רצחנות, פתולוגיה ומה שביניהם: כשרוצחים שכירים מגיעים לסדנת העצמה בסדום

המחזאי והבמאי אודי בן סעדיה מעלה את "סדום", מחזה שלישי בטרילוגיה, שחוקר את הפתולוגיה השואתית: "לחיות פה פירושו להרגיש רדוף. משקל ענק שאנחנו גוררים"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ההצגה סדום
ההצגה סדום | צילום: יוסי צבקר
2
גלריה

זה מחזה מצחיק ועצוב על רצחנות, פתולוגיה ומה שביניהם", מעיד המחזאי והבמאי אודי בן סעדיה על "סדום", מחזה שלישי בטרילוגיה (אחרי "דמיון מודרך" ו"שמע"), שבו הוא ממשיך לנבור בפתולוגיה ובקיבעונות הפרטיים והלאומיים, ולחקור אותם.

במרכז המחזה - וקסי ומקסי, זוג רוצחים שכירים הנשלחים למשימתם בסדום, ומצטרפים בעיר החטאים לסדנה להעצמה אישית, בחיפושיהם אחר שניידר. מי זה שניידר? הם בעצמם לא יודעים. הם גם לא יודעים מי המעסיק שלהם ומהם מניעיו. לאורך כל הדרך בירידות לסדום, הם תוהים אם יש להם דרך להתחמק מהשליחות הרצחנית שנפלה עליהם, כדי שסוף סוף יצליחו להשתחרר מזיכרונות העבר ומנתיב החיסולים שהם צועדים בו שנים רבות.

את ההשראה למחזהו החדש שאב בן סעדיה משני מקורות: המחזה "מסיבת יום ההולדת" מאת הרולד פינטר, והסיפור "חליפת השבת של מר שניידר" מאת הסופר ישעיהו קורן ובמרכזו - שני זרים שמגיעים במכונית אמריקאית לסגור חשבון עם מר שניידר שמסתתר בסדום.

אודי בן סעדיה. יוני בלושטיין
אודי בן סעדיה. יוני בלושטיין

"וקסי ומקסי הם שני האקסקיוטר'ס (מבצעים) במחזה שלי", הוא אומר. "הם מעין פקידים עייפים שנותרו להם עוד ארבע שנים עד הפנסיה. המקצוע שלהם זה הוצאה לפועל. שניהם שרוטים, לא מסוגלים להשתחרר מהפתולוגיה שלהם, שיש לה השלכות הרסניות. וקסי טרוד בזיכרון הסבים שלו שנשלחו לטרזינשטט, ואילו מקסי סוחב פוסט טראומה משירותו הקשה בסיירת רימון, בפיקודו של מאיר דגן".

בן סעדיה (65), בן קיבוץ אשדות יעקב מאוחד, בן לאב ממוצא תימני שגדל בכרם התימנים ובשעריים, שירת בפלמ"ח בפלוגה א' עם יצחק רבין ויגאל אלון, ובהמשך היה איש המחלקה הערבית של הפלמ"ח. האם ילידת ברלין שגדלה בווינה. הם נפגשו בעין החורש ובהמשך עברו לאשדות יעקב. "אני בן תערובת קלאסי", הוא אומר.

"אני מפעל קטן, ומכוון את היצירה לתיאטרון קטן וצנוע", הוא מגדיר את עצמו. "תני לי 60־50 צופים ואני מבסוט. זה עניין שורשי. הייתי רכז תרבות בקיבוץ, ומאוד נוח לי בערוגה האינטימית שלי, שמצמיחה לקהל סוג של תרבות גבוהה. אני חושב שצריך לשמור על עמימות כי תיאטרון, ואמנות בכלל, צריכים להציע מרחב אחר. אני אמור לייצג את כל השדים שמתרוצצים בראש שלי. אם אסדר אותם לפי ימין ושמאל, זה יהיה פלקטי ומשעמם".

תגיות:
תיאטרון
/
הצגה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף