על מה נעשה סרט? פסטיבל דוקאביב ה-25, הפסטיבל הגדול והיחיד בארץ המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי, שהוצג השבוע בסינמטק תל אביב וברחבי העיר, לא הותיר אדם אחד בקהל אדיש. האולמות מלאים עד אפס מקום ומחיאות הכפיים לא מאחרות לבוא. 

"יהודה פוליקר הילד שבי"

כחלק מז'אנר סרטי הדוקו-מיוזיק עלה הסרט של אתי אנטה ויניב אמודאי "יהודה פוליקר הילד שבי", שמייצר מפגש רטרוספקטיבי על חייו של פוליקר. בדיאלוג בין אז לעכשיו, תמונות חייו של פוליקר מצטרפות זו לזו, כשברקע, לכל אורכן, מלווה אותן המוזיקה המרגשת שלו. התמונות מציתות זיכרונות, ובאופן אסוציאטיבי, מעבירות אותנו בין תחנות חייו באופן חופשי. הזמר שבעבר התקשה להתראיין מול מצלמה בשל בעיית הגמגום שהייתה לו, כעת מישיר מבט למצלמה בנינוחות, וצופה בקטעי ארכיון ביתיים ונדירים של עצמו ושל קרוביו. מעבר לסיפורו המרגש של פוליקר, הקרבה להורים ניצולי השואה והתהליך שעבר עימם מאז ועד היום, לא ניתן להתעלם מהרגעים בהם פוליקר מתבונן בקטעי הופעותיו הישנות ומצטרף בנגינת גיטרה, לאותו בחור צעיר חסר ביטחון ומגמגם שניבט אליו מהמסך, או לשירה היוונית של אימו יחד עם הדמעות הנלוות. 

"ימי תום"

גיא דוידי מצייר מחדש את האנשים השקופים. אין דבר שמעורר יותר תחושת משמעות מלגלות את המבט הראשוני באמצעותו ילדים מגלים את העולם ואין דבר שמעורר יותר תחושת אובדן מלהתבונן בהם כשהחופש הזה נגזל מהם. דוידי מצליח לפרק את האתוס הצבאי בישראל שתובע הסללת ילדים אל הצבא. "ימי תום" מספר את סיפורם של נערים ונערות שהתנגדו לשינוי הזה. קולם מעולם לא נשמע מכיוון שכולם מתו בשירות הצבאי. באמצעות קריינות המבוססת על יומנים ומכתבים, הסרט מתאר את הסערה הפנימית בה היו שרויים. הוא שוזר קטעי וידאו מתוך השירות, רגעים מכוננים מילדות ועד הגיוס לצבא וקטעי ארכיון ביתיים של החיילים שמתו, החושפים סיפור מושתק שנתפס כאיום לאומי.

''ימי תום'' (צילום: גיא דוידי)
''ימי תום'' (צילום: גיא דוידי)

"אם זה נגמר"

רבים זוכרים את ערב ראש השנה בו קריין החדשות הודיע שענבל פרלמוטר בת ה-26 נהרגה בתאונת דרכים. אם כי הסרט מראה שסולנית להקת המכשפות, הרוקרית הגדולה והאישיות המיוחדת שהייתה, מתה עוד קודם. על אף גילה הצעיר, הרוקרית הבועטת ושוברת המוסכמות כבר הספיקה לפרוץ לתודעה המקומית כסולנית להקת "המכשפות" ומאז עברה הקריירה שלה, כמו גם חייה, עליות ומורדות, עד הסוף הבלתי נמנע. 

הסרט "אם זה נגמר" המשלב בתוכו צילומי עבר, הופעות רוק של "המכשפות" בתחילת דרכן ותמונות מימי הזוהר של קורין אלאל מעביר במדויק את המילים אותן כתבה ענבל על הדף המלוכך, המפית שהזדמנה לידה או היומנייה האישיים עוד חושף הסרט חושף קטעי ארכיון נדירים, ומפגשים אינטימיים עם מי שהיו הקרובים אליה ביותר. חלקם לא ידעו על עוצמתה של חיית החושך שמאחורי הפיה הטובה. הסרט "אם זה נגמר" הצולל אל נפשה של יוצרת פורצת דרך שצללה לתהומות והותירה חותם על המוזיקה והתרבות בישראל, מרגש, כואב ובעיקר מפגיש את הצופים עם האדם המסוכן ביותר, הוא עצמו. 

ענבל פרלמוטר - ''אם זה נגמר'' (צילום: רונן ללנה)
ענבל פרלמוטר - ''אם זה נגמר'' (צילום: רונן ללנה)