עשרים וחמישה סרטי דוקו נבחרים יוקרנו בחמשת ימי ה"דוקוטקסט", פסטיבל הסרטים הדוקומנטריים של הספריה הלאומית, בהם ארבע בכורות ושורה של אירועים חד פעמיים (14-18.8).

הפסטיבל ייפתח עם סרטו של מוטי קירשנבאום "בורות המים" (1982) המתעד מפגש מיתולוגי בין שני ענקי התרבות משני צידי הקשת הפוליטית: נעמי שמר, עם עמוס קינן ועם עמוס עוז לשיחה על אהבת המולדת ופניה של מדינת ישראל. 

את הקרנת הסרט יקדים סיור חשיפה שיוביל אל פריטים מיוחדים מתוך ארכיון נעמי שמר, ומכתבים של עמוס עוז ועמוס קינן השמורים בספרייה. באירוע לאחר ההקרנה ייערך דיון על בימת הפסטיבל בהשתתפות דור ההמשך: ללי שמר, שלומציון קינן, פניה עוז זלצברגר וכנען קירשנבאום.

בין האירועים והסרטים הנוספים בפסטיבל:

הסרט "הפרק האחרון של א.ב. יהושע" שיוקרן לזכרו ולכבודו של הסופר החשוב והאהוב שנפטר לאחרונה. טרם הקרנת הסרט, תתאפשר לבאים הצצה נדירה אל ארכיונו האישי השמור במרתפי הספריה, ולאחר ההקרנה תספר החוקרת וידידתו הקרובה של הסופר, בלהה בן אליהו, על המפגשים הרבים שלהם בירושלים העיר בה נולד ואותה אהב.

"מה קורה לי בזמן האחרון" הסרט המלווה את השחקנית ואשת התרבות רבקה מיכאלי, החצויה בין ישראל  הארץ שהיא אוהבת, לארה"ב שם חיה ומתגוררת משפחתה. לאחר הקרנת הסרט יתקיים מפגש עם מיכאלי.

רבקה מיכאלי, ''מה קורה לי בזמן האחרון'' (צילום: יעקב אגור)
רבקה מיכאלי, ''מה קורה לי בזמן האחרון'' (צילום: יעקב אגור)

"המילים שנשארות", סרט המתמקד בסיפורם של ששה אנשים הנזכרים בשפות האם ועל ילדותם. בתום ההקרנה יתקיים מופע עם משה מוסא שטרית מחייה השפה היהודית מרוקאית, אבי כהן מנהל אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי, ובמהלכו הם ילמדו את הקהל לשיר במרוקאית משיריו של יהודי לא מרוקאי, בוב דילן.

יום עיון בשיתוף פורום היוצרים הדוקומנטריים יתקיים בעקבות הקרנת הסרט ״בעקבות הזמן האבוד" ובו ייבחן מקומם ותפקידם של ארכיונים ביצירה הדוקומנטרית.

הפסטיבל יינעל עם הקרנת הפרק בסדרת "האלבומים" המוקדש לאביתר בנאי,  בו חוזר בנאי ממרחק השנים אל אלבום הבכורה המופתי והחשוף שלו אותו הקליט כשהיה צעיר בן 23, אלבום שכבש את לב הקהל והיה לאבן דרך במוסיקה הישראלית. עם תום ההקרנה תיערך הופעה נדירה ומרגשת של אביתר בנאי עם רביעיית כלי מיתר שיבצעו ממיטב להיטי האלבום. 

נוכח האירועים האלימים והכואבים בזירת רוסיה אוקראינה, יופנה זרקור גם למתרחש באוקראינה המותקפת. בין סרטי הפסטיבל שישפכו אור על חיי היומיום, התרבות וזהות האזרחים החיים באוקריאנה כשברקע קולות המלחמה המתמשכת, יוצגו שניים בבכורה ישראלית:

"נובורוסיה" סרט השולח מבט מיוחד אל שגרת ימם של תושבי חבל דונבאס החיים תחת לוחמה מתמשכת בין הבדלנים הפרו רוסים שהשתלטו על האיזור, לבין צבא אוקראינה, טרם הפלישה של פוטין. והסרט "אוצרות הים השחור" אודות התערוכה "חצי האי קרים וזהב האוצרות" המחוזקים במרתפי המוזיאון לארכיאולוגיה באוניברסיטת אמסטרדאם.

הסרטים שיוקרנו בבכורה ישראלית "השמיעי את קולי", המביא את סיפורה של העיתונאית האקטיביסטית  מסי אלינז'אר, כמבטא את קולן של מיליוני נשים איראניות המורדות נגד החיג'אב. בעקבות הסרט, תתקיים הרצאה "הבנות של רחוב המהפכה: נשים ומחאה חברתית באיראן" בהנחייתה של ד"ר ליאורה הנדלמן, ראשת מרכז אליאנס ללימודים איראנים באוניברסיטת תל אביב. "הקיסר  אטלנטיס" , סיפורה האמיתי של האופרה הקאמרית של המלחין ויקטור אולמן, שהושלמה על ידו במחנה הריכוז הנאצי טרזינשטט והתגלתה מחדש, הודות לשרשרת אירועים מופלאה.

כמיטב המסורת יוקרנו בפסטיבל גם סרטים נבחרים מפסטיבל דוקאביב האחרון, בהם הסרט הזוכה 'המצלמה של ד"ר מוריס',"1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר עם", "מוסינזון - סוד מוחלט בהחלט", "סזאריה אבורה", "קורט וונגוט: משוחרר מהזמן", "יורש הקעקועים" וסרטים נוספים.

זו השנה השמינית לקיומו של ה"דוקוטקסט", שתהיה השנה האחרונה בה יתקיים הפסטיבל בבניין הספרייה הלאומית באוניברסיטה העברית בגבעת רם.  במרץ 2023 תעבור הספרייה אל משכנה החדש שבימים אלה נשלמת בנייתו של המבנה המרהיב בקרית הלאום בירושלים.

פסטיבל דוקוטקסט  14-18.8 לפרטים נוספים