רק ל”ג בעומר, אבל בבתי הספר כבר מתחילים לתכנן את מסיבת הסיום, ואפילו נפתחה ההרשמה המוקדמת לקייטנות. אי לכך, מחר יעלה אצלנו ובארצות הברית הסרט לכל המשפחה שמשווק כדבר הכי גדול של הקיץ, “אלאדין”, בגרסה המקורית וגם בגרסה מדובבת.



נער הרחוב אלאדין עבר תהליך דומה לזה שעבר לאחרונה דמבו, הפיל המעופף. שניהם התפרסמו כסרטי אנימציה קלאסיים של אולפני דיסני (גם אם “אלאדין” המצויר יצא 50 שנה אחרי “דמבו” המצויר), ושניהם זכו השנה לגרסת לייב אקשן מפוארת, גם היא של אולפני דיסני. הבמאים של הפרויקטים ממש לא מזוהים עם סרטי ילדים. מטרתם להביא טוויסט חדש לעלילה וכמובן להלהיב את התקשורת ואת ההורים. את “דמבו” החדש ביים טים ברטון, המזוהה עם אסתטיקה גותית יותר מאשר עם גורי חיות חמודים. על “אלאדין” החדש חתום גאי ריצ’י, הבמאי הבריטי שפרץ בניינטיז עם “לוק, סטוק ושני קנים מעשנים". הוא ביים מאז שלל סרטים, בהם שני סרטי "שרלוק הולמס" בכיכובם של רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו, והספיק גם להתחתן ולהתגרש מהאישה המדוברת ביותר באירוויזיון האחרון, מדונה.





כמו "אלאדין" המצויר מ־1992, וסרטי ההמשך שיצאו היישר לווידיאו, גם "אלאדין" החדש מבוסס על הסיפור "אלאדין ומנורת הקסמים", אחת המעשיות הכי מפורסמות מאסופת סיפורי העם המזרח־תיכוניים "אלף לילה ולילה".



"ראיתי בסרט התנגשות בין שני עולמות", הסביר ריצ'י מדוע התעניין בפרויקט. "זהו סרט על נער רחוב המתמודד עם חוסר הביטחון שלו, והסיפור שלו משתלב בעולם העלילות של דיסני. הסביבה הזאת חדשה עבורי ויכולתי לעסוק בתוכה בעולמות ובנושאים שאיתם כבר הרגשתי בנוח. אני אוהב לקחת על עצמי אתגרים יצירתיים חדשים, והסרט הזה ללא ספק היווה אתגר כזה. התעניינתי בבימוי מחזמר. יש לי חמישה ילדים, כך שזה בהחלט משפיע על ההחלטות שלוקחים. הבית שלי תמיד היה עסוק בדיסני".



תיק התרבות


"אלאדין" המקורי של דיסני הואשם בלא מעט גזענות – זאת לא הפעם הראשונה שבדיסני שמעו האשמות כאלה, כמובן – והנצחת פנטזיה אוריינטליסטית של ארצות ערב והמזרח התיכון כמקום פרימיטיבי, אך מלא קסם אקזוטי ומסתורין. רבים סלדו מהעובדה שכל המדבבים היו לבנים ושהסרט הכיל שיר עם טקסט גזעני.



עברו פחות מ־30 שנה מאז אותה הפקה, אבל הזמנים השתנו, ובדיסני יודעים שהפעם הם צריכים להיות יותר זהירים. על כן הם הלכו הפעם על צוות שחקנים מגוון ביותר מבחינה אתנית. את אלאדין עצמו מגלם מנה מסעוד, שחקן קנדי אנונימי ממוצא מצרי (שאפילו נולד בקהיר); את אהובתו, הנסיכה יסמין, מגלמת השחקנית הבריטית נעמי סקוט, שהיא חצי הודית; את המכשף המרושע ג'פאר משחק מרואן קנזרי ההולנדי ממוצא תוניסאי; ואת המשרתת הנאמנה של יסמין, דליה, מגלמת נאסים פדרד האמריקאית-איראנית. הסולטן הוא נאוויד נגאבן, גם הוא איראני.


אלאדין. פורום פילם
אלאדין. פורום פילם


את קולו של הג'יני בסרט המקורי דיבב רובין וויליאמס המנוח. הפעם נכנס למנורת הקסמים שם גדול אחר, אך פחות לבן: הכוכב השחור הצבוע בכחול, וויל סמית'. "רצינו מאוד למצוא אנשים שיתאימו תרבותית לתפקיד, ממוצא ערבי או שהגיעו מהמזרח התיכון והאזורים השכנים", הסביר המפיק ג'ונתן אייריך.

אבל גם אלה לא סיפקו את כולם. מחאה נשמעה בתחילת השנה שעברה, בזמן הצילומים, כאשר המאפרים צבעו את פניהם של ניצבים לבנים בחום כדי שישתלבו בסרט. בתגובה אמרו נציגי דיסני שהם הקפידו לשמור על צוות שחקנים מגוון מבחינה אתנית, ושפנים נצבעו בחום רק במקרים בודדים שבהם היה מדובר בפעלולנים או במומחים למיניהם.