תחזיקו חזק, רוסיה. בשדה התעופה במוסקבה משחיתים פקידי ההגירה המקומיים את דרכונו של פופולר, על רקע הומופובי כנראה, פרשייה שינאי מנסה להשתיק אבל מתפוצצת לכולם בפרצוף בעקבות פוסט בפייסבוק של הזמרת מספרד (כל זה קרה, אחד לאחד, במציאות); העניינים הולכים ומסתבכים, ומגיעים עד כדי התערבות של השב"כ, ורוסיה - שסולקה כידוע מהאירוויזיון הקרוב, וינאי טוען שבניגוד לתדמיתה הצחורה ושוחרת השלום של התחרות, היא פוליטית מאין כמוה - באה על עונשה בכמה אופנים, חלקם מעוררי חלחלה ואחרים מצטיירים כפנטזיה מתוקה. ההדהוד האקטואלי מצמרר כצפוי.

ינאי מגדיר את הציפייה לתוצאות ההצבעה, כ"זווענוג", שילוב של זוועה ותענוג, הגדרה שיפה כמובן גם לתחרות עצמה. ספרו השני של אמיר (גם קודמו, שלא קראתי, עסק באירוויזיון ואפילו הביא זכייה לישראל) הוא מעין תאום רוחני של האירוע - טראשי וזוהר, שטחי ומבדר, משקלו משקל נוצה, הוא נבלע בשלוק אחד וחולף ביעף. התענוג עולה בסופו של דבר על הזוועה, ובכל זאת, בהשאלה מהדימוי של אמיר, יש יותר מדי מרגרינה ופחות מדי חמאה, והדימויים בכלל קצת מתערבבים ומתבלבלים לפעמים ("אירוויזיון זה כמו רולטה רוסית ואתה אף פעם לא יודע מה תקבל. רגע אחד אתה למעלה, וברגע הבא אתה למטה") ויוצרים שקשוקה של פאייטים שעפים לכל הכיוונים. הדמויות מאופיינות ברישול - כל מה שאנחנו יודעים על זמר הליווי למשל הוא שיש לו פנים יפות וגוף "יפה מאוד". הזמרת הבולגרית (שהעניקה לספר את שמה האמיתי, כמו גם הזמרת הסרבית שינאי היה משוכנע בתחילה שהיא דראג קווין, ושמקרבת את ארצה לניצחון היסטורי) מתאפיינת בעיקר בחיבתה לאלכוהול. כולם עושים הרבה שטויות בחסות הטיפה המרה, ואמיר מיטיב לתאר את אווירת השכונה מאחורי הקלעים של הקייטנה הלהט"בקית הגדולה באירופה, אם כי כמי שזכה להיות בכמה אירוויזיונים, נדמה לי שהוא היה יכול להתפרע עוד יותר.

מוזר שמעריצי האירוויזיון, כמו גם מכחישי האירוויזיון (אלה שנשבעים שלעולם אינם צופים בתחרות, בזמן שהרייטינג שלה רק מאמיר, אבל בפועל מכורים לה בסתר) מקבלים את הגרסאות הספרותיות המתבקשות מאליהן רק עכשיו, 66 שנים אחרי היווסדה של התחרות, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, והם לבטח יבלעו אותן בשקיקה, בגלוי או בחשאי.

לפתרונה של השאלה הבוערת ביותר - האם ישראל תעלה לגמר האירוויזיון בחודש הבא - ניאלץ להמתין בסבלנות, ועד אז אפשר להתנחם ב"זה מה יש", כי זה אכן, לטוב ולרע, כל מה שיש.

תגיות:
אירוויזיון
/
מעריב סופהשבוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף