שני הסרטים המדוברים ביותר של התקופה, "ברבי" ו"אופנהיימר", שלא באמת קשורים אחד לשני למעט מקריות בתאריך יציאתם – נקשרו זה בזה ע"י קהלי המעריצים שהפכו את יציאתם הסמוכה לחגיגה ברשתות החברתיות ובקולנוע. ד"ר אבנר שביט שוחח עם איריס קול ב-103FM על "אופנהיימר", ההקשר היהודי שלו.

ההילולה של ברבנהיימר: בתעשיית הקולנוע יזכרו את השבוע מסיבות אחרות לגמרי
"ברבי" או "אופנהיימר"? זה הסרט שהקהל הישראלי העדיף

"נזכיר גם את 'ההילולה' במשוואה הזאת, שלושת הסרטים שממלאים אולמות בצורה שלא הייתה הרבה זמן. בסינמה סיטי ברבי מוקרן 17 פעמים ביום, ההילולה קצת פחות, ואופנהיימר פחות אבל עדיין באיזור הדו ספרתי".  

"הסרט מציג את הסיפור של אופנהיימר המדען היהודי - אמריקאי, המציא את פצצת האטום והכניס את העולם לעידן הגרעיני, הסיבה שאנחנו כל כך מפחדים מהפצצה האירנית זה בגללו. זה התחיל עם מאות אלפי יפנים שמתו בגלל הפצצה, ואחר כך המשיך עם המלחמה הקרה והעולם פחד משואה גרעינית במשך עשרות שנים בגללו. והיום, אני חושב שאנחנו מי שבעיקר מאוימים, שזה אירוני כי הוא היה יהודי. הוא היה דמות מאוד מרוכבת והוא גם היה, גבר יפה תואר, שנשים נפלו לרגליו. הסרט עוסק גם בזה וגם במה שקורה בין הסדינים שלו. מגלם אותו קיליאן מרפי, למרות שהוא ממש לא יהודי, הוא מזכיר אותו מבחינה חיצונית".


"לגבי הסרט, ביים כמובן כריסטופר נולאן, הוא אולי אחד הבמאים היחידים בימינו שהוא סוג של ג'אנר בפני עצמו, שיש לנו קהל מעריצים שהולך אחריו בכל סרט שיעשה".

קוראים לו במאי בנים, מתקשה עם שירטוט מוצלח של נשים בסרטים שלו, אתה לא חושב שהוליווד כבר לא צריכה כל כך להסכים לדבר הזה? 
"אני מסכים לחלוטין עם מה שאת אומרת. לפי הנתונים באמריקה, שני שליש ממי שצופה באופנהיימר זה בנים ושני שליש ממי שצופים בברבי זה בנות. לדעתי זה מאוד עצוב שאנחנו ב־2023 עדיין בעולם שבו מדברים על סרטי בנים וסרטי בנות. צריך להגיד גם שנולאן הוא מזכיר את שפילברג בהרבה מובנים, גם באיך שהוא עושה קולנוע וגם באיך שהוא מתייחס לנשים. הייצוג של הנשים בסרט הוא מגוחך ומזעזע ושטחי ועלוב".
  
"אבל אם אנחנו בגישה כזאת אז אני רוצה להגיד עוד שני דברים. דבר ראשון, הסרט עוסק בפצצת האטום, שהוטלה על הירושימה ונגסקי, ורואים את אופנהיימר, איך הוא אכול חרטה ואשמה על הדבר הזה, אבל הסרט לא מראה אפילו יפני אחד".
  
"יש לי עניין מיוחד בנושא והאמת שהייתי השנה בהרצאה של ניצולה של הפצצה בהירושימה, הזוועות שהיו שם כל כך איומות ובלתי נתפסות, אי אפשר היה להראות בסרט שניה. כדי שנבין את הנזק שזה עשה? הכל דיבורים. לא רואים בסרט יפני אחת, וגם בן אדם לא לבן אחד".
  
"עכשיו עוד משהו בנימה הצדקנית. אופנהיימר היה יהודי וחתיך, אז כמובן שליהקו לתפקיד שלו שחקן לא יהודי, כי הוליווד לא מסוגלת ללהק יהודים לתפקיד יהודים חתיכים, אז נכון שהוא מזכיר אותו, אבל אין אף שחקן יהודי אמריקאי או ישראלי שיכול היה לגלם את התפקיד? עכשיו למה זה יותר מרגיז? כי את היהודים שנראים לא טוב בסרט, כן מגלמים יהודים. משקפופרים זה בסדר, אבל חתיך. לא יכול להיות באמת".


 לטובתו צריך להגיד שמדובר בשחקן מושלם 

"לגבי הסרט עצמו, אופנהיימר הוא דמות כל כך מרתקת, הסיפור הוא אחד הסיפורים הכי חשובים שיש, זה סיפרו שהשפיע עלינו שים רבות ומשפיע עלינו עדיין, הסרט כמובן מעניין ומעורר שאלות. אבל אני כן רוצה להגיד דבר אחד, אמרתי מקודם שנולאן הוא אחד הבמאים היחידים בימינו שהוא אייקון, אני באמת חושב שיש את מה שנקרא 'מבחן בוזגלו', אם מישהו אחר היה חתום על הסרט הזה כמו שהוא, התגובות לסרט היו הרבה פחות טובות".

"היו אומרים שזו דרמה ביוגרפית משובחת ומרתקת, כן היו יותר שואלים שאלות. אבל הסרט הזה הרי מקבל חמישה כוכבים מקיר לקיר וגם מהקהל ואני רואה שכותבים שזו יצרית מופת, וזה 'וואו' וחובה ולראות שוב, הקהל משתפך. הסרט הזה כולו אנשים מדברים. זה לא סרט לא טוב אבל זה לא דעתי לא סרט של חמישה כוכבים, בקושי ארבעה כוכבים.

זה לא אחד הסרטים הטובים של השנה, ואם היה חתום עליו מישהו אחר, לא היו אומרים שזה סרט פצצה וכל זה. בכל מקרה, 'ברבי־נהיימר' עשו כבר 700 מיליון דולר ביחד ברחבי העולם, והקהל כן מתעניין בסרטים האלה, ואת זוכרת כמה בכיתי שאמרתי שהקולנוע מת והאולמות ריקים? אז הנה הם מלאים. השאלה מה יהיה בהמשך. ושוב, אני חושב שהיו השנה ועוד יהיו השנה סרטים הרבה יותר טובים מאופנהיימר וגם מברבי".
  
סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm