נרגשים לקראת הפתיחה: נדרשו לד"ר נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים ומנהלת פסטיבל הקולנוע ירושלים, קצת יותר מ'רגע, רגע, רגע' הזכור של מירי רגב, שרת התרבות לשעבר, כדי לשחרר לאוויר הירושלמי את הידיעה כי הבמאי האגדי, והכמעט תל אביבי, קוונטין טרנטינו. הוא יציג בפסטיבל הקולנוע של ירושלים ה-38 המתקיים בתמיכת משרד התרבות, עירית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, קרן ון ליר והקרן לירודלים, תכנית סרטים מיוחדת שאצר, הכוללת שמונה סרטים: 'מחץ הדלתא', 'השגריר', 'משאלת מוות 4', 'קינג'ייט', 'הכלוב העירום' 'רכבת אל החופש', 'עשר דקות לחצות' ו'עכבר הברים'. שמונת הסרטים יוקרנו בפילם 35 מ"מ כמחווה לסרטי קאנון.

"אנחנו נרגשים מתוכנית הייחודית שאצר אחד מהכישרונות הגדולים בעולם הקולנוע הבמאי קוונטין טרנטינו" מתפעלת ד"ר נועה רגב. "מעניין ומרתק ללמוד ממנו אודות המאפיינים הייחודיים של הסרטים, על שיטות ההפקה פורצות הדרך שנפתחו בפניי יוצרי קולנוע שהיו בתחילת דרכם בראשית שנות ה-80'".

בני הזוג, דניאלה (פיק) וקוונטין טרנטינו יהיו אורחי הכבוד באירועי המחווה לסרטי קאנון שיתקיימו בתאריכים 26-27 באוגוסט. הפסטיבל ייפתח ביום שלישי ה-24 באוגוסט ויימשך עד ה-4 בספטמבר. בערב הפתיחה ב-24.8 יוקרן בברכת הסולטן בירושלים סרט האנימציה המדובר 'איפה אנה פרנק' של ארי פולמן, עיבוד קולנועי ליומן המקורי של אנה פרנק. יצירת מופת שהתקבלה בתשואות בפסטיבל קאן עם אנימציה מרהיבה המורכבת מ-160 אלף ציורים.

מתוך ''עיניים גדולות'' (צילום: דוד גורפינקל)
מתוך ''עיניים גדולות'' (צילום: דוד גורפינקל)

"בדרך כלל בחירת הסרט הפותח את הפסטיבל היא החלטה לא פשוטה ומאתגרת, מאחר וזהו סרט המוקרן באירוע הקולנועי הגדול ביותר אל מול 5,000 צופים.  לכן אנחנו מחפשים תמיד סרט שבה בעת מציג הישג קולנועי וגם פונה לקהל רחב. השנה ההחלטה הייתה קלה וברורה. אנחנו גאים להשיק את הפסטיבל עם 'איפה אנה פרנק', סרט שחיכינו לו שנים רבות ומתקיים, בחלקו, בירושלים. זהו סרט שמעורר התרגשות בעולם ובארץ", מתרגשת ד"ר רגב.

ד"ר רגב התמנתה למנהלת סינמטק ירושלים ומנהלת פסטיבל הקולנוע ירושלים פני שמונה שנים, אחרי שסיימה את תפקידה כמנהלת סינמטק חולון. בימים אלה, בעוד מגפת הקורונה שוב מרימה ראש, חוזר ועולה גם החשש מפני סגירת עולם התרבות. חוסר הוודאות מביא גופי תרבות רבים להודיע על הקדמת או דחיית אירועים, אבל ד"ר נועה רגב אופטימית, והיא לא נותנת לחששות להפריע לה בהכנות לפתיחת הפסטיבל. "הפסטיבל הראשון שלי התקיים בעיצומו של 'מבצע צוק איתן' ב-2014, כך שהתמודדתי עם אירועים חריגים. ועדיין הקורונה היא אתגר גדול לעולם התרבות ואתגר גדול יותר עבורנו להמשיך ולקיים את הפסטיבל," היא אומרת.

מתוך ''לאן נעלמה אנה פרנק'' (צילום: לנה גוברמן)
מתוך ''לאן נעלמה אנה פרנק'' (צילום: לנה גוברמן)

השאלה הגדולה היא איך מתכוננים לפסטיבל בינלאומי, שמזמין גם אורחים מחו"ל, בעידן של חוסר וודאות. "אנחנו חולמים גדולים. גם בשנה שעברה, בשיאה של הקורונה, התעקשנו על קיום הפסטיבל. אמנם הוא התקיים בחנוכה, חלקו בזום וחלקו באולמות בהם ישבו בכל הקרנה רק עשרה צופים, אבל התקיים. אני מאמינה שאין  תחליף למפגש של הקהל עם סרט המוקרן על המסך הגדול," היא ממשיכה. "אני לא מתעלמת מהעובדה שכל הזמן יש שינויים לכן אנחנו פועלים בהתאם להנחיות של משרד הבריאות." היא אומרת ומודה שזה קשה מאוד.

"זה שובר את הלב לבטל אירועי תרבות בסדר גודל כזה. פסטיבל הקולנוע מארח יוצרים מכל העולם, אז יתכן שנאלץ לצמצם פעילויות, שמיועדות לילדים שאינם מחוסנים. אבל עדיין אני מאד אופטימית שהפסטיבל יתקיים במהדורה הממשית, ונחגוג יחד את החוויה חסרת התחליף של מפגש קהל והקרנות על מסך גדול".

לדברי ד"ר רגב הפסטיבל הנוכחי אוצר בתוכו יבול קולנועי של שנתיים, וכולל 200 סרטים מ-50 מדינות. בתוכנית הישראלית ישנם 13 סרטים עלילתיים ותיעודיים, שמתמודדים בתחרות המרכזית, שלושה סרטי תעודה, 21 סרטים בתחרות לקולנוע ישראלי קצר, שבעה סרטים בתחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני. בין הסרטים שיתחרו בתחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי, 'איך נתת לזה לקרות’, בבימויים של יאיר אשד ואיתמר לפיד, ‘הסירו דאגה מלבכם’ בבימוי תום שובל ו‘השחיין’ שביים אדם קלדרון.

ד''ר נועה רגב, מנכ''לית סינמטק ירושלים (צילום: מירב בן לולו)
ד''ר נועה רגב, מנכ''לית סינמטק ירושלים (צילום: מירב בן לולו)

במהלך הפסטיבל תיערך הקרנה חגיגית ישראלית לעותק של הסרט 'עיניים גדולות, שאותו שחזרו בארכיון הישראלי לסרטים בסינמטק ירושלים, כחלק מפרויקט הדיגיטציה בארכיון. במרכז סרטו המפורסם של אורי זוהר, שנעשה בשנת 1974 על פי תסריט שכתבו אורי זוהר ויעקב שבתאי, עומדת דמותו של מאמן הכדורסל בני פורמן (אורי זוהר), והוא מבטא את ניצני הביקורת העצמית של הבמאי על אורחות חייו.

"צבי שיסל שנפטר בחודש שעבר, שיחק בסרט והוא היה שותף מלא בחשיבה על הערב המיוחד הזה. מצער מאוד שהוא לא יהיה בהקרנה ואנחנו נקדיש את הערב לזכרו," אומרת ד"ר רגב. בנוסף לתחרויות בהם ישפטו צוותים בינלאומיים, יתקיימו בימי הפסטיבל מפגשים עם יוצרי קולנוע מובילים מהארץ ומחו"ל, סדנאות מקצועיות בתחום הקולנוע, הקרנות סרטים והקרנות בכורה נוצצות באולמות סינמטק ירושלים, מסיבות, מופעים ואירועי חצות.

בנוסף יקיים הפסטיבל זו השנה הרביעית בית קולנוע נודד המאובזר בציוד הקרנה איכותי שיסייר בשכונות ירושלים ויציע לקהל צפייה במיטב הסרטים ללא תשלום.

פסטיבל הקולנוע ירושלים מתקיים בתמיכת משרד התרבות, עירית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, קרן ון ליר והקרן לירושלים.