"ההייפ הצדיק את עצמו": זה שהסרט "ברבי" ורוד לא אומר שהוא שטחי

ד"ר אבנר שביט ("וואלה") שוחח עם איריס קול על המסר הפמיניסטי המפתיע של הסרט על בובת הפלסטיק המפורסמת: "ברבי חיה בעולם פוסט-פמיניסטי שבו לנשים יש שוויון זכויות מלא"

קיץ ברבנר צילום: יח"צלוגו 103fm צילום: באדיבות 103FM
מרגו רובי בסרט "ברבי"
מרגו רובי בסרט "ברבי" | צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט

הסופ"ש האחרון היה אחד החזקים ביותר בתולדות ימי הקולנוע בישראל, כאשר 300 אלף איש פקדו את בתי הקולנוע. הסיבה להיסטריה הוא מה שהפך לתופעה תרבותית חסרת תקדים המכונה "ברבנהיימר". שני הסרטים המדוברים ביותר של התקופה, "ברבי" ו"אופנהיימר", שלא באמת קשורים אחד לשני למעט מקריות בתאריך יציאתם – נקשרו זה בזה ע"י קהלי המעריצים שהפכו את יציאתם הסמוכה לחגיגה ברשתות החברתיות ובקולנוע. מבקר הקולנוע ד"ר אבנר שביט ("וואלה") שוחח היום (שני) עם איריס קול ב-103FM על תופעת "ברבינהיימר" - המלחמה בין שני הסרטים, והעמיק במסר הפמיניסטי המפתיע של הסרט על בובת הפלסטיק המפורסמת.

על השאלה האם ברבי עושה תיקון לתפיסת גוף ונשיות, השיב: "זה הדבר השני. נורא קל להגיד שאנשים הולכים לסרט הזה כי הוא אסקפיזם. זה שהוא ורוד לא אומר שהוא שטחי, וזה שהוא כיפי לא אומר שהוא קליל. זה סרט שמדבר על סוגיות ברומו של עולם. לפני הפמיניזם הוא משתמש במעבר קלאסי של מעבר בין שתי עולמות – ברבי חיה בברבילנד שזה עולם מושלם מבחינתה, עולם פוסט-פמניסטי שלנשים יש שוויון זכויות מלא, והן בכלל לא מכירות את המושג העצמה נשית כי מובן מאליו שבית המשפט העליון הוא כולו מורכב מנשים. ואז משהו מתערער ובגללו היא צריכה לעבור לעולם האמיתי שלנו ודרך המעבר בין העולמות, הסרט מראה לנו כמה העולם שלנו דפוק ומעוות וכל הדברים שלקחנו כמובנים מאליהם לא צריכים להיות כאלה".

עוד הוסיף: "יש פה דיון פילוסופי בין הבוראת לבין מה שהיא בראה. יש מפגש בין ברבי עצמה לאישה היהודייה שבראה אותה והדיון על הקשר בין הקהל לדמות שלו, כי בארבי פוגשת את הנשים שהייתה להן בובת ברבי ושיחקו איתה. ומעבר לזה יש את הדיון על פטריארכיה, כי ברבי עוברת לעולם בו גברים שלטו ושולטים במשך שנים והיא לא מבינה את זה".

תגיות:
קולנוע
/
ברבי
/
קיץ ברבנר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף