מרתק ומהפנט: פסטיבל אקי-נו ייערך השנה בין 6-15 בינואר בסינמטק ירושלים. הפסטיבל מציג מבחר של מיטב הסרטים מהאומה שהיא מהמובילות בסוגה האמנותית של הקולנוע. הפסטיבל יתקיים במקביל גם בסינמטק תל אביב.

מחווה לבמאי ריוסוקה המגוצ'י תעמוד במרכז הפסטיבל, ותכלול את סרטו האחרון, 'הנהגת של מר יסוקה' ('Drive My Car'), שנמצא ברשימה המקוצרת לפרס האוסקר עבור סרט זר. 

הסרט מבוסס על סיפור מאת הארוקי מורקאמי, סופר שיצירתו, שיש בה מרכיבים קולנועיים רבים, כבר עובדה בעבר מספר פעמים למסך. בדומה ל'יער הנורבגי' של מורקאמי, הסרט הנוכחי שואב את שמו משיר של הביטלס. העלילה מספרת על יוסוקה, במאי תיאטרון צעיר, שמתאבל על מותה של אשתו שנתיים קודם לכן. כאשר הוא מוזמן להגשים חלום ולביים את 'הדוד וניה' של צ'כוב, הוא קופץ על ההזדמנות ומעביר את חייו לעיר חדשה, ספק מסתכל על העתיד, ספק בורח מהעבר. מטעמי ביטוח, התיאטרון מחייב אותו לקחת נהג ומצוות לתפקיד, ולמורת רוחו של הבמאי, נהגת צעירה בשם מיסאקי. שני האנשים השקטים יוצאים יחד לדרך הארוכה, במהלכה הם מתקרבים זה לזו ולומדים להכיר אחד את השנייה, ואולי אף את עצמם. הסרט זכה ל-27 פרסים ברחבי העולם, כולל פרס התסריט הטוב בפסטיבל קאן. 

מתוך ''Drive My Car'' (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)
מתוך ''Drive My Car'' (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)

כמה מסרטיו הקודמים של המגוצ'י יוקרנו אף הם, בהם 'אסאקו 1 ו-2', דרמה רומנטית משנת 2018, על אישה צעירה המתאהבת בבחור בשם אסאקו. שנה אחרי שהם נפרדים היא פוגשת בחור שמזכר לה אותו. עוד יוקרן סרטו של המגוצ'י משנת 2015, 'הפי האוור', על קבוצת נשים צעירות שחושפות את האמת על חייהן במהלך טיול לעיר החוף קובה. הסרט השני של הבמאי משנת 2021, 'גלגל המזל והפנטזיה' (Wheel of Fortune and Fantasy), מורכב משלושה סיפורים מרים-מתוקים, והוא זכה בפרס 'דב הכסף' בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בברלין וקדם יותר השנה. 

הסרט הפותח של הפסטיבל יהיה 'משפחת אסאדה' של הבמאי ריוטה נאקאנו, על צלם צעיר, מאסאשי, שמחפש כיוון לחייו. ב-2011 כשברקע האסון של הצונאמי ודליפת הכור בפוקושימה ביפן, מאסאשי מחליט להתחיל לצלם את משפחתו האהובה, כשהוא מביים אותם כתמונות דמיוניות ומלביש אותם כצוות כבאים, כשפים במסעדה, כחולים ומטפלים במרפאה, בעוד הוא גם עובד בסיוע לקורבנות האסון. משפחת אסאדה כולה - אביו, אמו ואחיו הגדול, מתגייסת כדי לשמש כניצבים בסצנות שהוא יוצר עבורן. 

בסרטו של ריוטה נאקאנו, שסרטיו הקודמים 'אהבתה מרתיחה את מי האמבט' ו'לתפוס את אבא' זכו להצלחה קולנועית בישראל, הוא ממשיך לעסוק במבנה המשפחתי אך מציג הפעם סרט נטול סנטימנטליות, משעשע ואסתטי, המבוסס של סיפורו האמיתי של הצלם מסאשי אסאדה וסדרת התמונות המשפחתיות שביים ופרסם ביפן.

דמותה האניגמטית של האמנית יאיוי קוסאמה, שיצירותיה המדהימות מוצגות בימים אלה בתערוכה המדוברת במוזיאון תל אביב (התערוכה תוצג עד חודש אפריל 2022), היא נושא הסרט הדוקומנטרי שיוקרן במסגרת הפסטיבל וימשוך בוודאי את מי שהתלהבו מהתערוכה. ד"ר גילת איבגי תשוחח לפני ההקרנה ותעניק רקע לצופים שטרם שמעו על האמנית המפורסמת.

סרטו של קיושי קורוסאווה, 'אשת מרגל', שזכה בפרס האריה המוזהב על בימוי בפסטיבל וונציה 2020, הוא סיפור המושפע מהיצ'קוק, על זוג יפנים במנצ'וריה בשנת 1940 החשודים כמרגלים.

מתוך ''משפחת אסאדה'' (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)
מתוך ''משפחת אסאדה'' (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)

עוד סרטים בתוכנית כוללים את 'אונודה - 10,000 לילות בג'ונגל'  של ארתור הררי, המבוסס על סיפור אמיתי של חייל יפני שהתחבא בג'ונגל הפיליפיני במשך למעלה מעשור אחרי תום מלחמת העולם השנייה; 'לאורך הים', סרטו של אקיו פוג'ימוטו על שלוש נשים וייטנאמיות שנוסעות ליפן לחפש עבודה ועתיד טוב יותר. לאחר שהן הופכות למהגרות לא חוקיות הן מוצאות מקום עבודה בעיירת דייגים מושלגת וקפואה; ו'איזון' סרט של הבמאי יאג'ירו הארומוטו, על במאית קולנוע דוקומנטרי שמגלה שלא פשוט להישאר אובייקטיבית וישרה, כאשר הנושא מתקרב לחייה שלה. 

סרטו של הבמאי קיוסקה טויושימה 'מישימה - העימות האחרון', מתרחש ב-1969 שעת שביפן מתחולל גל של שביתות ומהומות סטודנטים. בשיאו של המשבר, הזמינו הסטודנטים את יוקיו מישימה, אולי הדמות הספרותית הבולטת ביותר ומעוררת המחלוקת ביפן לאחר מלה”ע השנייה, לעימות. חמישה עשורים מאוחר יותר מצא הבמאי קיסוקה טויושימה את תיעוד העימות. לצד החומר הארכיוני הוא חוזר אל גיבורי התקופה, ומגיש יצירה חכמה ומעוררת מחשבה.

15.1.22-6.1.22, סינמטק ירושלים