טקס חלוקת פרסי האוסקר התקיים הבוקר (שני, שעון ישראל) בהוליווד זו השנה ה-88. ליאונרדו דיקפריו זכה בפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר עבור תפקידו בסרט "האיש שנולד מחדש". במאי הסרט, אלחנדרו איניאריטו המקסיקני, זכה בפרס הבימוי. זו הזכייה השנייה ברציפות של הבמאי בפרס זה. הוא גרף עד כה ארבעה פרסי אוסקר, שלושה מהם בשנה שעברה על "בירדמן".

ברי לארסון, כוכבת הסרט "חדר", זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר. היא זכתה בפרסים רבים לפני כן, בהם גלובוס הזהב והבאפט"א. הסרט "ספוטלייט", העוסק בעיתון החושף פרשיית התעללות מינית של קטינים על ידי כמרים קתולים בבוסטון, זכה בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר. טום מקארתי, שגם ביים את הסרט, וג'וש סינגר, כתבו אותו. הסרט מועמד לשישה פרסים, בהם הסרט הטוב ביותר.

הסרט "מכונת הכסף" זכה בפרס התסריט המעובד הטוב ביותר. אדם מקיי, שגם ביים את הסרט המועמד לחמישה פרסים, כתב אותו עם צ'רלס רנדולף. מעל הבמה ביקש רנדולף להודות לאשתו, השחקנית הישראלית מילי אביטל, ואמר בעברית: "אני אוהב אותך". התסריטאים התבססו על ספר באותו שם מאת מייקל לואיס.

השחקן הבריטי מארק ריילנס זכה באוסקר לשחקן משנה על תפקידו ב"גשר המרגלים". זוהי הזכייה הראשונה של ריילנס, הידוע בעיקר בזכות תפקידיו השייקספיריים בתיאטרון. הסרט ההונגרי "הבן של שאול" שביים לסלו נמש זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר. הסרט זכה בחודש שעבר בגלובוס הזהב. הסרט "איימי" זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר. זהו סרטו של אסיף קפדיה, שזכה בין השאר בפרס הבאפט"א הבריטי, המתעד את סיפור חייה של הזמרת איימי ויינהאוס שמתה בטרם עת.

מארק ריילנס מקבל את האוסקר לשחקן משנה. צילום: רויטרס
מארק ריילנס מקבל את האוסקר לשחקן משנה. צילום: רויטרס


המלחין האיטלקי אניו מוריקונה זכה בפרס הפסקול הטוב ביותר, על המוזיקה שכתב ל"שמונת השנואים" של טרנטינו. זו היתה המועמדות השישית של מוריקונה, בן 87, והזכייה הראשונה. הוא כבר קיבל אוסקר בעבר, על מפעל חיים. Writing's On The Wall, שיר הנושא של סרט בונד החדש, "ספקטר", בביצוע סם סמית, זכה בפרס השיר הטוב ביותר.

כריסטיאן בייל ואשתו סיבי בלאזיק על השטיח האדום. צילום: רויטרס
כריסטיאן בייל ואשתו סיבי בלאזיק על השטיח האדום. צילום: רויטרס


עוד זכו: אליסיה ויקנדר זכתה באוסקר המשנה על תפקידה בסרט "הנערה הדנית", וגברה על מועמדות אחרות, ובהן רוני מארה ב"קרול" וקייט וינסלט ב"סטיב ג'ובס". הסרט "מקס הזועם: כביש הזעם" זכה בשישה אוסקרים ברצף: עיצוב תלבושות, איפור ושיער, עיצוב תפאורה, עריכה, עיצוב הפסקול ומיקס סאונד.

המועמדים קייט וינסלט וליאונרדו דיקפריו על השטיח האדום. צילום: רויטרס
המועמדים קייט וינסלט וליאונרדו דיקפריו על השטיח האדום. צילום: רויטרס


הצלם המקסיקאי עמנואל לובצקי זכה באוסקר שלישי ברציפות, על "האיש שנולד מחדש". בשנה שעברה הוא זכה בפרס על צילום סרט אחר של אלחנדרו איניאריטו המקסיקאי, "בירדמן". לובצקי גבר בין השאר השנה על רוג'ר דיקינס, שהיה מועמד לאוסקר על "סיקאריו". זו היתה המועמדות ה-13 של הצלם הבריטי הוותיק. הוא מעולם לא זכה. "הקול בראש" זכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר, והסרט הצ'יליאני "Bear Story" זכה בפרס סרט האנימציה הקצר הטוב. זו הפעם הראשונה שהמדינה הדרום אמריקאית זוכה באוסקר.
 

נאלצה להתפטר

 
מנחה הטקס, הקומיקאי כריס רוק, התייחס בפתיחת דבריו למחאת היוצרים השחורים, שהתעוררה אחרי שנודע כי רשימת 20 השחקנים והשחקניות המועמדים לבנה כולה. על רקע הטענות לאפליה כלפי שחקנים אפרו־אמריקאים, יצאה גם אחת הנשים החזקות בהוליווד בהתקפה חריפה נגד האולפנים על היחס המוטה שלהם כלפי הנשים בתעשיית הקולנוע. איימי פסקל כיהנה בעבר כיו"ר שותפה של אולפני סוני, ובין השאר עמדה מאחורי ההפקות של הסרט "סקייפול" בסדרת ג'יימס בונד והסרט "כוננות עם שחר" על חיסולו של אוסמה בן לאדן. למרות זאת היא נאלצה להתפטר בעקבות פריצה של האקרים - שלפי החשד פעלו בשירות המשטר של קוריאה הצפונית - לשרתי האולפנים לפני כשנתיים.

פסלון האוסקר. צילום: יח"צ
פסלון האוסקר. צילום: יח"צ
 
בראיון שהעניקה ל"סאנדיי טיימס", הראשון שלה מאז פרישתה מסוני, היא תקפה את היחס של האולפנים כלפי נשים בתעשיית הקולנוע. "יותר מדי זמן נשים לא נחשבו למעשה בסרטים, וההתנהגות שלהן כמעט שלא נגעה לסיפור שהוצג", אמרה פסקל, שהקימה חברת הפקות משלה, "כעת אני נחושה לשים יותר נשים על המסך. אעשה סרטים שיהיו הרבה יותר רלוונטיים לנשים".

קייט וינסלט וריס וית'רספון בטקס האוסקר. צילום: רויטרס
קייט וינסלט וריס וית'רספון בטקס האוסקר. צילום: רויטרס

 

פרודיה לשמה

פסקל מחתה במיוחד על היחס לנשים במאיות. "המחסור בבמאיות הוא פרודיה לשמה", התריסה, "כדי שאישה תעשה סרט בהוליווד היא צריכה לעבור דחיות רבות. יש הר שצריך לטפס עליו, וכל המערכת מכוונת לכך שנשים ייכשלו בסרטים. במוזיקה לעומת זאת הזמרות שולטות. הן גם טובות למדי בעולם הספרות".
 

לפי דוח שפרסמה אוניברסיטת דרום קליפורניה בשבוע שעבר על הגיוון בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, נשים היוו רק 3% מבמאי הסרטים בשנה שעברה. כמו כן כשליש מדמויות הנשים הוצגו בעירום מלא או חלקי, לעומת הגברים - 10% בלבד.
 
דבריה החריפים של פסקל הגיעו בעת שעיר הסרטים נערכה לאירוע החשוב של השנה, טקס פרסי האוסקר ה־88 שנערך הלילה בלוס אנג'לס, הפעם בצל הקריאות לחרם בשל היעדרותם של נציגים ונציגות מהקהילה השחורה מהקטגוריות החשובות של השחקנים והשחקניות.

מרגו רובי וג'ארד ליטו בטקס האוסקר. צילום: רויטרס
מרגו רובי וג'ארד ליטו בטקס האוסקר. צילום: רויטרס

 
רשת הפעולה הלאומית, ארגון לקידום זכויות אזרח בהובלתו של הכומר אל שרפטון, הייתה אמורה לערוך אתמול הפגנות בערים מרכזיות ברחבי ארה"ב בקריאה לצופים שלא לצפות בשידור הטקס. שרפטון, מהבכירים במובילי המאבק לזכויות אזרח בארה"ב, היה אמור להוביל את ההפגנה המרכזית ליד תיאטרון דולבי בלוס אנג'לס, שבו התקיים האירוע, אולם בשל האבטחה הכבדה לא ברור אם המפגינים הצליחו להתקרב.
 
את הטקס החרימה גם אנוהני (בשמה הקודם אנתוני הגרטי), הטרנס־ג'נדרית הראשונה שמועמדת לאוסקר, וזאת לאחר שחשה "מושפלת" מאחר שלא הוזמנה להופיע בטקס, אף על פי שהשיר "מאנטה ריי" - שהייתה שותפה לכתיבתו - מועמד בקטגוריית "השיר המקורי הטוב ביותר". "ישבתי וחיכיתי מבולבלת", כתבה במאמר שפרסמה, "האם מישהו יהיה איתי בקשר? אבל ככל שעבר הזמן לא שמעתי כלום. הרגשתי נצורה מאנשים ששאלו אותי אם אני עומדת להופיע". 
 
בתוך כך, כמדי שנה בשנה, לקראת האוסקר, פורסמו ביום שבת בלילה "הזוכים" בפרסי ראזי לסרטים ולשחקנים הגרועים של השנה. את פרס הסרט הכי גרוע חלקו "50 גוונים של אפור" ו"ארבעת המופלאים", שהבמאי שלו ג'וש טראנק, אף "זכה" בתואר המפוקפק של במאי הגרוע. סילבסטר סטאלון קיבל את פרס "הגאולה מהראזי" מאחר שעבר מתואר של "אלוף הראזי של כל הזמנים למתמודד בתחרות האוסקר", בשל מועמדותו לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר בסרט "קריד", האחרון בסדרת "רוקי".